Snälla snabbt råd tack...

B

Blue_moon

Täcke eller inte är min fråga.

Jag ska åka bort ett par dagar i helgen, en som jag känner ska ge min häst mat.
Jag har i en månads tid börjat täcka min häst med ett ofodrat regntäcke på nätterna som skydd mot regn och dimma då han lätt blir öm och stel i ryggmuskerna. Och ja regntäcket har skyddat honom mot det.
Täcket har jag tagit av på morgonen och lagt på när det blivit kväll igen.

Nu till min stora fråga, ingen kommer kunna ta på/av täcket på honom. Ska jag låta honom ha täcket på sig eller ska han gå naken? Nattetid är det ca 10 grader med risk för lite morgondimma dock inget regn i sikte. Dagtid är det 17-19 grader och sol...

Ska jag hoppas på det bästa och köra på tömkörning och massage på hans rygg när jag kommer tillbaka om han är öm i ryggen om han har gått utan täcke eller ska jag täcka och riskera att han tycker det är alltför varmt dagtid?

Snälla snabba svar önskas...

Sv: Snälla snabbt råd tack...

Jag skulle låta honom ha täcket på.

Min häst har ett ofordrat regntäcke dygnet runt nu.
Det andas så risken att det blir föööör varm är liten.
Det beror ju förstås på vad man menar med för varmt....
Ingen lider väl av lite extra värme allra helst inte om man har lätt för att bli öm i ryggen.
(Jag vet hur det känns...INTE kul att vara kall om ryggen)

// M

Jag vet inte vad du bor, men här där jag bor så skall det bli kanonväder i helgen, åtminstone om man får tro meterologerna ;).
Så jag tror att din häst säkert klarar att vara utan täcket i helgen.

Min häst går täckad med ett ofodrat regntäcke dygnet runt. Första dagen hon hade det blev det såklart jättesoligt och uppåt 20 grader, men hon kändes inte ett dugg varm under.

Ullis

Jag hade nog låtit täcket vara på för säkerhets skull. Skall i och för sig bli bra väder hos oss denna helgen, men vid denna årstiden kan man ju aldrig veta. Och om det är ett bra regntäcke som andas så behöver du ju inte vara rädd att hästen blir för varm. Är bättre för en häst med lite öm rygg att vara varm och torr. Vet hur det är med min rygg!

Streetflash skrev:
Vet hur det är med min rygg!

Men du är väl för sören ingen häst!!! :eek:

Att täcka en häst när det är sol och bortåt tjugo grader är ju djurplågeri! Även tio grader på natten klarar de galant, och morgondimma för en häst är inte samma sak som vinter-bad för en människa.

Hästar är inte gjorda av glas - de är faktiskt ute-djur.

Den här diskusionen är ju vansinnig. VARFÖR slänger folk på täcken i tid och otid???

Så - mitt tips är att låta hästkraken gå naken såsom han skapades! Han kommer att ha jätteskönt!

FTW skrev:
Men du är väl för sören ingen häst!!! :eek:

Att täcka en häst när det är sol och bortåt tjugo grader är ju djurplågeri! Även tio grader på natten klarar de galant, och morgondimma för en häst är inte samma sak som vinter-bad för en människa.

Hästar är inte gjorda av glas - de är faktiskt ute-djur.

Den här diskusionen är ju vansinnig. VARFÖR slänger folk på täcken i tid och otid???

Så - mitt tips är att låta hästkraken gå naken såsom han skapades! Han kommer att ha jätteskönt!

Det stämmer, jag är ingen häst, men jag har många problem med min rygg! Måste alltid vara varm och torr, annars gör det väldigt, väldigt ont! :cry:

Jag tycker bara det är säkrare att låta hästen ha täcket på om hon ändå börjat använda det på nätterna. Det finns känsliga och okänsliga hästar. I grund och botten tycker jag (som du) också det är bäst om hästen kan gå utan täcke så mycket som möjligt, men om man har en känslig tävlingshäst som ändå är täckt pga olika saker så är det lika bra att fortsätta. Man är väldigt arg på sig själv om man chansar och hästen står förkyld efteråt!

minternet skrev:
Det andas så risken att det blir föööör varm är liten.
Det beror ju förstås på vad man menar med för varmt....
Ingen lider väl av lite extra värme allra helst inte om man har lätt för att bli öm i ryggen.

// M

1.Hästar lider mer av värme än av kyla.
2.Nu när det är ibland varmt och ibland kallt sen lite dimmigt osv. så kommer andas-funktionen i täcket att i det närmaste vara noll, du får alldeles för hög kondens inne i täcket. Villket innebär att täcket blir blött, och så småningom kallt, innvändigt. Då får Brunte ta av sin egen kroppsvärme för att torka täcket.
3. Risken att hästen fastnar någonstans med täcket finns ju alltid.

Jag röstar för att du har din häst utan täcke.

Senast ändrad:

Men herregud!! Om det blir ca 17-19 grader på dagen och ingen risk för regn, varför ska då hästen ha täcke på sig?????

/Fanny.

Blandrastik skrev:
1.Hästar lider mer av värme än av kyla.
2.Nu när det är ibland varmt och ibland kallt sen lite dimmigt osv. så kommer andas-funktionen i täcket att i det närmaste vara noll, du får alldeles för hög kondens inne i täcket. Villket innebär att täcket blir blött, och så småningom kallt, innvändigt. Då får Brunte ta av sin egen kroppsvärme för att torka täcket.
3. Risken att hästen fastnar någonstans med täcket finns ju alltid.

Jag röstar för att du har din häst utan täcke.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow:

FTW skrev:
Även tio grader på natten klarar de galant, och morgondimma för en häst är inte samma sak som vinter-bad för en människa.

Ändock finns det hästar som reagerar negativt på att gå i sådant väder utan täcke. De tillhör dock inte majoriteten, men de finns..

Till trådskaparen: Jag har en 'rygghäst', nu senaste nätterna har han fått komma in och sova inne, med tunt stalltäcke. Men innan så fick han ofodrat regntäcke på sig på natten, och var naken dagtid om det var uppehåll. Detta pga att han otäckad fick ont i ryggen och blev stel av det där 'plus 6 - 10 grader och dimma/dagg' otäckad.

Dock, jag skulle absolut inte vilja att han gick is itt täcke när det är +20 och sol, för även om det andas väldigt bra, så BLIR det för varmt för dem. Så jag skulle försöka betala någon att täcka av/på hästen när jag är borta, alternativt hoppas SMHI har rätt och låta honom gå otäckad och 'ta itu' med ev följder när jag kom hem.

Tack för råd och tankar.
Det lutar nog mot att jag har honom otäckad, i våras gick han utan täcke när det var endast 7 grader (tre graders skillnad, lika torrt nu). Om det börjar regna är det en som slänger på honom täcket, men hon kan tyvärr inte byta fram och tillbaks.

Jag får hoppas på torrt väder samt ordentligt med värme på dagarna.

Ha en skön helg!

Jag tycker du gör rätt. Vet inte heller var du bor men väderleksprognosen nu låter som det blir varmt. Dessutom var jag hästvakt för några veckor sedan. Två hästar gick med täcke. Båda två lyckades på ett dygn krångla sig mer eller mindre ur täckena. Dessa gick sönder och jag tog av dem för det är skaderisk när de bara hänger. Har man ingen som kan göra det kan det lätt gå illa om de snubblar och går omkull (kanske dessutom fastnar i saker. Pälssättning om de fryser går oerehört snabbt förutsatt att de har gott om mat.

Ylva86 skrev:
Pälssättning om de fryser går oerehört snabbt förutsatt att de har gott om mat.

Och vi som inte vill ha någon pälssaättning då? ;)

Nä hörrni vi kommer ALLTID att vara två läger som tycker olika i den här frågan och det är bara att acceptera...eller hur?
Jag skäller inte på er för att ni inte vill ha täcke på era hästar.
Och det är för att jag inte bryr mig.
Jag lägger mig inte i andras hästkötsel......om ingen frågar mig.
Istället förutsätter jag att era hästar mår bra och att ni tar väl hand om dem. Ni borde göra detsamma om mig och alla andra som vill ha täcken våra hästar. Vi gör på olika sätt helt enkelt.
Och det som någon annan påstod här uppe...att det skulle vara nån typ av djurplågeri med täcke....!? Det tänker jag bara - :smirk: - åt.

// M

Låt honom gå utan täcke.
Som någon skrev - hästar lider mer av värme än av kyla (och det ska bli 20-25 grader varmt här hos oss i veckoslutet)

Immer

Liknande trådar

Utrustning Jag köpte i all hast ett begagnat regn/flugtäcke för ett tag sen, alltså ett som är regntätt över hals, rygg å kors men nät på resten...
Svar
7
· Visningar
1 514
Senast: Shixle
·
Utrustning Om man helklipper sin häst nu, vad för tjocklek bör man ha på täcket? Här i Halland ligger dagstemperaturerna på 15-17 grader och...
Svar
5
· Visningar
852
Senast: LilaTiger
·
Utrustning känner mig förvirrad och rådlös hur jag skall täcka min häst. Detta år har hon tydligen blivit extra känslig i ryggen (åldern kanske?)...
Svar
8
· Visningar
1 059
Senast: svea
·
Hästmänniskan En hästägare i mitt stall vill som så många andra ha täcke på sin häst i hagen. Helt ok tycker jag, bara man täckar på rätt sätt...
2
Svar
32
· Visningar
4 102
Senast: Kiwifrukt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar