Snart ska min häst åka iväg på inridning:)

jenny82

Trådstartare
Är det något speciellt man bör tänka på?

Vad ska jag kräva osv?

Min häst är nyinköpt och är 3 år. Knappt van vid träns o bett, men är gudasnäll att sköta.

Vad ska hästen kunna när den kommer tillbaka? Hon ska vara borta i ca 2 månader.

Har aldrig lämnat häst för inridning förut så jag behöver lite råd från er som har det.
Hur har eran häst varit när ni fick hem den sen?

Sv: Snart ska min häst åka iväg på inridning:)

Jag skulle aldrig vilja lämna iväg hästen mer än max 3 veckor. För lämnar man bort dem så blir det väl oftast väldigt intensivt? Man betalar ju inte direkt för att de ska vila 2 veckor mitt i de 2 månaderna e är borta?

Jag hade ist valt en ryttare jag har förtroende för i närheten o skickat dit hästen 2 veckor i taget, funkat bra för unghästarna på stuteriet.

Hej
har också en nyinköpt tre åring sedan december.
Fick upp henne i Mars & har sedan Mars måndad jobbat med henne i repgrimma tagit promenader med henne & fått henne & lita på mig.
Sedan har jag & en kompis hjälpts åt att vänja henne med träns & sadel. Gått ut & gått med henne med full utrustning.
Sutit upp på henne + skrittat några steg.
Först efter jag har klarat dessa steg skall en jätte duktig kille hjälpa med hjälperna i två veckor. Så mitt tips är att försök göra så mycket som möjligt på egen hand i ett lugnt tempo.
Skynda långsamt & i hästens tempo.
Du kommer att märka ifall du går för fort fram.
Lycka till:)

Hej..........är hon normal snäll och någorlunda hanterad sen förut så borde hon kunna gå rakt fram i alla gångarter samt kunna svänga ocg gå enstaka varv på stora 20 m volter.

Hon borde också kunna göra halt samt stå stilla vid uppsittning/avsittning.

Alltså basic saker.........

Jag skickade iväg min valack när han var 2,5 år för inridning.
Han var van med sadel och träns innan.
Det var en unghästutbildare i Enköping som red in honom åt mig, 4 veckor var han där(aug)
När jag hämtade honom så gick han i skritt å trav med ryttare och var svängbar.
Hade även lärt honom komandon i longering, galopp under longering.
Tyckte att det var kanon bra att lämna iväg honom.:)

jag tar jälv emot för inridning. brukar ta max 3-4 veckor. är ganska snabb, longerar så lite som möjligt, för är dom inte väldigt spända ser jag inget större syfte med det. Så jag klättrar oftast upp andra dagen och sen rider jag ut, ofta är dom ju lite överraskade och genom det kan man klappa hästen överallt och den lär sig att det är jag som är uppe på ryggen, utan att den hinner lista ut hur den ska bli av med mig. longerar med fördel på två linor där ena linan går från bettet på insidan till handen och den andra från utsidans bettring runt bakdelen och till handen, på så vis blir dom mer lugna vid ovan beröring. Lycka till med din unghäst, och förresten: Den ska kunna stå stilla, gå i tre gångarter i form och gå motsv serpentiner på 3 bågar och 15 m volter. Bara lite i taget, men ändå så den går att styra. Helt min åsikt.

Jag tycker det är viktigt att du och de som ska rida in din häst har ungefär samma syn på hästar.

Skönt med någon mer som insett att man inte ska longera ihjäl dem..........det är ju ändå på ryggen vi ska vara ,det är lika bra att de lär sig det på en gång istället för att ta en omväg runt.:bow:

Hej Eftersom det är unghästar som kan ha överskottsenergi så kan man kolla av detta genom att snabbt longra dem nåt varav.har de då för mycket energi,så gör de av med det då, sen sitter man upp.Så slipper man uppblåsta spända hästar som är sugna på att leka.Då har man gett dem en chans att bralla av sig, så när man sen är färdig för arbete, så är hästen koncentrerad på en själv, istället för att ha för mycket energi att hitta på annat.Kram

Jo det är ju helt Ok om det är syftet..........men jag tycker lika ofta när jag ser fenomenet att syftet är att trötta ut dem så mycket som möjligt.

Våra hästar får gå i hagen med kompisar och leka av sig.De får sedan stå inne en stund och så rider vi unghästarna på eftermiddagen.Men det är klart att något undantag har man väl haft genom åren;)

det håller jag med om! Jag longerar om dom har brall på gång. Då kan jag (grovt uttryckt) schasa runt dom tills dom är snälla. Om dom dagen därpå inte gör något på linan kännser jag mig rätt så klar med att longera. Gör det för en utbildningsform. alla ska kunna longeras, dom ska kunna visas för veterinär eller rastas eller tömköras, så man ska absoult lära dom detta.

TS hur går det med din unghäst??

Jo då det går framåt iaf;)

Hon har varit iväg i 2 veckor nu.
Blir jobbad mycket från marken nu. Hon har inte börjat sitta på hennne ännu.
Då jag inte betalar speciellt mycket så kör hon ingen intensiv träning utan tar det mest lungt med henne, därför det skulle ta sån tid.

Tack för allas svar föresten:)

Min unghäst var iväg en månad tidigare i somras, lagom tid för henne att vara iväg. Redan innan var hon sutten på i skritt o trav, hade ridit ut henne med andra men hon kunde just inga kommandon. Det var nyttigt för henne att vara borta (har bara tre hästar varav en är hennes mamma) och när hon kom hem hade hon vuxit på sig mentalt och det märktes att hon blivit mer hanterad. Hon vara riden både på bana o i skogen i alla gångarter.
Jag anser att om man inte har tid el kunskap att själv rida in sin häst så ska man lämna iväg den. Det finns faktiskt såna som är proffs på att just rida in/utbilda unghästar och de har en erfarenhet man som glad amatör inte kommer i närheten av.
Hoppas att allt går bra med din lilla vän och att alla inblandade parter blir nöjda!

Blir lite förvånad att det är så många som tycker att det skall gå så fort... Vi har normalt hästarna minst 2-3 månader (skall den hoppas in blir det snarare 3-4 månader). Det beror självklart på hur färdig hästen är i kroppen och hur mycket som man har gjort med den tidigare. Vi hade en 3-åring i våras som endast stannade 1½ mån. Det var första sagt 1 mån, men eftersom hästen inte var redo att galoppera med ryttare (han var rätt liten och klen och hade exteriören lite emot sig) så fick han två veckor till på sig. Tömkördes då en hel del för att bygga muskler, och sedan gick det fint även att galoppera.
Jag är fullt medveten om att det går att rida in en häst fort, de flesta klarar av det rent metalt. Men man måste ju också ge deras kroppar tid att anpassa sig för belastningen som ryttaren utgör. Dessutom skall de kommandom som lärs in av oss (som är skickliga och vet vad vi gör), fungera även då ägaren, som ofta är mindre skicklig, rider. Då måste signalerna vara väl befästa.
Annars håller jag väl med de flesta som uttalat sig om vad hästen skall kunna. Lägger till löshoppning, gå över bommar och ev. hoppa små hinder med ryttare.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 638
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Hej! Jag skaffade min älskade häst för snart 2 år sen och är i stallet varje dag och älskar det. Tyvärr är det konstant någonting i...
Svar
14
· Visningar
1 256
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 127
Senast: Juli0a
·
Utrustning Vi var iväg och tränade igår för nya tränaren. Hästen känns till en början helt ok när jag rider fram, men vart efter under...
2
Svar
25
· Visningar
1 898
Senast: super
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar