Snart kattägare???

A

Ammi_L

Halloj! Har funderingar på att skaffa katt men självklart dyker det upp frågor. Vissa har jag "läst" till mig svaren men vill gärna höra ERA åsikter och råd om mina frågor. :)
Vissa frågor kanske låter lite fåniga, men bättre att fråga en gång för mycket än inte alls! ;)

* Har läst att katter inte tycker om att förflytta sig,
dvs åka med när man åker till landet eller liknande. Hur ser
Du på saken?

* Om man "bara" vill ha EN katt, är det dumt att köpa en unge då?

* Utekatt? När ska man släppa ut dom? Hur länge? Kan man släppa ut dom på dagarna när man jobbar eller ska man vänta tills man kommer hem?

* Hur ska man på bästa sätt vänja katten vid hundar?

Hoppas att ni inte tycker att mina frågor är allt för löjliga! Jag har haft hund, men det är ju liksom inte
riktigt likadant :p

Hare bra!!

*kramizar*

Din första fråga kan jag inte svara på eftersom jag inte haft med mig katterna nånstans, bara när vi har flyttat. Det har de gillat, massor att utforska!!! :D

Det spelar nog ingen roll om man har en unge eller en stor katt som ensamkatt.

Utekattfrågan har jag också svårt att svara på eftersom jag har innekatter. Men de erfareheter jag har av utekatter är att de kommer och går som de vill.

Mina äldsta katter var hemma och väntade på matte ovetande om vad som väntade... :devil: In kom min schäfer som jag impulsskaffat och de blev lite :crazy: rädda och for upp i fönstret men det gick bra, jag lät dem vara (under övervakning) och de blev goa vänner :love:

M.

* mina katter är så vana att förflytta sig så de bryr sig inte.Jag åker ju på utställniongar med dem och då måste deras psyke klara det.OBS!! Gäller inte Sparvfen af ben :smirk:

*Det är inte jobbigare att ha två och de uppskattas oftast av katterna,att de har någon att leka med.

*kan inte svara,har bara innekatter.

*se till så att inte hunden är för framfusig.
Jag tog över en kattvan hund ...mina katter var dock inte hundvana.....det gick över förväntan och nu är hon vän med dem alla.

* Har läst att katter inte tycker om att förflytta sig,
dvs åka med när man åker till landet eller liknande. Hur ser
Du på saken?

- Det är väldigt individuellt. De flesta katter jag har haft har accepterat nya ställen direkt. För vissa har det dock tagit lite längre tid, de vänjer sig dock efter ett par besök. Min nuvarande kattunge (12 v) var hemma hos "mormor" i helgen för första gången. Hon tyckte det var jättekul, massor att titta på och en jättestor lägenhet som man kan springa hur långt som helst i... :banana: :smirk:

* Om man "bara" vill ha EN katt, är det dumt att köpa en unge då?

- Den enda kattarten som är flockdjur är lejonen, så svaret är nej. Katter kan visserligen vänja sig med att vara tillsammans med andra katter, men de har inget naturligt behov av det. En kattunge kan i början tycka det är lite otäckt utan sin kattfamilj, men den kommer snart att bli en helnöjd "ensamkatt".

* Utekatt? När ska man släppa ut dom? Hur länge? Kan man släppa ut dom på dagarna när man jobbar eller ska man vänta tills man kommer hem?

- När du släpper ut din kattunge ska du vara med den. Ta första utsläppet någon dag när du har GOTT om tid, så du kan hänga med katten ut på äventyr, och hjälpa till om den skulle gå vilse i t ex cykelstället eller bakom soptunnan... :smirk: Min sista kattunge är född och uppvuxen i ett stall så henne började jag släppa ut redan vid 10 v ålder (var tvungen att ta hem henne vid 8 för "uppfödaren" ville inte ha kattungarna kvar). Hon går bara ut korta stunder när jag är hemma och då bara kring dörren och bort till närmsta träd. Ha katten hemma några veckor innan du släpper ut den första gången. Den måste börja med att lära sig var den bor. När den ska gå ut så låt den själ passera dörren (bär inte) så den vet var den kom ifrån och var den ska gå in.

* Hur ska man på bästa sätt vänja katten vid hundar?

- Använd en kattvan hund som inte är för framfusig.

Lycka till, och glöm inte bort att försäkra underverket!

1. Jag har aldrig haft några problem med att flyttat med min katt, har flytta sex-sju gånger... Däremot är det värre för en utekatt, för på varje nytt ställe måste den "stjäla" ett eget revir av andra utekatter. Det finns knappt några hyfsat befolkade områden där inte mycket mark redan är inmutad.

2. Nä, jag tror inte det spelar så stor roll om den är unge eller vuxen. Däremot anser jag, och många andra, att katter i de flesta fall har roligare med en kompis.

3. Vi har precis haft en lång diskussion om utekatt eller inte, läs den. Om man trots allt vill ha katten ute får man inte släppa ut den själv som unge. Den har inte en chans när den är liten, och reflexer och sådant är inte fullt utvecklat. Tills katten är kastrerad ska den över huvud taget inte gå ute själv! En vuxen katt vill nog gärna ha en kattlucka, jag skulle ha gjort så att jag ropar in katten vid matdags på kvällen, låser luckan över natten, och låser upp den igen på morgonen.

4. Det brukar lösa sig med tiden. De flesta hundar fattar att man inte kan busa hur som helst med katten eftersom katten säger ifrån. Klippta klor på katten, och ha dem under uppsikt tills du är säker på att det funkar. Tyvärr har det hänt att hundar med mycket jaktinstinkt sett katten som ett byte när den springer iväg, och dödat den.

Och som sagt, vaccinera, kastrera och ha helst katten försäkrad. Sjukvården för djur är ju mycket bra, men dessvärre även dyr.

TUSEN TACK för svaren! Är mycket, mycket klokare nu! :rofl:

Vill bara säga att självklart kommer jag försäkra den lilla!
Har haft hund förut och VET att när man minst anar det så kan det hända något fruktansvärt! Så oroa er inte! ;)

Du verkar vara väldigt påläst och duktig! :) Tack för att du tog dig tid att svara!

Vi brukar åka till Värmland på somrarna och då vill vi självklart att lilla krabaten ska få följa med! Så jag hoppas att den kommer tycka om att åka bort ibland! ;)

Tack än en gång för dina kloka svar! :)

Okej, ska försöka hitta tråden om utekatter!

När jag flytta in dit jag bor nu så var det en kattlucka
i ytterdörren sen tidigare så kanske öppnar vi upp den igen!
Det vore ju ganska smart, så krabaten får gå ut när hon vill.
Frågan är bara om man inte ska ha en med chip i så att inte
okända katter kommer in.. Jaja, men det är en annan fråga :smirk:

Jag har två utekatter och det har inte varit något problem när de har följt med till stugan, det hade bara varit inne några timmar innan jag släppte ut dem första gången i stugan (eller rättare sagt så smet de ut när pappa kom in) De hittar tillbaka ändå, så det var inga problem.

Våra katter har nu kattlucka och kan komma och gå som de vill, tidigare släppte jag ut dem när de jamade vid därren och samma när de ville in, ropade på dem när jag skulle gå och lägga mig och behagade de inte att komma så fick de vara ute, det finns många ladugårdar och lador som de kan övernatta i och de tycker om att jaga på natten.

När vi köpte vår hund (valp) så släppte vi bara ihop henne med katterna, katterna kan ju hoppa upp på någon bänk eller så för att komma undan, men nu har de blivit vänner och allt går lungt.

/Anna

Tänkte bara höra vad för kattlucka ni har? En vanlig?
Brukar ni få in andra katter till huset?

Liknande trådar

Katthälsa Är förstagångskattägare men är inte ny på djurmat sas, har haft hundar med känsliga magar och allergier så att läsa...
Svar
15
· Visningar
837
Senast: Krålus
·
Övr. Katt Jag leker rätt ofta med tanken på att köpa en katt. Jag har inte haft hund på två år, jag kommer inte köpa en ny hund och ingen häst...
2 3
Svar
56
· Visningar
5 693
Senast: cirkus
·
Övr. Hund Efter många års fundering har jag (i alla fall nästan) bestämt mig för att sluta med hästar och köpa hund istället. Men, jag kan inte...
Svar
4
· Visningar
1 909
Senast: Red_Chili
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är uppvuxen med katter och har haft en katt själv också i vuxen ålder. Det har varit ganska lättsamt och enkelt och katten jag hade...
Svar
3
· Visningar
1 995
Senast: Zpunk
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka