Snälla läs detta

Nikki o Fabian

Trådstartare
Idag var fabbe halt. Han har inte varit halt på dom 3 åren jag har haft honom, hoppas verkilgen att det inte är nått.

Jag skulle testa det nya bettet(pelhamstång), red fram ute på grusvägen o tog sen av in i en hage som som kört i med maskiner så jag red i hjulspåret, det var lite stenar o pinnar där, red ner för en brant backe o sen galoperade jag upp för den o skritta hem igen.....
men nu när jag tänker efter (tänkte skriva om hela ridpasset) så kommer jag ju ihåg att han inte var villig att trava i början när vi red in i hagen, han stannade lixom så jag tänkte då att jag kanske tog i bettet flör mycket(trots att jag inte höll i tygeln knappt) men men sen på volten så trava vi på men han trava lixom inte utan jag bara åkte(inget skump som det brukar vara), sen fattade jag galopp(vänster som är hans dåkiga galopp) men han gick som jag vet inte vad, nästan dök ner i backen o fick typ en travar galopp vilket han inte brukar ha, jag galopera höger o han ville bryta av, fick inga bra språng där heller, sen i traven var han fram tung o helt plötsligt börjar han hacka, jag släpper tygeln så han blir "fri" men han fortsätter hacka, jag tyckte han reagera när han satte ner v.f. Jag satt av o kollade igenom hovarna, inget där. Släppte honom lös o sa åt honom att trava, han haltade tydligt.

Vad kan det vara?
Han studdsade till för nått på vägen från hagen o snubblade då samtidigt, kan han ha vrickat sej?

Han haltar inte i skritten men i traven. Inte varm eller svullen i benen, reagerar inte när jag trycker över senorna.
Jag ska kolla honom imorrn, om han haltar då så ringer jag hovis o ber att få komma upp o om han kan lämma igenom hovarna med visitertången för att se om det är en böld kanske, emn då borde han ju halta i skritten oxå.....

Snälla skriv om ni varit med om liknande o vad ni kom fram till.
 
Sv: Snälla läs detta

Av likande händelser som jag varit med om har det varit vrickning eller inflammation i någon led.
 
Sv: Snälla läs detta

Ok. Han kan ju ha vrickat sej när han hoppa till o samtdigt snubbla till.
Men haltar dom inte i skritten då oxå? Hur lång tid har vrickningar suttit i?
 
Sv: Snälla läs detta

Nej jag menar att det inte alltid behöver vara så att hästen är blockhalt helt plötsligt.
Dom hovbölder som mitt sto har haft har liksom kommit smygandes. Den ena var helt plötsligt en dag bara pang - blockhalt.
Och när jag sen tänkte efter så hade hon under sommaren känts oren men vilat och nästa dag känts som vanligt.
Sen återkom det. Och hon vilade en dag och var som vanligt. Blockhalt i oktober och konstaterat hovböld.
Med den böld som hon har haft nu var hon halt pyttelite, knappt en grad i trav i v varv enbart och den hade gått upp i benet.
Reagerade inte på visitertång.
Hovslagaren skar rent halva hoven när vi väl upptäckte den.
 
Sv: Snälla läs detta

ok. Jag hoppas på att han bara vrickade till sej o att det går över fort.
Usch jag blir jätte nojjig, han har ju aldrig haft nått knas förut.
 
Sv: Snälla läs detta

Ingen mer som varit med om liknande.

Usch, jag ska iväg till betet nu snart o ta hem honom till volten o testa trava honom lös för att se om han haltar.
 
Sv: Snälla läs detta

travade runt Fabbe i hagen idag o han ser lite ojämn ut men inte så halt som igår. Tog även ut honom på asfalten o sprang lite o han nickade inte med huvudet men han markera lite. Får kolla imorrn igen.
 
Sv: Snälla läs detta

Idag när jag kollade Fabbe så haltade han inte o enligt mitt öga så säg han nästan ut som vanligt, men lite stelare på nått sätt, jag är ju inge bra på det där med att se vart felet sitter.

Frågade tre andra kunniga personer som sa att han tog kortare steg med vänster bak men inte mycket. Dom tycket inte att jag skulle oroa mej, men imorrn ska jag testa longera honom o se vad stallägaren säger.
 

Liknande trådar

Hästvård Vet inte vart jag ska ta vägen längre.. För 2,5 månad sen så tappades en sko på uteritt och hon blev halt och hovslagaren kom ut och...
Svar
1
· Visningar
448
Senast: Grazing
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 072
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej, jag har en unghäst som nyligen blivit inriden och det har verkligen gått jättebra, vi har haft hjälp av en underbar tjej som...
Svar
13
· Visningar
2 008
Senast: MiniLi
·
Träning Detta blir långt, men jag försöker få med så mycket som möjligt av historien. Jag köpte min häst 2015. Hon var då 10 år och hade kommit...
2
Svar
24
· Visningar
4 456
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp