snart dags för fölvisning...

• Avel
  • Trådstartare Trådstartare Mithra
  • Startdatum Startdatum
M

Mithra

och då tänkte jag höra vad ni har för tips angående latsning och körning av ston med föl. Jag har alltid kört dem med mellanvägg tidigare, sto på ena sidan, fölet på andra, men nu kan de gamla stoet inte st med mellanvägg längre, hon vill gärna stå brett. Om man åker med stoet bundet och fölet löst, och utan mellanvägg, är det inte stor risk att stoet trampar fölet då? Hur brukar ni göra? :confused:

Om jag bara har sto och föl så åker stoet fastbunden och fölet lös. Men å andra sidan har jag ju shetland och de har gott om plats där inne. :D

Jag kör oftast med mellanväggen uttagen. Stoet aktar sig noggrannt för att göra sin fölis illa. har även kört med mellanväggen åt sidan om det är en kort sträcka. Stoet bundet och fölis alltid lös. Kraftiga D-ponnisar :)

Nu har jag iofs bara transporterat mitt sto o föl en kortare sträcka till betet. Då körde jag utan mellanvägg, stoet fastbundet och fölet löst.
Så kommer jag även att åka till fölvisningen, vilken jag har 15 mil till.
Mitt sto är alltid lugn att transportera, ingen som trampar omkring. Så risken att hon skulle trampa fölis ser jag som minimal.
Säger som ovanstående, dom aktar sig för att trampa på den lille... :)

Vi åkte förra året till premiering med sto (bunden) och föl (lös) utan mellanvägg, men så fick vi väja för en bil som bara körde ut från en mindre väg, och antagligen ramlade fölet omkull samt blev trampad av stoet, fölet dog av inre blödningar, två revben gick in i lungan enligt obduktionen :cry:

Aldrig mer åker vi utan mellanvägg mellan sto och föl!

Men om man då åker med mellanvägg och ska åka en längre sträcka på 15 mil = ca 2½ timme.
Klarar dom utan att dia den tiden, eller stannar ni och lastar ur dom så fölet får dia? :confused:

Jag kör alltid utan mellanvägg, stoet bundet fölet löst.
Två av mina ston kan dessutom inte stå trångt med mellanvägg, men de är mkt försiktiga och rädda om sina föl så det är inga problem, det har aldig hänt någon incident. :)

lånar en knapp.
Tack för alla svar!
Jag har inte så långt till fölvisningen, bara 2 mil ca,
funderade ett tag på att visa dem hemma för att slippa åka iväg...just för att det är krångligt.Två ston är stilla men det tredje gillar inte alls att åka, och kan kasta sig runder om det tex kommer en mötande lastbil. Inte så kul om fölet kommer emellan då.

Ett föl som är över 1 månad klarar det, vi har satt en maxtid på 3 timmar innan vi tar mjölk och fikarast :)

Hej!

Skulle ju ev komma ut och titta på dina föl... Ont om tid... men vilken fölvisning ska du till, och när?? Själv stannar vi nog hemma med vårt föl men jag vill gärna åka iväg och titta på andras! Visar du "Lambourginifuxen" då?

Mvh Lisa

Vi hade också en häst som kastade sig när man mötte lastbilar eller åkte under en viadukt, vi tejpade igen fönstren på trailern så hästen inte kunde se ut och det funkade utmärkt. Jag tror att han uppfattade sånt som han såg i fönstret som något som kom emot honom... Du kanske kan testa det på ditt sto.

För övrigt, vi glömde kvar plastsöckarna för fönstret och den andra hästen verkade inte bry sig. Jag tror att fönstren är mer en männískogrej.

Liknande trådar

Hästhantering Hur transporterar ni era ston med föl och varför gör ni på ett visst vis? Vi kör ganska uteslutande sto med föl med mellanvägg. Samt...
Svar
1
· Visningar
1 179
Senast: Masse
·
Avel Jag behöver lite input från avelsfolk, någon som inte är så färgad av individen som jag är... Men först lite bakgrundsinformation. Jag...
Svar
15
· Visningar
2 268
Senast: Habina
·
Hästhantering Hej! Jag har ett finnhäststo på 18 år, som i hela sitt liv bott här, hon har i princip varit min sedan hon var föl. Nu är det så att hon...
Svar
10
· Visningar
2 176
Senast: exotic
·
Hästvård Varning för sjukt långt inlägg!! Håller på och ältar.. Har varit på återbesök hos vet idag och hästen är fortfarande halt. Jag...
Svar
19
· Visningar
5 337

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.

Hästrelaterat

Omröstningar