Snart avlivning

Welsh

Trådstartare
Snart är gränsen nådd när det gäller vår ena tik. Hon är några år nu och relativt lydig i de flesta situationer MEN hon kan inte låta bli våra smådjur:mad: Oavsett hur mkt vi har tränat så kan hon inte låta bli våra höns och kaniner. Idag tog hon min frassehona mitt framför ögonen på sonen som skrek som en stucken gris åt henne. Det var gjort på en sekund och innan jag kommit ut så hade hon hunnit ta en bit på bakbenet på den tack o lov döda kaninen.
Hon är nu skyldig till 3 kaniner och 14 höns inom loppet av 1 år. Djuren är inlåsta med galler som hon har bitit sig igenom, vi pratar om svetsat galler.

För övrigt så är hon en mkt trevlig familjehund som säkert skulle gå genom eld o vatten för sin familj.

Några förslag från icke blöthjärtade personer. Det är inget fall för omplacering heller då hon kom till oss som 16v valp, misshandlad i sin förra familj.

Går det att träna bort detta och hur? Hon har tyvärr lärt sig att kanin och hönskött smakar gott:mad:

Sv: Snart avlivning

tror det är jäkligt svårt att träna bort. då är det riktigt hårda metoder som gäller, för att få henne att sky alla smådjur...
eller så får hon väl va i koppel resten av livet..

känner inte til rasen men har ni altid haft henne och har hon alltid varit såhär?? 17 ihjälbitna djur är för mkt. :crazy:

läste nu att hon var omplacering, men min hund var också nästan 4 mnd då jag fick honom och inte ger han sig på djur för det.. men vande du honom vid djuren från han var valp? det behövs oftast om dom ska se kaniner etc som en del av flocken och skydda dom istället för att ha ihjäl när dom blir vuxna.

Senast ändrad:

El halsbad:devil:

Nej men helt allvarligt. Elstängsel, en hink vatten, nåt som on tycker är ricktigt förbannat obehagligt och sen sitta och passa på henne gömd, När hon börjar bryta sig in i buren bryter helvettet lös att hunden inte vågar gå i närheten av buren igen.

Alternativt verklien se till atthunden inte KAN bryta sig in i burarna.

Några förslag från icke blöthjärtade personer. Det är inget fall för omplacering heller då hon kom till oss som 16v valp, misshandlad i sin förra familj.
du vet nog svaret själv.......avliva, tycker jag.

Problemet med tiken är att hon mkt väl vet vart hon har oss. Vi har försökt att träna med skrämseltaktik utan någon bra resultat.

Hönsen fanns innan hon kom till oss så några nya djur är det inte för henne. Kaniner har vi alltid haft under hennes 4 år hos oss. Hennes jaktinstinkt har blivit värre efter kullen med valpar hon fick.

Än så länge släpper hon sitt byte när jag kommer och försvarar inte bytet när småbarnen är där men en vacker dag kan hon göra det.
Ang ständigt kopplad så funkar inte det då vi inte kan ha henne kopplad inomhus. Så fort dörren öppnas så drar hon ut om det är ett barn som öppnar dörren. Sommartid så är dörren mer öppen än stängd.

Det är ingen rolig situation och jag tror tyvärr, efter att ha pratat med flera hundtränare, att vi antingen får stå ut med hennes beteende el ta bort henne.

Säger som en annan, sätt eltråd i bithöjd vid burarna så hon får sig några rejäla kyssar och prova om det inte kan hjälpa om hon är en kär familjemedlem innan du tar bort henne.

Det här låter kanske otäckt men jag har sett jägare träna jakthundar som under jakt istället sprang till hönsgårdar och tog höns.

De tog några döda hönor och stoppade i en strömkabel. Sedan fick hunden bita.När hunden efter ett bett inte ville bita mer tvingade de den att göra det.

Det är säkert olagligt, och jag lovar, lite obehagligt var det, men har man inget annat alternativ än avlivning på en för övrigt trevlig hund så kanske det är värt att prova.

Jag skulle göra det.

Jag hänger på lite på ditt svar,om det är ok?
Det finns jägare som använder elhalsband på sina hundar vid tillfällen då vovven gör fel..Det är ju iofs också olagligt..Men kanske värt att prova och man har provat det mesta och det ej funkat!
Men annars som någon annan skrev,rejält med eltråd,så det biter ordentligt!

Sätt ett nät utanpå nätet (nån/några cm emellan) till smådjuren och sätt el i det så får sig vovven en "kyss" om hon försöker bita sig igenom.

Låter som in hund faktiskt tror det var 6 hönor hon tog. Bet inte ihjäl dem dok utan skakade dem.
Finns jätte bra nät på Nima. Ser ut som fårnät men med el. Håller i all fall räven borta.
Men annars kan du ta en höna/kanin hon bittet och tvinga henne att bära den. Antagligen genom att binda fast den i halsbandet eller vara med henne och tvinga henne att bära runt den.
Men det kan komma bakslag.
Och det är nog bättre med elstaket.

Kom osökt att tänka på Rävjakten med Pettson och Findus... ;)

Men annars kan du ta en höna/kanin hon bittet och tvinga henne att bära den. Antagligen genom att binda fast den i halsbandet eller vara med henne och tvinga henne att bära runt den.
Men det kan komma bakslag.
Hur skulle det hjälpa menar du. Det förstår jagfaktist inte alls.:confused:

Det här låter kanske otäckt men jag har sett jägare träna jakthundar som under jakt istället sprang till hönsgårdar och tog höns.

De tog några döda hönor och stoppade i en strömkabel. Sedan fick hunden bita.När hunden efter ett bett inte ville bita mer tvingade de den att göra det.

Det är säkert olagligt, och jag lovar, lite obehagligt var det, men har man inget annat alternativ än avlivning på en för övrigt trevlig hund så kanske det är värt att prova.

Jag skulle göra det.

Är du skvatt galen?

Varför är det helt plötsligt helt okej att använda el när en höna ryker med?

Vet inte riktig, men efter att min hund hade fått bära runt en höna hon hade dödat, ett par timmar lungnade hon ner sig med sitt lekande med hönor.
Vi tröttnde på att hom bet ihjäl dem och vissade att om hon tog en, vart hon inte av med den förens vi sa att det räckte.

mm..Tror liksom inte hundar tänker så i flera led att den förstår sammanhanget med att man tvigar den att bära hönan med att den tidigare hadde ihjäl den.

Liknande trådar

Hästhantering Hej jag är ny här på buke och vet inte riktigt hur det fungerar än.. men jag blev medlem av en andledning, mitt problem. Det är så att...
10 11 12
Svar
222
· Visningar
31 188
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Snabbmat?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Mens