Snälla lite hjälp..

M

monik

Har två hästar, en ridtravare 12år 168cm och en gammal tant på 24år 160cm, dom går ute dygnet runt än ( inte mycke till bete nu), vi fodrar i hagen nu, morgon får dom 3kg hö var plus hippo cool 4dl ( ridtravaren ) tanten 5dl kornkross.Middag får dom vid 16 tiden hippo cool 3dl den andra kornkross 5dl, kväll kl. 22 5kg hö var.Låter det bra? jag är ingen expert på detta med mat, fått analys nu på höet ser ut så här;

TS 84.0 %
Råprotein 105g/kg TS
Smb.protein häst 57
Energi till häst 7.9
Ca 4.2
P 2.2
Mg 1.3

Fattas det nått? ge gärna förslag..

Sv: Snälla lite hjälp..

Med det höet skulle JAG gett fri tillgång och bara komplettera med mineraler, typ Krafft Miner Vit.

Den lilla mängd kraftfoder du ger gör nog varken från eller till, du kan lika gärna öka på hömängden istället. Den stora hästen som rids behöver nog mer näring än vad den får idag. 13-14 kg hö kan nog vara lämpligt för som du själv säger så innehåller ju betet ingen nämnvärd näring längre.
Den äldre hästen klarar sig säkert på något mindre om hon är i normalt hull.

Jag hade kollat upp den äldre av hästarnas tandstatus. Om den var bra hade jag hållit mig till fri tillgång på grovfoder (hö). Om den var sämre, vilket den lätt blir med stigande ålder hade jag kompletterat med lusern i någon form som passade hästen. Hur mycket hade berott på hur tänderna var på hästen.

ok, tänderna är ok.hur räknar jag ut kvoten?

Antar att du menar kvoten mellan smrp/mj. Du tar 57 och delar med 5,9 = 9,7. En bra kvot på grovfoder, perfekt om du vill ge fri tillgång.

Har hästarna hållt sig fina under betet (utan tillskottsfoder)

Tror Lovisaleonora har "sluntit" på tangenterna. Ska stå 57 delat med 7,9 = 7,2
Inte fullt lika bra kvot men absolut inte dålig heller.

I mina ögon är 7 en optimal kvot på hö.
Även om proteinöverskott från grovfoder sägs vara "ofarligt" så bör man undvika att ge mer protein än hästen behöver. Med detta hö som har en relativt låg del energi är det ett ypperligt fritillgångsfoder.

Eh... Ja, vi ekonomer har ju svårt för siffror... :D

Jag tycker nog att kvoten borde duga till fri tillgång, eventuellt med tillskott av lusern om hästarna inte äter tillräckligt.

Ok. tack så mycket för all hjälp.Ja dom ser bra ut i hull, men visst gamlingen skulle nog behöva lägga på sig lite mer muskler om inte annat, så får väl försöka rida henne oftare än 3ggr/v.

Jo en fråga till, jag behöver alltså inte lägga till mineraler då? utan bara hö, gamlingen behöver nog lusern oxå iaf på vintern.

Vissa saker behöver man alltid komplettera med. Saker som salt och selen som exempel. Så det är inte bara att ge grovfoder och tro att det blir bra. Så jo du behöver ha lite vitaminer och mineraler också.

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka