Snälla!! skriv vad ni tycker!!

2

2 isisar

Hej
Jag har ett dilemma som nog hör hemma på hästvård men jag vill höra era synpunkter på saken. (om det är ok)

Jag har en 15 årig vallac som har varit halt på höger bak o fram nu i ca tre månader har varit på strömsholm snart tre gånger.

Höger bak är mycket bättre nu men höger fram är det fortfarande en grad (visseligen bara sprutad en gång fram)

Jag har tagit ut en "equieterapuet" som har gjort allt han har kunnat o hästen har blivit mycket bättre i nacke o bog o har blivit en mycket gladare o framåt häst.
Men hältan fram finns kvar han har en liten pålagring fram men som är näst intill obetydlig.

Jag ska till strömsholm nu i mellan dagarna o tänkte ta upp vad hans chanser är att bli bra, om han har blivit bättre. :(

Hur långt skulle ni låta det gå? var drar ni gränsen? hur länge skulle ni låta hästen gå?

Jag är lite deprimerad just nu :cry: men jag hade liksom hoppats att han skulle bli bra, att det liksom satt i nacken o bogen (men tydligen är det inte så, inte helt o hållet men mycket satt nog där)

Jag är väldigt tacksam om ni tog er tid o svara! :bow:

Sv: Snälla!! skriv vad ni tycker!!

Hej!

Alltid tråkigt när ens ögonsten har ont någonstans, och svåra beslut ska ocksåt tagas även om man helst inte vill.

Ang hältan fram så undrar jag om det kanske gått med en till spruta för att se om det går, och om detta inte heller gått så hade jag funderat på hur ont han har och när det gör som mest ont på hästen. En pålagring kan ju faktiskt få en häst att aldrig ngnsin vara helt ren i sin gång men ändån ej uppleva smärta. Som du skrev så var han ju piggare och gladare nu så kanske han inte ha så ont ändån??

Lycka till!

Jenny

Grejen är den att dom tror att han har en led hälta men han är inte hallt konstant utan han känns ren i skritten o traven kan han helt plötsligt bli tvär halt, o sedan kan det gå över.

Jag förstår inte det här riktigt!

Hej igen!

Du har rätt ang att tråden hör hemma på hästvård men kanske att lobelia låter den ligga här ett tag om det är speciellt "islandsfolket" du vill nå ut till och få stöd av, inte för att jag tror du inte fått samma stöd ngn annanstans, det hade du säkerligen fått, fick jag själv nämligen.....

Jenny

Jenny

Hmm plötsligt tvärhalt??

Finns många leder i en hästs ben att välja på men en hälta som orsakas av en led brukar ej fungera så här väl?? Borde vara något annat än leden då kanske.... ??

Jenny

Hej tack för att du svarade :bow:
Jag ville ha lite råd o stöd av alla duktiga islandsmänniskor i första hand.
Ja det var det som equitreapueten menade på att det är konstigt låter inte som en led hälta.
att det kanske sitter i musklerna eller nått.

Är tacksam om alla skriver vad ni tycker! eller om nån har någon ide vad det skulle kunna vara för fel.

:bow: :bow: :bow: :bow:

Hältor kan ta LÅÅÅÅÅÅÅÅNG tid. Det är bara till att gå till sig själv, hur länge kan man inte själv halta omkring om man har råkat stuka foten? Om du åker till Strömsholm med hästen får du garanterat bra hjälp, sedan är det bara att ha tålamod. Kan du inte hitta en annan hästa att rida under tiden?

Jag försöker hålla igång honom lite smått eftersom annars blir han ju stel i lederna.
Men det jag inte förstår! han känns hur ren som helst i skritten o känns hyfsat bra i traven o ibland så börjar han o halta.
idag så gjorde vi böjprov då markerade han på just det benet, men förut så har han inte blivit sämre vid böjprov.
Ibland börjar jag fundera på om det sitter i huvudet på honom.

Tror inte själv att det är lederna som dom tror på strömsholm, men däremot så tror jag att han har haft ont i bog o nacke länge o gått o fel belastat som sedan har gett nån form av inflamation att det är någon sorts av kombination.

Är det någon som har nån bättre synpunkt så är jag tacksam!

Tack för inlägget föresten :bow:

Jag tror inte att hältan försvinner fortare för att du håller igång honom... Jag skulle ta stelheten och låta honom vila tills man kommit på vad det är som är fel eller hältan är helt borta.

M.

Kan tänkas att hältan inte försvinner fortare, men jag inbillar mig ändå att han inte blir bättre av att stå o få stela leder.

Jag inbillar mig att det liksom blir en ond cirkel av det hela o speciellt nu när han har fått en genom körare av equiterapueten, så tror jag att det är viktig o hålla igång honom, o böja lite på honom så han inte blir stel i nacke o bog oxå.

Misstänker jag i mitt stilla sinne ;)

Om hästen har en skada så är det inte bra att belasta den. Det blir snarare värre skulle jag tro. Skadan behöver vila för att läka och sedan sättas igång försiktigt för att det ska stärkas upp igen.

Mot stelheten kan man massera, linimenta osv. Hals och bogar kan man böja stillastående med hjälp av lite godis.

Jag tror tyvärr att så länge du jobbar din häst med den skadan han har så är inte utsikten så god...

M.

Jag jobbar honom inte han har fått vila ca två o en halv vecka efter dom sprutade leden sedan har vi skritat i femton minuter o trappat upp till ca en halv timme.
Men sedan så har jag böjt lite på halsen gjort lite volter i lugn skritt då han har fått travat är när equieterapueten har varit här o när han har varit på strömsholm.

Det är det jag menar med att han nog ändå behöver röra på sig.

Skadan är inte utläkt för att hästen har fått en spruta. Så länge det markeras är hästen inte frisk. Det kan räcka med skritt i en kvart eller halvtimma för att det ska belastas för mycket. Jag tycker att det är fel att rida en halt häst så länge man inte är säker på att det inte gör ont. (du ville veta vad vi tycker... ;) )

Vad säger vet om detta? Säger de att det är OK att du rider? Det kanske är bättre att skritta honom för hand om du nu inte vill att han ska stå helt?

M.

Ja det ville jag! o tack för dina syn punkter (jag står lite mitt emellan om vad vet tycker o equiterapueten tycker) så jag försöker gå efter mitt eget huvud lite grann.
Men att det är en led hälta har jag svårt o tro men något är det men vad :confused:

Jag ville bra förklara vad jag menade med att sätta igång så du inte trodde jag tok red hästen.

Nej då, jag trodde inte att du tokred men jag hade räknat ut att du red i alla fall.

Hoppas att det går bra, hur du än gör med ridning osv. Och att de kommer på vad som är felet med din häst.

M.

Tack ska du ha!
jag o equiterapueten kom överens om att det vore bra o skritta honom, o att det inte gjorde något då jag är väldigt liten o nätt :)

Ja!!!! tänk om dom kom på vad det är, skulle vara en riktig lättnad, till o med vet kliar sig i huvudet o funderar på vad det är..........

Jag skulle nog lita mer på veterinären än på equiterapeuten om jag vore du. Tycker veterinären att du ska skritta hästen?

2 isisar skrev:
Hej
Jag har ett dilemma som nog hör hemma på hästvård men jag vill höra era synpunkter på saken. (om det är ok)

Jag har en 15 årig vallac som har varit halt på höger bak o fram nu i ca tre månader har varit på strömsholm snart tre gånger.

Höger bak är mycket bättre nu men höger fram är det fortfarande en grad (visseligen bara sprutad en gång fram)

Jag har tagit ut en "equieterapuet" som har gjort allt han har kunnat o hästen har blivit mycket bättre i nacke o bog o har blivit en mycket gladare o framåt häst.
Men hältan fram finns kvar han har en liten pålagring fram men som är näst intill obetydlig.

Jag ska till strömsholm nu i mellan dagarna o tänkte ta upp vad hans chanser är att bli bra, om han har blivit bättre. :(

Hur långt skulle ni låta det gå? var drar ni gränsen? hur länge skulle ni låta hästen gå?

Jag är lite deprimerad just nu :cry: men jag hade liksom hoppats att han skulle bli bra, att det liksom satt i nacken o bogen (men tydligen är det inte så, inte helt o hållet men mycket satt nog där)

Jag är väldigt tacksam om ni tog er tid o svara! :bow:

Det beror på . Jag kan säga som så att jag har precis börjar min ögonstens Rehablitering, alltså börjat skritta på honom nu efter 11 månaders skada .
Jag hade aldrig låtit det gå så länge om han inte visat sådan gläjde, han har alltså varit svårt skadad: men inte haft ont i den mån att han har lidit: så länge han inte har sprungit, vilket han inte har gjort.
Han har fått gå i hage med sin flock under hela skadetiden.
Hade det varit boxvila 11 månader hade jag övervägt beslutet avlivning för jag tycker inte det är rätt att ha en häst i boxvila så länge.

Kort sagt: hade inte min häst visat sådan livsglädje trots skadan, utan varit mycket dålig, glimten i ögat borta osv osv i dessa 11 månader så hade jag inte låtit det gå så långt.
Men nu var inte fallet så .

Se på din häst: hur mår den ? Avgör sen därifrån .

oj oj så länge

Men vad gör man inte för sina hästar ;)

Det jag ser så från början så har han varit en trög häst som inte vill något ingenting är liksom roligt har försökt allt.

Förstår nu när equiterapueten har varit här hur ont han egentligen har haft, nu har liksom spänningarna släppt o han har fått vara med lite grann som handhäst osv så är han en mycket gladare häst.

Han har fått ett annat humör är mycket rappare i steget, så självklart ser jag ett litet hopp för honom men oron finns ju där.

tack för svaret
GOD JUL

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 847
Senast: Lavinia
·
Hästvård Hej! Jag har en häst som har förslitningsskada på gaffelbandet och griffelbenet, diagnosen ställdes i december men han har visat hälta...
Svar
7
· Visningar
1 524
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 931
Senast: Jamtland
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 573
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka