Snart avlivning

Sv: Snart avlivning

Egentligen inte..

Ponera att det var får, lamm eller hästar som hunden gav sig på och bet illa.. Djur som djur liksom.

Som djurägare har man ju ansvar för alla sina djur och deras välmående..Det är ialdrig ok att en hund biter ihjäl tamdjur!

Det är ju faktiskt fullt normalt för en hund (som är ett rovdjur) att jaga och bita ihjäl och äta upp kaniner och höns. det är normala bytesdjur för en hund. Och om hunden inte lärt sig redan som liten valp att den aldrig någonsin under några omständigheter får lov att röra smådjuren så är det inte hundens fel, utan ägarens.

Att ens tänka tanken att avliva en hund pga att man själv brister i sin roll som hundägare är skrämmande! Är inte hundens liv mer värt än så? Jag förstår att ni inte vill ha era höäns och kaniner ihjälbitna, det säger ju sig självt, men om man då inte klarar av att hålla hunden borta från djuren så får man leta upp ett hem som inte har smådjur då.
Jag blir rejält upprörd över hur lätt folk tar på sitt hundägande, "hunden gör inte som jag säger så vi får ta och avliva den". Folk avlivar hundar för att de inte är rumsrena, eller för att de drar för mycket i kopplet. För att de gör utfall mot andra hundar. För att de biter barnen när barnen klättrar på dem. helt sjukt!!

Att skylla på att "barnen släpper ut hunden" håller inte! Det är DITT ansvar som förälder och hundägare att se till att det inte kan hända. Sätt upp grindar innanför dörren så att hunden inte kan smita, och ha hunden i rastgård utomhus när ni inte kan ha koll på henne själva.

Nästa fråga är hur mycket aktiverar ni henne?
Har höns/kaninjagandet grund i att hon är understimulerad och uttråkad?

Det här låter kanske otäckt men jag har sett jägare träna jakthundar som under jakt istället sprang till hönsgårdar och tog höns.

De tog några döda hönor och stoppade i en strömkabel. Sedan fick hunden bita.När hunden efter ett bett inte ville bita mer tvingade de den att göra det.

Det är säkert olagligt, och jag lovar, lite obehagligt var det, men har man inget annat alternativ än avlivning på en för övrigt trevlig hund så kanske det är värt att prova.

Jag skulle göra det.

:eek: Herregud säger jag bara.

Tydligen inte bara jag som sett att sådant förekommer.

Har inte med saken att göra. Jag reagerar för att du faktiskt ger det rådet och menar på att du skulle kunna utföra handlingen trots att det är olagligt. Mest reagerar jag på hur lat som person man måste vara om man tar en sån genväg genom ett problem som säkerligen går att lösa på annat sätt än att tvinga hunden tugga elkabel.

Har inte med saken att göra. Jag reagerar för att du faktiskt ger det rådet och menar på att du skulle kunna utföra handlingen trots att det är olagligt. Mest reagerar jag på hur lat som person man måste vara om man tar en sån genväg genom ett problem som säkerligen går att lösa på annat sätt än att tvinga hunden tugga elkabel.

Vad jag vet använder sig rätt många hundägare av el i olika former, inte för jag tycker det är rätt, men iaf, vanligt är det.

Jag kan säga en sak. Jag skulle aldrig hamna i en sådan sits som hundägare att jag fick ovan problem, annat än om jag ev hade en jakthund.
Och ja, jag skulle fortfarande då tänka mig min metod på en bra hund ang jakt om inget annat hjälpte, som sista utväg.

Men jag håller med dig, jag tycker också det verkar vara slött att inte ha mer koll på sin hund och hur svårt är det att säga till barnen?

Vänl. G. som redan har lärt sin valp:crazy: att inte gå ut utan lov fast dörren står öppen tack vare ett bra tips från en på buke.

Okej, då missuppfattade jag nog bara det du skrev!

Nej, det gjorde du egentligen inte. Jag läste enbart första inlägget och gav ett tips som bads om.
När jag sedan läste ett inlägg till och annat kom fram tänkte jag till viss del om, även om jag fortfarande kan tycka, som nödlösning, att man kan prova el med jakthund som gör fel. Men jag kan ha fel.Det är inte säkert att det är rätt, eller ens fungerar bra. Vänl. G.

Men jag håller med dig, jag tycker också det verkar vara slött att inte ha mer koll på sin hund och hur svårt är det att säga till barnen?
Har du egna barn? Minns du isåfall hur de var som 3 åringar?

KL
Idag har hon varit med mig i kaningården och hönsgården. Slimmad fotplacering och platslagd. När frassen kom skuttandes så var hon först igång med att greppa den men efter en harkling från min sida så låg hon kvar och nosade försiktigt. Dock hade hon svårt att hålla koncentrationen kvar på mig utan följde frassen stint med blicken och hela kroppen darrade. Lång väg kvar att gå men ett myrsteg kändes stort idag:banana:

Alltså som de flesta föräldrar så höll du oxå kolla på ditt barn.:angel:

Jajamen, det gjorde jag. Jag skulle aldrig lämna en treåring ute vare sig själv eller inte ens med kompisar.

Att jag minns precis hur jag gjorde och vad jag hade för regler beror på att jag under den tiden i mitt liv arbetade som kommunal dagmamma. Inte ett barn utomhus utan bevakning, vare sig det var egna eller andras.

Jajamen, det gjorde jag. Jag skulle aldrig lämna en treåring ute vare sig själv eller inte ens med kompisar.

Jag va inte ironisk jag menade att jag tycker de va bra och att dom som inte har koll på sina barn borde ha det och inte låta dom sprina runt vind för våg och absolut inte i den unga åldern..

*KL*

Är det bara jag som reagerar starkt på att man talar om avlivning, när det finns klara brister i uppfostring ?

Ok om man inte har ork kvar att åtgärda men då finns det faktiskt andra hem.

Ja det är svårt att hitta ett bra hem, men det finns om man har tålamod.

Nej fy denna tråd gjorde mig lite illa till mods :(

*KL*

Är det bara jag som reagerar starkt på att man talar om avlivning, när det finns klara brister i uppfostring ?

Ok om man inte har ork kvar att åtgärda men då finns det faktiskt andra hem.

Ja det är svårt att hitta ett bra hem, men det finns om man har tålamod.

Nej fy denna tråd gjorde mig lite illa till mods :(

Håller helt med dig och några andra i denna tråd. Men det är ju så att det går ju bra att klaga av sig här inne,men att göra nå i verkligheten det är ju an annan sak..

Alltså jag förstår att TS börjar bli ledsen över att förlora andra djur, men att hunden tar smådjur är ju inget ovanligt ( det hela handlar i grund och botten om dålig lydnad ) och att man överväger avlivning innan man givit ev omplacering en chans, det långt över mitt förstånd..

( det hela handlar i grund och botten om dålig lydnad ) och att man överväger avlivning innan man givit ev omplacering en chans, det långt över mitt förstånd..

De har jag oxå skrivit i tråden... Men det va tydligen bättre att försvara TS eller sig själv.. Trodde man kunde ge kritik oxå här inne men tydligen så hade jag fel...:crazy:

jag fattar inte heller varför det inte skulle gå att omplacera hunden? har den andra problem som inte tagits upp här?

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 188
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens