Snart avlivning

Sv: Snart avlivning

En hund som tar en höna eller kanin följer bara sina instinkter. Det är VÅRAT jobb att se till att de låter bli. Rejäla staket är en ide. En annan är elstängsel utanpå staketet där kaninerna inte kommer åt men hunden får sig en stöt någon meter innan djuren.

Känns det alldeles för jobbigt så kan du ju alltid omplacera hunden. Förstår inte varför det skule vara ett problem då du fick hem den vid 16v, det är ju valpålder fortfarande. Min ena hane köpte jag som ettåring och efter 3 hem. Inga problem.

Har du övriga problem som gör att hunden inte går att omplacera så hade jag valt att inhägna en del av tomten åt hunden samt ha den i koppe. Trist men sant.

Håller med. Hunden följer ju bara sina instinkter och det är ägarens uppgift att visa vad som är rätt och fel. Jag skulle heller ALDRIG någonsin kunna avliva min hund för en sak som denna.

kl

jag reagerar lite på att det är inte okej att avliva hunden för att den tar andra djur, och då är man en oansvarig hundägare osv.

men hönsen och kaninerna då? har man inte ett ansvar för dom också?? känns ganska typiskt för hundfolk att tänka så..

i mina ögon är alla djur lika mkt värda. stora djur är inte mer värdefulla än små!!!!

du måste lösa det här, på nåt sätt. det kan ju inte fortsätta!

och till alex; hade det varit min kattunge som blivit ihjälbiten hade jag krävt hunden avlivad. :crazy:

Håller med dig!

Men til Ts, vilken oerhört svår situation. Har tyvärr inget klokt råd att ge dig, då jag inte har en aning om hur jag skulle reagera om min hund gjorde något sådant. Man älskar ju alla sina djur.

Senast ändrad av en moderator:

Jobbig situation, sånt där är ju knepigt. MEn funkar de inte me staket med el som flera har sagt? Man får ha nå slags "lager" av nät. Funderade lite på munkorg? kan man inte ha de på hunden också när du tränar då den inte kan skada djuret med munnen och de är ju inget hunden tar skada av? Men ja det kräver nog mycket träning. och jag tror de går att få bort. Hoppas att det löser sig iaf!

kl

jag reagerar lite på att det är inte okej att avliva hunden för att den tar andra djur, och då är man en oansvarig hundägare osv.

men hönsen och kaninerna då? har man inte ett ansvar för dom också?? känns ganska typiskt för hundfolk att tänka så..

Jag håller med dig, inte heller jag tycker det är acceptabelt när hundar uppför sig såhär.
Visst, att det händer en gång, det kan jag förstå, men flera....
Då har man brustit i sitt ansvar mot de andra djuren, varför har man inte sin hund kopplad om man vet att den hugger smådjur?

I detta fall måste man väl släppt ut sin hund utan uppsikt eftersom den haft tid att bita igenom kaninnätet??

Lite typiskt en del hundfolk att inte ha sina hundar under uppsikt.

Annars skrev jag bara vad man ev. kunde göra för att få bort beteendet. Jag tror inte el runt burar osv hjälper det minsta.
För övrigt så kan man göra både hönsgård och kaninbur med svetsat galvat nät- jag lovar, ingen hund biter igenom det.

Jag håller med dig, inte heller jag tycker det är acceptabelt när hundar uppför sig såhär.
Visst, att det händer en gång, det kan jag förstå, men flera....
Då har man brustit i sitt ansvar mot de andra djuren, varför har man inte sin hund kopplad om man vet att den hugger smådjur?

I detta fall måste man väl släppt ut sin hund utan uppsikt eftersom den haft tid att bita igenom kaninnätet??

Lite typiskt en del hundfolk att inte ha sina hundar under uppsikt..

Fast welsh har ju redan förklarat att hon har barn, som går in och ut ur huset, och då går hunden ut också?

Håller inte för min del som bortförklaring.

Okej, jag kan utan problem förstå det dock. Alt skulle ju vara att hunden är instängd/kopplad inomhus, så den inte kan gå ut när barnen går ut/in. Fast då börjar iaf jag tycka att frågan hur det påverkar hundens livskvalitet bör funderas på.

Inte riktigt samma läge, men när jag bodde hos pappa fick hans (stora) hund för sig att min (lilla) hund skulle dö. Vi fick ha ett invecklat system där min lilla hund fick vara i ett rum inomhus, och pappas i ett annat. Och så fick man passa och passa varenda gång man passerade en dörr. Båda hundarna fick mindre 'människotid' på detta vis. Dessutom fick båda hundarna mindre utetid, då de fick vara ute i skift, och den andra vara fastsatt inomhus.

Det hände en del olyckor tyvärr, dels en när ena hunden smet, men ffa flera stycken när BESÖKARE lyckades släppa ihop hundarna. Om det funnits BARN i ekvationen hade det blivit extremt mycket bökigare, för man kan inte kräva av små barn att de ska tänka sig för så noga hela, hela tiden.

Du får börja träna hunden att hon inte får gå ut, utan tillåtelse. Det måste ju bli i den änden som det börjas tycker jag.

Koppel på och nöta, nöta, nöta att hon under inga omständigheter får smita ut.

kanske om du skulle ta å sätta upp nån slags grind innan dörren så att hunden inte kan smita ut när ungarna springer in och ut?

Men de e väl en ganska stor skillnad:devil:

Egentligen inte..

Ponera att det var får, lamm eller hästar som hunden gav sig på och bet illa.. Djur som djur liksom.

Som djurägare har man ju ansvar för alla sina djur och deras välmående..Det är ialdrig ok att en hund biter ihjäl tamdjur!

De jag menade va att de e skillnad på att en hund jagar och dödar hönor,och om en hund jagar och dödar 17 andra hundar.. Men det är ju vad JAG tycker .

Sen [CODE Som djurägare har man ju ansvar för alla sina djur och deras välmående..Det är aldrig ok att en hund biter ihjäl tamdjur! [/CODE]

Jag har aldrig sagt nå om att det va okej att bita ihjäl djur.

Förklara då för mig hur man ska hålla hunden inomhus utan att ständigt ligga kopplad, när det våra 3 + 5 åringar springer ut o in genom ytterdörren hela dagarna?

Jag menade koppel utomhus, inget fel i det om man inte har koll på sin hund.
Annars tycker jag där som Gnist, varför får hunden gå ut utan tillåtelse?
Det låter faktiskt som den inte är ordentligt uppfostrad utan får gå ut och in lite som den vill.

Kräva kan man ju göra, men inte heller jag hade tagit bort en hund för att den plockade en katt. Det är inget fel på hunden.

Men självklart har man ansvar även för de små djuren. Inga små ska behöva sätta livet till, men man ska vara medveten om att hunden är ett rovdjur och då kan det hända. Det är då upp till ägaren att träna hunden smådjurs-ren och det är i sådana här lägen jag hellre tar till el än direkt avlivar hunden. Om snabb eldressyr kan få en annars trevlig hund att leva vidare så gör jag det. Då får lagen stå åt sidan.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 188
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens