snälla någon hjälp! Svullet bakben sen fram.

Ebine

Trådstartare
Kära Bukefalister nu behöver jag er hjälp, ska försöka göra en lång historia kort.
För 1,5 vecka sedan när jag kom ut till stallet var min pålles högra bakben svullet (som en stolpe) och varmt över kotan & hennes överben. Till saken hör att hon dagen innan blivit skodd och att hovslagarren lagt ut vänstra baksko lite väl mkt, så jag tror att hon trampat sig själv med den på sitt överben som hon har strax ovanför hasen på just höger bakben (det är ett ganska stort överben som man tydligen kan känna.)OCh klart har det gjort ont att få en smäll emd en sådan stor metallbit som en sko.
Framförallt överbenet var den dagen svullet och varmt, stort som en halv tennisboll. De övriga benen var då inte svullna.
Så den dagen promenerade jag med henne i ridhuset 30min och sedan kylde benen i 30min. Därefter back on track på över natten.
Dagen efter fortfarande inte bra.. Jag lät henne vila 3 dagar, men promenerade med henne 30min varje dag iaf så hon fick göra nåt.
Sedan tyckte jag att svullnaden gick ner och jag skrittade henne 2 dagar därefter red jag "nästan" som vanligt en dag, den dagen markerade hon självklart inget.
Dagen efter var hon svullen i frambenen istället!! :confused:
Särskilt höger fram.... misstänker då att hon överbelastat höger fram när hon haft ont i höger bak.
Vila igen, 30min promenad, back on track på nätterna och hagvistelse. Igår tyckte jag att hon såg ut att vara fin igen så jag satt upp o skulle rida henne, då markerar hon på höger bak.. så det var bara att sitta av och promenera med henne.
Nu har jag tänkt att hon ska få vila från mig HELT i 1vecka, inga promenader, bara semester i hagen och back on track på nätterna.
Vad tror ni? Vad kan det vara? Hur hade ni gjort?
Man förstår ju att det måste gjort ont att få en smäll, men samtidigt har jag alltid fått för mig att häst mår bäst av att röra sig..

Nu känner jag mest dåligt samvete över att jag satt igång henne för tidigt när jag tyckte svullnaden o hettan på benet lagt sig, är rädd att jag nu förstört henne.
Tacksam för alla svar och tips. :cry:

Sv: snälla någon hjälp! Svullet bakben sen fram.

Jag har ringt min vet idag, men dom hade inga telefon tider idag pga. för mkt patienter, men imorgon var dom tbx igen så skall ringa då. Får väl ta o ringa till djursjukhuset fast att man har noll förtroende för dem.
Men vad skulle det kunna vara?? :cry:

Har nu både faxat och mailat till min veterinär så förhoppningsvis kommer hon höra av sig under dagen hoppas jag.
Vill gärna höra mer från er, vad ni tror?

Är det verkligen ingen som vet vad detta kan vara?! :confused:

Om hästen slagit på sig igen på sitt överben kan det ha blivit aktivt igen.Därav svullnad och ömhet och värme.Detta konstateras lättast genom att på klinik ta några plåtar på överbenet.

*Q med häst med aktivt överben*

Kan kanske vara lymfangit. Behöver i så fall ab-beh. Har hästen feber?

Överbenet, är ju som ett livstids plåster för hästen. Har hästen slagit sig, och kanske till och med brutit någonting så bildas oftast ett överben för att skydda. Jag tror att din häst slått i sitt överben, och gjorts sig illa. Kanske har det gått sönder något så att hästens kropp producerar ett nytt överben. = Det äldre överbenet har blivit aktivt.
Louise

Förra sommaren blev min häst svullen i båda bakbenen jag tog tempen på en gång, 40,5 tror jag det var eller det kanske var 39,5 jag ringde vet på en gång han sa att han kommer så fort han kan...Nästa dag var han lite bättre men han var fortfarande som tennis bollar just under kotan mest på höger fram. Vet kom och han konstaterade att det var lymfkälsinflamation.. Han fick penicillin. Så jag råder dig att ta dit vet

Nu har hon varit kall och inte något svullen i benen alls, pratade med vet. igår och hon sa att jag skulle börja skritta igång henne så smått, 20 min 3 dagar i rad och sen 30min i 3 dagar innan jag börjar trava så smått. MEN hon markerar pyttelite när jag rider, liksom släpar höger bakben lite efter sig. Efter ca. 10min blir det bättre och mindra markant, även om det knappt syns nu. Precis som att det släpper när hon blir varm..

Frågan är om jag ska köra henne till vet. pga av det nu när all svullnad är borta & hon är kall. Har henne lindad med b&t på nätterna.
:confused::confused::confused::confused:

min foderhäst visade diffus hälta, veterinär gjorde böjprov, klämde, kände mm. Hon tog även ett blodprov vilket visade på en Ehlichiainfektion. Han hade f ö inga andra symtom, bara lätt hälta-möjligen stel muskulatur i bakdelen. Både Ehrlichia och Borrelia kan yttra sig som flyttande hältor. Kanske kan vara värt att kolla. Lycka till!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Var inne på klinik med min häst, som varit svullen i ett bakben (insidan nedanför has till kota) i ett par dagar, idag. På...
Svar
7
· Visningar
2 244
Senast: Sirap
·
Hästvård Jag skulle gärna vilja höra lite förslag och gisssningar på vad som kan vara fel på min häst. Har bokat kliniktid, men först om en...
Svar
5
· Visningar
2 613
Senast: bellala
·
Hästvård Imorgon ska jag ringa Husaby för utredning. Igår fick distriktarn komma ut akut. Min häst fick ngt anfall. Förra helgen trampade hon...
2
Svar
26
· Visningar
5 511
Hästvård Hej! På det stallet där jag rider så hjälper jag ägaren och ta hand om hästarna då hen inte har riktigt tiden som behövs. Men för runt...
Svar
2
· Visningar
775
Senast: Bison
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023
  • Valp 2025
  • Barmarksdrag/canicross