snart är det vinter...

S

Silly

.. och jag funderade lite på det här med hurvida hästar sätter viterpäls eler inte. vinterpäls sätter dom väl iförsej men mer eller mindre. rätta mej om jag har fel, men visst är det så att om hästen vistas i mörker (tex i stall eller under täcke) växer pälsen mer än om hästen går i solen hela tiden. dt måste ju ha att göra med d-vitaminbrist (som komme från ljus) eller att vintern (=kallt) är mörk. samtidigt borde ju värmen i stall o under täcke göra att hårremen inte blir lika tjock eftersom det inte behövs? funderar.. :bump:

Sv: snart är det vinter...

Om hästen går med täcke, då får den ju värme. Och behöver därför inte och får inte speciellt tjock päls..
Såvitt ja vet...

jo de förstår jag oxå men så är det så att om det är mörkt sätter hästen mer päls än om den går i ljus.. så de blir lixom fel i balansen där typ??

När hästen börjar sätta resp tappa vinterpäls, det styrs av ljuset, inte ngt annat.
Men samtidigt så "avstannar" ju pälsproduktionen en del om man täcker hästen. Men hur mkt beror ju på när under pälssättningen man börjar täcka, och om man täcker hela tiden.

Pälsen växer också mer fram till ca nyår. Sedan slutar den nästan växa helt har jag märkt.
Jag måste klippa min häst 2-3 ggr innan nyår, och att han varit klippt syns knappt då innan jag klipper igen!
Sedan när vi passerat nyår, då behövs ingen mer klippning.

Men jag tror som dig, att om man låter hästen leva extremt onormalt, tex då inte låter den få ngt ljus alls, då blir pälsproduktionen helt störd. Och det låter ju logiskt att pälsen blir jättelång/tjock om man tar bort ljuset helt för hästen.
Eftersom hästen börjar sätta päls när ljuset blir mindre frampå sensommaren.

Precis som kopparberg skriver så styrspälssättningen mestadels av ljuset. Men att tävka hästen kan försämra pälssättningen, den sätter alltså mindre päls.

Att pälsen näsan bara växer fram till nyår har ju med ljuset att göra. Efter nyår blir det ju allt ljusare!
Dock brukar jag få klippa min en gång efter nyår också.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Känner att jag behöver lite tips å så från folk som är mer van att täcka sina hästar. Jag ska ha min varmblodsvalack oklipp i...
Svar
9
· Visningar
1 160
Senast: ako
·
Utrustning Min häst stod den senaste vintern med fri tillgång på hö i hagen, och var endast halvklippt. Pga detta så fick han endast täcke på sig...
Svar
9
· Visningar
1 774
Utrustning Hej! Har en unghäst på 3år hemma. Våran första vinter närmar sig, hon är sedan innan van vid att alltid ha täcke på sig efter sept...
2
Svar
21
· Visningar
3 480
Senast: Blyger
·
Hästvård Hej! Nu är jag intresserad av att höra hur ni hade gjort om ni var i min sits, samt era åsikter och hur ni resonerar kring det här med...
2
Svar
20
· Visningar
3 899
Senast: Pilot
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hemlösa hundar ökar
  • Senast tagna bilden XV