snälla...

Sv: snälla...

nae... jag hittar inget.. har iofs inte provat på google...
när jag sökte förra gången kom det bara upp att det var ärftligt och att linsen blev grå...

Starr
Symptom: ögat blir stort och grått, eller så blir linsen grå

Grön starr kallas även för glaukom. Detta är ganska vanligt hos kanin. Trycket ökar i ögat och gör att ögat blir stort eller ser ut att "tryckas ut". Ögat blir även grått. Detta måste behandlas omedelbart! Kontakta veterinär!

Grå starr kan vara ärftligt. Ögat blir inte stort, men man kan se att själva linsen, som ligger innanför pupillen, blir grå.

Källa: http://home7.swipnet.se/~w-77537/Kanin.htm

tack, tack. : )
hmm.. det står ju att grå starr kan vara ärftligt och sådär.. men är ögat typ alltid grått ? elr kan det typ.. variera.. ?

En kompis kanin fick gråstarr när han blev äldre först på det ena ögat och han blev blind på det. Senare blev han även blind på det andra ögat. Han klarade sig bra ändå och levde flera år efter det.
Han ögon var först lite gryningt grå och sedan blev de gråare och gråare. Ska kolla med min kompis om hon har ngn bild där det syns tydligt.

Veterinären kunde inte göra ngt åt det eftersom han var ganska gammal (vet inte om man kan göra ngt om de är yngre).

okej.. vore jätte snällt!

min kanin är typ 4 så han är ju inte så gammal..
men jag är ju inte säker på att det är det där heller.. men det vore jätte bra om du kunde hitta någon bild..

tack för att du svarade.. : )

Pratade med kompisen nu. Hon har bilder men bara på "vanliga" kort och varken hon eller jag har någon schanner.
Tycker du ska gå till veterinären om du misstänker att ngt är fel, kanske går det att göra ngt om det inte gått så långt (om det är grå starr).

Liknande trådar

Övr. Barn Jag är lite rådvill... dottern vill ju ha ett husdjur, och jag har tittat på massor av olika djur som kanske kunde funka men jag vet...
2 3
Svar
42
· Visningar
5 043
Senast: Amha
·
Däggdjur Att skaffa kanin har kommit upp som ett alternativ i vår familj. Vi har tidigare haft flera olika gnagare men är nu intresserade av...
Svar
1
· Visningar
1 550
Senast: Stinaelin
·
Övr. Hund Hej! Jag har 2 tikar ( fransk bulldog) den ena är 9 år kastrerad & hon har bott med mig sedan hon var 8 v. Den andra tiken är en rescue...
Svar
3
· Visningar
783
Senast: animalasia
·
Utrustning Vad finns det för säkra färger att använda för att måla häst med? Tanken är att måla en svart häst med vita zebra-linjer, så någon vit...
Svar
6
· Visningar
623
Senast: WildHorse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama