Snälla hjälp!!

emma_ol_90

Trådstartare
Jag har läst i TR att man ska, för att starta lätt-klass fälttävlan antingen gå en debutant med 0 hinderfel i terrängen eller två LB banhoppning med max 4hinderfel(ponny).
Jag har gått ett flertal felfria rundor i LB banhoppning med min ponny
lokalt, men min fråga är om det gäller eller om det bara är regionala tävlingar som är giltiga för uppklassning??:crazy:
Tacksam för svar!!:bow:

Sv: Snälla hjälp!!

Numera kan man inte kvala genom hoppning öht. Utan det är bara att ge sig ut och rida debutantfälttävlan.

Åhh tack så mycket, har inte det nya TR för fälttävlan... Har endast det för 2003:( ... Men vet du om det ska vara 0hinderfel i terrängen eller max 20?? Har nämligen startat en debutant med denna ponny och fick då ett stopp(men blev placerad;) ), gills denna eller måste det vara två med 0fel??
Tack å bock för svar!!!

Jag har inte TR med på jobbet men vill minnas att det är två rundor i Debutant med 0 hinderfel i varje.

Korrekt.
Sen är det 2 i lätt klass med 0 hinderfel för att gå upp i Msv B och sen 2 Msv B utan hinderfel för Msv A.

Ganska vanligt med missuppfattningar där.
Obs att detta bara gäller ponny.

häst är det godkänt resultat som gäller vid alla kval va?

/PF utan aktuellt TR

Jag kör ett långt citat från TR då ;)
"[...]Med kvalificeringsperiod för nationella klasser (nedan) avses 'innevarande eller två föregående kalenderår'.

Som kvalificerande resultat gäller: ej mer än 75 straffpoäng i dressyrmomentet, ej mer än 20 straffpoäng vid övervinnande av hinder i terrängprovet, ej mer än 90 sekunders överskridande av optimaltiden i terrängprovet, ej mer än 16 fel på hinder i hopprovet.
För att få starta i klass skall ryttare och häst under kvalificeringsperioden antingen ha genomfört klass med samma svårighet eller med kvalificerande resultat minst genomfört:
90 Grönt kort och fälttävlansmärke I
100 Två 90-klasser
CNC* Tre 100-klasser och fälttävlansmärket steg II

CNC** två CNC*
CNC*** en CNC**
CCN* två CNC*
CCN** två CNC** samt en CCN*
CCN*** två CNC*** samt en CCN**

Vad gäller CNC** och uppåt kan kvalifikation också uppnås på CIC eller CCI tävlingar varvid samma stjärnstatus som anger ovan skall gälla för de kvalificerande resultaten oavsett om det är i nationell eller internationell klass som det kvalificerande resultatet uppnåtts.[...]"

Hoppas att jag fick alla C och * rätt nu ;)

Ja, om man inte genomfört klassen pågående eller de två senaste åren. (Tror det blev rätt ;) )

Bara en fråga, är det inte rätt låga krav för att gå upp en klass på ridhäst? Jag vet inte så jag undrar alltså. Jag menar 75 straff i dressyr är väl rätt dåligt? (50% efter lite huvudräkning?) Och 16 fel i banhoppningen är trots allt fyra nerslag. Och ett stopp i terrängen är ju också godkänt.
Jag tycker att det är lite underligt att det är så väldigt olika regler på ponny och häst. På ponny nämns ju inte alls dressyr eller banhoppning men det ska vara två felfria terrängprov.

Senast ändrad:

Ja, men man måste ju ngn gång ha kvalat upp till klassen i fråga :idea:

Jo, det är rätt låga krav. 75 straff är ju 50% och det ska mkt till för att man ska lyckas så dåligt (tycker jag iaf, vet att det finns de som inte håller med)....
Och fyra rivningar är mkt det med.
Ett stopp i terrängen kan jag tycka är ok, det behöver ju inte vara så att man inte är redo för en högre klass bara för att man tex missar en spets ller ngt annat "ryttarhinder", och så himla gott om tävlingar är det ju inte...

I TR både från -97, -99 och -03 var det 0 hinderfel i terrängen som gällde även för häst.

Men då kan man ju ha kvalat upp på något av de "gamla" visen ;)

Nej, just terrängdelen är väl okej för ridhäst medan det ju bara är felfritt som krävs på ponny. (Om man sen får noll poäng i dressyren=150 straff och river alla hinder i banhoppningen gör ingenting.)
Jag tycker att kravet kunde ligga på kanske 60%=60 straff i dressyren och fyra-åtta fel i banhoppningen. Då för både ponny och häst.
Jennifer och Cinna har startat dressyr en gång, på KM, och jag skulle ändå bli mycket missnöjd om de inte fick mer än 60% i dressyren så lite mer kunde de nog spetsa det.

Jag är mao som vanligt. Aldrig nöjd med något utan ska ändra på allt :angel:

Nja, river man alla hinder får man ju inte gå ut i terrängen öht...
Men jag håller med dig ang dressyr och hoppning, lite hårdare krav skulle inte skada.
Dock måste de vara väl avvägda, man vill ju inte att folk ska tappa sugen helt och sluta rida fälttävlan.

Blir man? :eek: Var står det? Vad är det för en regel som jag missat?

Jo, tuffare krav på häst skulle nog inte skada.

Max fyra rivningar, annars blir det ingen terräng. (har rivit 5 en gång och VET att man inte får starta terrängen då)

Kan tyvärr inte hänvisa till ngt moment i TR då jag som sagt inte har nyaste versionen.

Osch, där ser man. Då måste jag vara nervös för banhoppningen också då :eek:

Just ja, så var det ja. Jag får väl fråga ut någon annan med nytt TR då :) Jag plöjde ju hela TR när jag fick det men måste ha missat den punkten.

Liknande trådar

Hoppning Nu behöver jag veta, stämmer dessa? I banhoppningstävlingar rids ofta en grundomgång där det gäller att ta sig runt banan felfritt inom...
Svar
2
· Visningar
2 476
Senast: Ewelina02
·
Distans Hej! Exakt hur funkar det när man kvalar med danska tävlingar? Kan man föra in resultaten av en dansk regional tävling i det svenska...
Svar
1
· Visningar
1 794
Senast: fio
·
Dressyr Hej! Jag har tävlar en lokal LB på över 62% i höst och nu tränar jag och min ponny på LA/MSV nivå men har inte tävlat i det efter som...
Svar
4
· Visningar
4 023
Senast: hola
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag var verkligen SÅ otaggad inför hopptävlingen, ångrade mig något så fruktansvärt att jag hade anmält mig och gick i flera dagar och...
Svar
0
· Visningar
702
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka