Snart ärr det sommar, och varmt...

Aslan

Trådstartare
Finska lapphunden lider lite utav värmen redan. Jag funderar då på hur fasen säsongen kommer att se ut för oss då han blir påverkat utav detta. Finns det något jag kan göra? Jag fick tipset att raka honom under magen till exempel men mer? Dom vanliga sakerna som att träna tidig morgon eller sen kväll när det är svalt och liknande är sunt förnuft men utöver det?

Ni med bepälsade hundar, hur gör ni? Har ni några knep i rockärmen?

Sv: Snart ärr det sommar, och varmt...

Det kanske skulle kunna hjälpa att ha en kyldyna eller ett täcke som kyler ner lite när det blir på tok för varmt?

För oss fungerar det bäst att bada och hålla oss i skuggan så mycket som möjligt men annars har jag inte så mycket mer att komma med...

Jag badar också ofta med min hund på sommaren, valpen har ännu inte upplevt en sommar men han kommer nog också ha det varmt. När man badar måste man tänka på att hunden ska torka ordentligt mellan gångerna. Men utöver att bada hela hunden kan man duscha tassarna och magen i kallt vatten då och då.

Vår schäfer blir ganska påverkad av värmen, och det är lite besvärligt för honom ibland. Han älskar att bada så det blir ett dopp i princip varje dag under den varma perioden. Utöver det får han ligga i ordentlig skugga eller inomhus med många fönster öppna så man kan få lite drag genom huset. Små kissrundor på dagarna men all annan motion sker på morgon och kväll. Spolar av tassar,ben och mage ibland också.

Vi är bara aktiva sent och tidigt men jag tänkte testa ett kyltäcke i år! Kostar 300kr för Hurttas i min lilla vovves storlek och fungerar det så är det värt pengarna. Han mår nästan lika dåligt av värmen som jag :eek:

Annars så kyler jag ner innan och efter promenad när det är som varmast, så att han mår hyffsat. Och som sagt, vi blir nattaktiva istället och på dagen ligger vi under fläkten i sovrummet!

Kan du inte klippa hela hunden? Tänkte eftersom du nämnde klippa magen..
Borde vara det mest effektiva.

Finns det NÅGON med en Finsk Lapphund som har klippt ner hela? Hur såg det ut och hur blir det när pälsen kommer igen i så fall?

Jag tror Inte det är ett alternativ, tyvärr.

Många säger att det blir värre att klippa ner hela hunden eftersom täckhåren faktiskt skyddar en del mot värmen.

Jag har klippt ner en bit av min Eurasier då hon fick färg i pälsen som inte gick att få bort, och det tog säkert 3 år innan den pälsen växt ut igen..

Jag har inte så mycket att komma med i utöver er andra, men lite småtips:

Lite is i vattenskålen så vattnet håller sig kallare.

Ge frysta märgben eller fryst foder (färskfoder eller uppblött torrfoder) så hunden får i sig lite kyla på det sättet.

Om tillfällee finns, gå/ åka till skogen där det finns mycket skugga och faktiskt är lite svalare.

Undvika asfalten som blir varm för tassarna att gå på.

Har man trädgård (och inte bor vid någon sjö/vatten) så kanske man kan ha en liten plastpool som hunden kan utnyttja. Eventuellt kanske man kan använda en pool även på gräsmattan utanför sitt hus om man bor i lägenhet.

Det räcker inte med att flitigt borsta ur underullen då? Klippa en finne är i det närmaste hädelse för chansen är ju stor att de får sämre päls som blir jobbigare att sköta överlag. Vet dock en som klipper sin då han tydligen inte fällde alls, sist jag såg honom såg det ut som att han hade samma typ av fluff som en utställningsstylad pudel :crazy: Att bada och ha kyltäcke tror jag är bättre alternativ än att raka hela, magen kan ju vara acceptabelt om hunden lider så av värmen.

Själv är jag såå glad att Ziva har det inbyggt i sig att hon fäller ur totalt till sommaren:love: Hon blir i det närmaste finsk nakenhund och senaste sommaren klarade hon värmen bättre än jag:p

Många säger att det blir värre att klippa ner hela hunden eftersom täckhåren faktiskt skyddar en del mot värmen.

Jag har klippt ner en bit av min Eurasier då hon fick färg i pälsen som inte gick att få bort, och det tog säkert 3 år innan den pälsen växt ut igen..

Har faktiskt också hört att täckhåren faktiskt skyddar hunden mot värmen..

Jag badar också ofta med min hund på sommaren, valpen har ännu inte upplevt en sommar men han kommer nog också ha det varmt. När man badar måste man tänka på att hunden ska torka ordentligt mellan gångerna. Men utöver att bada hela hunden kan man duscha tassarna och magen i kallt vatten då och då.

Brukar jag också göra:):) Och mina bebisar är inga badkrukor direkt:)

På sommaren badar mina hundar nästan varje dag. I hav eller sjö alltså alltså :) Din hund kanske gillar idén med en barnpool annars?

Min vuxna hund stoppade alltid frambenen i hinkar med kallt vatten under somrarna, så han fick ett gammalt bebisbadkar han kunde stoppa dem i istället, det funkade bra tills han dök i med huvudet och bet sönder korken :P

Det där har jag också hört men tror lite att det är en myt. Vi tvingades klippa vår NewFoundland en sommar och det var stor skillnad på hur han klarade värmen efteråt. Sen kan det mycket väl vara så att det försämrar pälskvaliteten. Akilles har fått mycket sämre päls men han äter å andra sidan kortison också, så det är svårt att säga om klippningen har påverkat.
Nu är han alltid klippt på sommaren, dels för att han mår bättre och dels för att förebygga hotspot.

Finns det NÅGON med en Finsk Lapphund som har klippt ner hela? Hur såg det ut och hur blir det när pälsen kommer igen i så fall?

Jag tror Inte det är ett alternativ, tyvärr.

Jag har sett nerklippta. Såg för djävligt ut :o. När pälsen kommer tillbaka är den "bebymjuk" och samlar på sig smuts lättare. Blir något längre också och då MÅSTE du fortsätta raka eftersom jag uppfattar dom som mycket varmare med den typen av päls.

En dum fråga kanske... men har du lyckats få bort underullen som släpper nu? Jag har inte mött en enda FLH som har lidit nämnvärt av värmen när underullen är bortborstad. (Har haft en själv och känner flera uppfödare + har träffat många på utställning)

En annan sak är ju att det fortfarande kan räknas lite som "den första värmen" som tar hårdast på hundarna. Tom min malle har reagerat lite på den och dom är ju kända för att inte vara värmekänsliga.

Det räcker inte med att flitigt borsta ur underullen då? Klippa en finne är i det närmaste hädelse för chansen är ju stor att de får sämre päls som blir jobbigare att sköta överlag. Vet dock en som klipper sin då han tydligen inte fällde alls, sist jag såg honom såg det ut som att han hade samma typ av fluff som en utställningsstylad pudel :crazy: Att bada och ha kyltäcke tror jag är bättre alternativ än att raka hela, magen kan ju vara acceptabelt om hunden lider så av värmen.

Själv är jag såå glad att Ziva har det inbyggt i sig att hon fäller ur totalt till sommaren:love: Hon blir i det närmaste finsk nakenhund och senaste sommaren klarade hon värmen bättre än jag:p

vad för typ av borste har du? :) Han har INTE fällt ur allt utan kanske.. 1/2 tredjedel?

Jag har en sådan här:
47-220_l.jpg

Tycker den får med sig mycket ull utan att skära i pälsen som en tex furminator gör. En del älskar den där furminatorn och liknande men på min Ziva tog den inte bara ullen utan täckhåren också = Inte bra

Nackdelen med den borsten jag har är att pälsen du borstar ur sitter inte kvar i borsten utan flyger omkring bäst den vill, både hund och matte brukar vara lika håriga när jag är klar:rofl: Fungerar ganska bra att använda en vanlig karda oxå om man vill ha lite mer kontroll över vart pälsen tar vägen, men man får anstränga sig lite mer så man kommer ner till huden ordentligt:)

Duschade Ziva idag och prövade ett shampoo som påstås påskynda fällningen och ja det var en jäkla massa päls i duschen iallafall, kan återkomma om jag ser mer resultat än vad en vanlig rejäl dusch gör om intresse finns ;)

Liknande trådar

Hästvård Jag undrar om det är någon här som har en häst som de behöver klippa/raka på sommarhalvåret för att de ska orka prestera i värmen? Jag...
2
Svar
21
· Visningar
4 943
Senast: alice
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar