Snällt bett

Sv: Snällt bett

jag kör med ett vanligt tvådelat smalt.. när jag köpte henne Följde med ett rakt bett i tjock gummi (från de som tävlingskört henne) som var så stort att hon inte kunde stänga munnen, tungan hängde ut! bettet jag har är från börjes, men tyvärr rostar det.. men enligt de nya rönen så är det visst bra med bett som rostar :confused:

Sen kan man ju diskutera om hur mongolierna sköter sina hästar. såg ett program med julia roberts (?) och där berättade de att i de stora hästkapplöpningarna var det inte ovanligt att flera hästar dog av utmattning och dessa hästar reds av små barn och de hade en pinne med en tygdel som satt fast i en annan pinne som de slog hästarna nonstop med medans de höll balansen i tyglarna... :S så efter det så har allt med mongoliet negativ innbörd för mig.. lite OT men ändå...

*kl*
Som en liten jämförelse bara.
Förr när vi vande hästarna med bett så sa alla "ta ett gummibett" Det skulle ju vara såå himla snällt mot hästen.

Numera så har vi alltid ett check bett dom första gångerna och jag riktigt ser hur mycket enklare dom tycker att det är. Dom accepterar bettet mycket fortare nu än vad dom gjorde förr.

Usch ja, jag såg oxå det programmet och självklart har jag inte mongoler som hästförebilder, det var mer en fingervisning om att det finns i världen.
Men hellre en plastad vajer än en cykelkedja som vissa svenska ridsportaffärer säljer. Allt sitter i handen på ryttaren...

Det fanns ett bett för jätte, jätte länge sedan där det va lixom 2 bett som satt ihop, Snacka om att klämma av tungan!!

Okej :) Men finns sådant nu i alla fall, om än i förändrad form.

Det är ett sax bett du menar och det finns och används fortfarand!
/M

Här kom det många bud!
Men jag vill nog hellst ha ett plastbett, fått för mig att de e lättare att värma innan betsling. Han är lite känslig för kalla bett..

Då är nog ditt enda val ett nova bett, men de finns nog bara i större strl.

Jag skulle aldrig få in ett happymouth i en shettismun, av de shettismunnar jag träffat och träffats av :), kolla noga att han har gott om plats för tunga och tänder.

Vad bra att det här med kylan kom på tal, får se om man investerar i något plastigt till vintern.

åke, jag såg ett på hästloppis i Umeå som hade tre tränsbett i ett. alla med olika brytpunkter! Travtokingar såklart!

Jag har hört om det. Min gubbe såg ett sådant hängades i ett gammalt stall i dalarna. Och dom sysslade definitift inte med trav. Skulle vara kul att ha en samling av gamla bett på väggen. (Börjar bli fullt med träns nu)

Senast ändrad:

Jag blir lite förvirrad när det sägs här att ju smalare bett testo snällare???
vi kanske har olika uppfattning om ett snällt bett.
Men ett smalt bett blir ju skarpare! Om du tar hårt i hästens munn och den har ett smalt bett säger det väll sig självt att det känns mer än om du har ett lite tjockare ( inte för tjockt ) bett.

"Jag skulle aldrig få in ett happymouth i en shettismun, av de shettismunnar jag träffat och träffats av :), kolla noga att han har gott om plats för tunga och tänder. "

Det är möjligt att det är min shettis som har stor mun eller dina som har små munnar! men det passar bra på både min shettis och på mitt russ.

Min hästtandläkare säger att shettisar har oftast för STORA tänder i proposition till munnen så det är inte ovanligt att man måste slipa ner tänderna längst bak i munnen (var tvungen att göra det på min b-ponny). kanske därför vissa bett inte funkar/får plats om inte munnen är i ordning? många vill ju inte lägga ner pengar på att fixa tänderna för det är ju ändå bara en shettis - attityden

Hej!

Jag tror du har lärt dig av någon som kör den gamla skolan :) Med smalt menar jag ett som gott och väl får plats i hästens mun, alltså ett mellan 14-17 mm. Det är tyvärr fortfarande vanligt att det säljs bett på både 19 och 21 mm och det är alldeles för stora bett för någon häst. Vad gäller shettis borde man kanske ha 12-14 som mål.

Man kan tänka på hur det skulle vara själv att ha bett. Vilket väljer du helst att ha i munnen 1 timme? Ett bett på 14 mm som bara märks när någon tar i det, eller ett bett som du inte kan stänga munnen med, som tar upp plats både på tunga, och läppar och mungipan. Om man är bekymrad över att ens händer är så starka att man skär upp sin hästs mungipa kan jag berätta att det är ingen risk med ett bett på minst 10..har många gånger suttit o hängt bakom travhästar som fått upp springet på hemvägen.

apropå bett:
Fick höra förra träningen att Anders just nu håller på med en bettstudie, ämnad för djurskyddlagen bland annat. Där testade man raka bett, tredelade bett o tvådelade. Gissa vad som föll provhästarna bäst in?
Jag är MYCKET intresserad av bett...

Avslutar med ett klipp från just bettbiblioteket.

"Vad är mildast, tjockt eller smalt?
En gammal tumregel är att ju tjockare ett bett är, desto mildare är det. Det är en sanning med viss modifikation, för om man väljer ett bett som är tjockare än vad hästen får plats med i sin mun så blir det inte bra. Hästen blir tvungen att gapa, och då är det lätt hänt att ryttaren drar åt nosgrimman. Då blir det mycket obehagligt för hästen. Det lär finnas exempel på hästar som har fått gropar i lanerna av sådan behandling. Personligen föredrar jag bett som är 12-15 mm tjocka, möjligen upp till 18 mm på en häst med rymlig mun."

http://web.telia.com/~u49818651/Bettbibliotek/catrans.htm

Men så fick man ju alltid lära sig förr att tjocka bett va milda osv. Men numera så har man ju kommit på att så är inte fallet. När vi bettränar unghästar så börjar vi alltid<med ett check bett och byter oss sedan uppåt till det som vi skall ha tex ett tredelat. Många påstår ju tex att ett bett med parenstänger är bra pga. att ma ej behöver dra så hårt i hästen då man skall svänga. Jag har alltid ett sådant då vi börjar tömköra tex.

Liknande trådar

Trav Hej alla travkunniga! Jag har i många år sagt att jag vill prova köra en travhäst men det blir liksom inte av, för jag känner mig osäker...
Svar
10
· Visningar
987
Senast: Cattis_E
·
Trädgård & Växter Jag har alltid väntat med granköpet tills ett par dagar innan julafton. Men förra året var bugdetgranarna slut nästan överallt, och det...
Svar
1
· Visningar
213
Senast: zassoo
·
Träning Jag kunde inte hitta någon tråd med bara bettlös ridning/körning/hantering. Så jag startar en! :laugh: Tanken med tråden är att den kan...
Svar
1
· Visningar
403
Senast: Lavinia
·
Körning Jag började läsa lite i TR för sportkörning (jag har inte ens en körbar ponny än :p jag tror att jag bara snabbt skulle kolla vilka...
Svar
14
· Visningar
604
Senast: Mli
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka