snälla svara på detta!

M

mossssan

min häst har fått några konstiga ovanor hoppas att någon kan hjälpa mig att hitta några ovningar så vi kan öva bort detta:

fyrtaktsgalopp, när han kom hade han mjuk rund och fin galopp men så fick han patella och senskidesinflamation och när jag hade satt igång han igen hade han inte den galoppen längre. han har varit igångsatt i snart ett halv år han vilade i typ 4 veckor.
i skogen vill han inte fatta höger galopp jag försöker och försöker men vänster är mycke lättare juh, fattar jag i en sväng går det jätte bra.

någon som har tips på hur jag kan göra för att arbeta bort detta?

Senast ändrad av en moderator:
Sv: snälla svara på detta!

Med förutsättning att hästen är helt igång och frisk så finns de ju massa bra övningar man kan göra.
För mig har de här med fyrtakten handlat om att få igång bakdelen och få mer bärighet (alltså bak), och då har de varit jättenyttigt med galoppbommar eller små hopp. Vi har använt ett litet hinder på sockerbitar bara, men man kan ju lägga upp de som man känner passar en och hästen bäst.

De får de ju ta i och de stärker galoppen.

Annars är väl fattningar och åter fattningar ett bra tips. Gör så många du bara kan och ha tålamod, de kommer ge resultat. Annars kan övningar som stärker rygg och samlande övningar hjälpa, finns ju hur mycket som helst. Terräng, klättra, skolor....

Sv: snälla svara på detta!

inte inflammationen som kommit tillbaks ?? Annars skulle jag ta ut en ET som kunde kolla så att hästen inte blivit sned sen han hade inflammationerna.

Liknande trådar

Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
2
Svar
20
· Visningar
2 096
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 766
Senast: sorbifolia
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 426
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Jag har ett 15-årigt hoppsto jag hämtat hem från betet för 1,5 vecka sedan. Hon har alltid varit något smått klumpig av sig men har de...
Svar
8
· Visningar
1 882
Senast: Freazer
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama