Snart är det dax...

L

lilla hoven

Nästa vecka kommer veterinären, vi har nu bestämt oss för att hingsten ska kastreras.
Nåt särskilt jag ska tänka på???
Han går på lösdrift, men det kanske är bäst att ha honom inne över natten?

Sv: Snart är det dax...

Hej!

Jag tycker absolut att du ska ta in honom..
Jag tror till å med att vet kommer att säga det till dig.. för han måste stå rent och helst på halm, så att det inte kommer in något skit i såren...
Hoppas att jag var till hjälp..

//Carro

Om du har en torr hage du kan släppa honom i hade jag haft honom ute.
Det har vi haft på alla de hingstar jag har varit med på att kastrera.
Torr och sval årstid.
Lite bakterier, samt att de rör på sig mer, så att sårvätskan rinner ut ordentligt.
Det är ju så lätt att det kapslar in sig.
Bara ett fåtal har behövt en en kur med tex hippotrim.

mvh

Vi kastrerade i november i höstas,är det inte bättre att göra det på hösten än på våren?
Han var ute hela tiden men vi blev tvunga att trava runt honom en kvart per dag så det inte skull läka ihop för fort.Ska ju läkas inifrån.
Han fick inga komplikationer alls.

Får väl höra vad veterinären säger, personligen tycker jag att det känns mer hygieniskt att ha honom ute...

Vi kastrerade i november i höstas,är det inte bättre att göra det på hösten än på våren?
Han var ute hela tiden men vi blev tvunga att trava runt honom en kvart per dag så det inte skull läka ihop för fort.Ska ju läkas inifrån.
Han fick inga komplikationer alls.

Veterinären tyckte att det var en bra tid att kastrera nu.. Är ju fortfarande kallt här uppe i norr!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Mitt vuxna islandshäst sto på 12 år har för några månader sedan påvisat ”svaga” bakknän och ”problem” med patellan. Vi har...
Svar
9
· Visningar
739
Senast: tara
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
525
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
2 092
Senast: Roheryn
·
Hästvård Kanske konstigt ämne under kategorin ”hästvård” men jag har en nykastrerad unghäst som enligt veterinären måste röra på sig ordentligt...
2
Svar
23
· Visningar
3 148
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka