Snart avlivning

Sv: Snart avlivning

Enligtmig är bästa tipset hittills att du skaffar hunds'kra burar till smådjuren. Eller hur de nu bor.
Mao hindra hunden från att komma åt dem helt emkelt.

Ja tror ine att det är hopplöst att få din hund att sluta jaga djuren. Det går med övetygelse att träna bort. Det tar säkert tid och kräver nog en hel del från er som ägare men detta ycker jag man är skylldig sin hund när man valt att skaffa en. (om man nu inte bara ser till att den int kommer åt djuren)Tycker inte att en hund är ett avlivnings objekt bara för att en gör det mest naturliga i världen.
På ett djupare plan så har ni en hel del ledarskaps problem och jag skulle råda att även ta hjälp av en bra hund tränare för att ni ska hamna på rätt väg igen.

Inte för att jag någonsin har haft höns men det måste väl kunna gå att ordna så att hunden inta kan ta sig in till djuren?

Kommer hunden åt hönorna så gör ju räven det också.

Ja tror ine att det är hopplöst att få din hund att sluta jaga djuren. Det går med övetygelse att träna bort. Det tar säkert tid och kräver nog en hel del från er som ägare men detta ycker jag man är skylldig sin hund när man valt att skaffa en. Tycker inte att en hund är ett avivnings objekt bara för att en gör det mest naturliga i världen.
På ett djupare plan så har ni en hel del ledarskaps problem och jag skulle råda att även ta hjälp av en bra hund tränare för att ni ska hamna på rätt väg igen.

Mycket bra skrivet.

Vi har haft en som tog hönor, iofs försökte han apportera hönorna, och tog dem så fint och försiktigt så, men hönorna dog ju i hjärtsnörp i alla fall.

Det hela upphörde dock från dag till annan när en av de stoooora ungtupparna skrämde skiten ur hunden. Sen den dagen var hunden av åsikten 'det finns inga höns, det finns inga höns'. och kunde gå mitt i hönsflocken och medvetet stirra rakt ut i luften. Det som man inte låtsas om finns inte tyvärr.

Lillhunden brukade jaga hönsen, men tog dem inte. Även hon slutade sen tuppen skrämt henne (det var en le jävla tupp, han skrämde mig med..)

Och jag tror att det är enda sättet att få dem att sluta, att de får en sån chock att obehaget de sammaknippar med hönsen är större än lusten. Dock är det ju SVÅRT när de fått smak på. Min nuvarande tik har ju tagit både hare, kanin (min) och kattunge (grannens), och hon har inga problem med att under jakt forcera saker hon annars är rädd för (exvis elstängsel), så frågan är om det finns någon laglig metod övht som hjälper på din. Om du inte har sådan tur att hon är väldigt känslig för spray och kan använda ett sånt sprayhalsband, men det känns inte så troligt.

El så alldeles bortsett från laglighetsprincipen, är ju heller ingen garanti tyvärr, de kan de dreverägare som även med el misslyckats med att få hunden rådjursren vittna om.

Jag tror tyvärr det bästa för alla, om du vill kunna ha smådjur, är att hon får somna in, alternatovt så stängslar du bort djuren från henne? (Vet ju inte om du har frigående eller ej t ex)

Vad alla tycks ha missat är att vi har rejäla galler för både kaniner och höns. Det är svetsade galler som gäller. Idag lyckades hon öppna dörren till rastburen.

Vi har kontakt med en mkt van tränare som ska hjälpa oss mer. VI har tränat i 3 års tid på att hon inte får jaga smådjuren, vr förra elaka tupp har attackerat henne utan framgång, snarare att det var för sitt eget liv han slogs om. (Stooooor marantupp på många kg)

Tills vidare så är det mer träning, i morgon ska hunden och jag ut och gå kopplade med lösa höns och kaniner runt omkring oss. Det är väl bara att fortsätta nöta och nöta men man blir så less när hon får tag på ett djur. :( Någon gång om 4 år, lagom tills tiken är grå och stelbent så ska hon nog ha lärt sig att inte röra smådjur:cool:

Inte för att jag någonsin har haft höns men det måste väl kunna gå att ordna så att hunden inta kan ta sig in till djuren?

Kommer hunden åt hönorna så gör ju räven det också.

Skillnaden mellan hund o räv är ung 40kg samt att hund attackerar höns dagtid då de går i sin rastfålla medan räv kommer nattetid då hönsen är instängda i sitt hönshus.

Vad alla tycks ha missat är att vi har rejäla galler för både kaniner och höns. Det är svetsade galler som gäller. Idag lyckades hon öppna dörren till rastburen.

Vi har kontakt med en mkt van tränare som ska hjälpa oss mer. VI har tränat i 3 års tid på att hon inte får jaga smådjuren, vr förra elaka tupp har attackerat henne utan framgång, snarare att det var för sitt eget liv han slogs om. (Stooooor marantupp på många kg)

Tills vidare så är det mer träning, i morgon ska hunden och jag ut och gå kopplade med lösa höns och kaniner runt omkring oss. Det är väl bara att fortsätta nöta och nöta men man blir så less när hon får tag på ett djur. :( Någon gång om 4 år, lagom tills tiken är grå och stelbent så ska hon nog ha lärt sig att inte röra smådjur:cool:

Jo jag tänker mer stängsla bort med elnät eller liknande. Förstod att hon brutit sig in i buren, men du kan ju ändå vilja ha dem frigående sommartid t ex. Och barnen kanske vill kunna ha lättare åtkomst till dem än bakom högt elnät, sådana saker spelar ju in.

För elnätstängsel runt, med rejäl kräm i stängslet lär hålla henne borta. Det löser ju dock ingenting, och har ev andra nackdelar (åtkomst för barnen etc), men tar bort symptomen.

De går att träna bort men de tar tid.Men har du skaffat en hund så hoppas ja du vet att det tar tid å träna. Går de inte sätt el på hunden eller stängslet men då ska en kunnig person hjälpa dig med hunden. Men man kan ju inte avliva hunden då ger du ju upp och de e klart att man kan placera om hunden även om den blivit illa behandlad förr,de finns ju snälla och duktiga människor oxå:cool:

Du kan ju inte mena allvar vad grundar du de på att hon ska göra det? va de det bästa du kunde bidra med??:eek:
Ragnhild får komma med sådant då vi känner varandra väl.

Fr att återgå till ditt andra inlägg så vill jag bara tala om än en gång att vi vet vad det innebär att ha hund, det är inte vår första hund direkt ochvi har flera hundar som inte äter upp våra raskaniner.

El sätter jag inte på hunden, på staketet är det stor risk att någon kanin kan komma i kläm och dö av elchock.

Det är möjligt att det finns snälla människor med men det är inte lätt att hitta dem och vem kan garantera för evigt att ta hand om hunden? Jag tror att en hund mår sämre i många fall att bli omplacerad än att få bli avlivad. Vi fortsätter med vår träning men frågan är hur många andra djur som ska gå åt för hennes skull.

Skillnaden mellan hund o räv är ung 40kg samt att hund attackerar höns dagtid då de går i sin rastfålla medan räv kommer nattetid då hönsen är instängda i sitt hönshus.

Jag tycker ändå att du ska fokusera på det som ett stängsel-problem, då jag tror att det är lättare att reda ut än jakt-problemet. Det finns ju många människor som har problem med rymningsbenägna hundar, inte avlivar dom hundarna för det. Det MÅSTE finnas stängsellösningar.

hundar som inte äter upp våra raskaniner.

El sätter jag inte på hunden, på staketet är det stor risk att någon kanin kan komma i kläm och dö av elchock.

Min tanke var att sätta elnät en bit utanför kaninstängslet? Inte elchocka ihjäl ninerna alltså, men hindra vovven från att nå dem/deras burar?

Verkligen jättetråkig situation du har hamnat i:(

Min gammel hund fastnade en gång i vita elband när strömmen var på:crazy: (det var inte hemma utan på ett ställe jag jobbade på då) det tog fem-sex år innan han gick nära något som såg ut som elband efter det.

Kanske kan det vara en ide att prova?
Att stängsla in med elband så att hunden får sig en kyss som den inte glömmer?!

(Vi har också kört med "åh titta vilken söt kanin" när han fått syn på en hare som han vill springa efter:angel: för kaniner får man ju inte jaga...då sätter han sig ner och tittar konfunderad på mig:angel:)

Jag vet flera som har satt upp elstaket runt trädgården när de ska lära hunden var gränsen går, det brukar fungera efter en gång;)

Vi fortsätter med vår träning men frågan är hur många andra djur som ska gå åt för hennes skull.

El behöver du inte ha det va ett förslag om träningen inte hjälper,eller att du kan ta hjälp av någon som är mer kunnig ja vet inte vad du har för ras.
Men något är det ju i er träning som inte funkar eftersom de fortfarande jagar och tar djur,men el på staketet går ju att sätta på utsidan av de andra så bara hunden får en stöt. Men du skrev att den ätet sig in i det du redan har då måste du ju ha lämnat hunden utan uppsikt ett bra tag annars har du ett dåligt stängsel.

Men att avliva en hund som du tagit till dig för att den gör ett fel som inte föraren kan reda ut tycker jag är fel.
:cool:

Är du skvatt galen?

Varför är det helt plötsligt helt okej att använda el när en höna ryker med?

Det var inte för att rädda höns eluppladdade hönor avändes på jakthunden jag beskrev.
Det var för att hunden inte skulle välja höna istället för det den för dagen jagade.

Om jag är galen?:devil: Antagligen!

kl

jag reagerar lite på att det är inte okej att avliva hunden för att den tar andra djur, och då är man en oansvarig hundägare osv.

men hönsen och kaninerna då? har man inte ett ansvar för dom också?? känns ganska typiskt för hundfolk att tänka så..

i mina ögon är alla djur lika mkt värda. stora djur är inte mer värdefulla än små!!!!

du måste lösa det här, på nåt sätt. det kan ju inte fortsätta!

och till alex; hade det varit min kattunge som blivit ihjälbiten hade jag krävt hunden avlivad. :crazy:

Ja man kan ju undra vad folk skulle säga om det var 17 hundar den hade bitit ihjäl...

Hm. Jag har två hundar som väldigt gärna käkar höns. Min mor och granne har hönor. Vi har löst det genom ett rejält stängsel åt hönsen. En dag för något år sedan hade någon glömt grinden öppen och min ena hund (jag var bortrest) kom in och dödada/skrämde ihjäl över 10 höns och tuppar. Det var något av en chock att få höra men det skulle aldrig falla mig in att tänka tanken på att ta bort hunden för det!

En hund som tar en höna eller kanin följer bara sina instinkter. Det är VÅRAT jobb att se till att de låter bli. Rejäla staket är en ide. En annan är elstängsel utanpå staketet där kaninerna inte kommer åt men hunden får sig en stöt någon meter innan djuren.

Känns det alldeles för jobbigt så kan du ju alltid omplacera hunden. Förstår inte varför det skule vara ett problem då du fick hem den vid 16v, det är ju valpålder fortfarande. Min ena hane köpte jag som ettåring och efter 3 hem. Inga problem.

Har du övriga problem som gör att hunden inte går att omplacera så hade jag valt att inhägna en del av tomten åt hunden samt ha den i koppe. Trist men sant.

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 188
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens