Snälla svara på mina frågor om fölbesiktning!!!

V

v02

Jag ska åka på min allra första fölbesiktning med mitt föl i år och har några frågor.

* Hur tolkar ni ändamålsenlig klädsel? Kan man ha prydliga jeans? Vad brukar ni ha på er?

* Får man smacka på sto och föl när man leder dem?

* Måste fölet skritta och trava bredvid stoet när de leds eller spelar det ingen roll om fölet hamnar lite på efterkälken?

* Har ni tyglar eller grimskaft på stoet? Har ni vanligt grimskaft på fölet?

* Ska fölet gå på stoets vänstra eller högra sida? Beror iof kanske på åt vilket håll läktaren är.

* Har ni fått bra poäng trots att något kanske gick fel (missförstod domaren eller så)?

* Är kopia på betäckningsbevis samma som Registeransökan man får av hingstägaren?

* Hur tolkar ni ändamålsenlig klädsel? Kan man ha prydliga jeans? Vad brukar ni ha på er? Jag brukar ha vita ridbyxor, mörk blå eller svart tröjja med vit skjorta i nunder samt gympa dojjor.

* Får man smacka på sto och föl när man leder dem?

Ja

* Måste fölet skritta och trava bredvid stoet när de leds eller spelar det ingen roll om fölet hamnar lite på efterkälken? Spelar ingen roll var fölet är. Antingen bredvid eller efter. Själv föredrar jag att ha fölet bakom mamman.

* Har ni tyglar eller grimskaft på stoet? Har ni vanligt grimskaft på fölet? Tyglar på stoet och vanligt grimskafft på fölet

* Ska fölet gå på stoets vänstra eller högra sida? Beror iof kanske på åt vilket håll läktaren är. Brukar leda fölet bakom mamman

* Har ni fått bra poäng trots att något kanske gick fel (missförstod domaren eller så)? Poängen har varierat.

* Är kopia på betäckningsbevis samma som Registeransökan man får av hingstägaren? Denna fråga förstår jag inte vad du menar med

* Är kopia på betäckningsbevis samma som Registeransökan man får av hingstägaren?
Undrade samma sak själv så jag ringde och frågade... ;) Det var precis den de menade, "registeransökan" alltså.

Eftersom Rosella svarde så bra på alla frågorna så tänkte jag bara flika in ett lite tänk-på-tips! Ta ut någon som är van vid att kolla på föl ca e 1 vecka före visning så att du inte åker iväg med ett föl som precis är inne i en hysterisk växtperiod och inte kan visa sin bästa sida :idea:
Tänkte inte på det med min fösta vilket gjorde det mindre travligt att höra dommarens kommentarer om hennes gångarter följda av -hon kan för dagen inte visa sig på bästa sätt :o
Domaren försökte verkligen få upp hennes gångartsbetyg (6, 7, 6) men har man växtvärk så har man :crazy:

I Ridsport var det en bra artikel på ASVHs sida om förberedelser inför fölvisningar. Råd o Anvisningar finns också på ASVHs hemsida, ASVH o där står det också en hel del, bl a om utrustning.

Hälsn Ann

Stuteri Stubbäng

Jättekul att du gillade artikeln :D :o :D (det var jag som skrev den)

Jan-Ove Olsson, som jag intervjuade, är verkligen fantastisk att intervjua. Han hade otroligt många bra tips.
Artikeln fanns i Ridsport nr 12, sidan 58.

Tänkte faktiskt tipsa om artikeln, men du hann före :D

Mvh Cissi

Ett tips är att ha ett långt men lätt grimskaft till fölet, typ ett vanligt hundkoppel i läder. Det är lättare att hänga med fölungen om man har lite längd på snöret...
Jeans går bra, kanske med vit tröja och mörk väst till? Så länge man är hel, ren och ngt strikt i sin klädsel spelar det ingen roll. Gympadojor el nåt som är bra att springa i!

Liknande trådar

A
Avel Här är en massa kluriga frågor som jag undrat över och som jag hoppas ni kan svara på. Vi gör ju alla olika, eftersom att vi lärt oss...
Svar
3
· Visningar
790
Senast: Masse
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka