Snälla hjälp mig spåna...

Johanna.Ingvarsoon

Trådstartare
Behöver verkligen alla tips och hjälp jag kan få. Hästen är ett mysterium. Läget är så här att hästen ibland typ hyperventilerar (22 and/min), det sker ibland och det kan gå flera dagar emellan. Han är pigg och glad i övrigt och fungerar bra i träningen. Det är inte så att han är stressad när det händer. Det kan vara allt från en halvtimme till två dygn. Vi var och kollade honom hos vet i Fredagas men hittade inget som kunde stämma in. Dom lyssnade på hjärta och andning och gick ner med kamera i halsen och kollade där. Han hade lite ovalt luftrör på ett ställe och mjuka gommen var slapp men eftersom han är helt bra (and 10-12/min) dom flesta dagarna så tror dom inte att det hade någon med detta problemet att göra. Han hostar ALDRIG och blir inte mer andfådd vid ridning. Veterinären tror på någon form av överkänslighet men vi kan inte se något samband på när det inträffar. Jag har börjar tänka i banorna om det är så att han har ont någonstans och därför blir stressad i andningen. Han äter och dricker som han ska och är bra i hull och päls.

Vad tror ni? Är jag löjlig och hypokondriker? Men visst är det något som är fel när han gör så? Snälla kom med alla tankar och idéer ni har!! Jag har kontakt med vet flera gånger i veckan men vi har kört fast... Jag vet inte riktigt hur vi ska gå vidare så snälla hjälp! :confused:

Sv: Snälla hjälp mig spåna...

Hästar, precis som människor, hyperventilerar när dom blir stressade. Det behöver inte vara något annat problem än just stressen -vilket i sin tur såklart leder till mer problem i längden.

Min sambo jobbar med just stressade människor och andning, och använder sig av en maskin som heter AirPas där man kopplar upp personen och kan mäta andningsfrekvens och koldioxid i utandningsluften och blodet.

Vi har nyligen påbörjat en studie, den första i sitt slag men med vetenskapen i ryggen, där vi på samma sätt med samma maskin mäter hästars andingsmönster och koldioxid halt. Många hästar är stressade (mer eller mindre) och hyperventilerar (mer eller mindre). Det finns tekniker för att lära hästen andas bättre. återigen inget flum utan exakt samma vetenskap som på människor och med slående resultat!

Alla stressrelaterade problem börjar med andningen. Och mycket kan därför lösas med andningen.

Vart bor du?

Wranler: Tror inte att det beror på stress då hästen inte är den stressiga typen och han dessutom börjar när han går och äter i hagen eller står och halvsover i boxen.. Jag bor i skåne..

Kryddan: Ja det är samma häst, fast vi är inte så säkra på att det är pollenallergi längre eftersom det kommer när han har varit inne en stund igen. Men pollenallergi har varit en stark teori innan..

Kan bara tala för min egen häst som jag hade för några år sedan. Den var solklart allergisk mot gräs och pollen. Enda gången den kunde andas utan några som helst problem (på sommaren), var när den stod inlåst på klinik, med stängda fönster och dörrar och gick i manegen.
Den här hästen kunde vissa dagar andas bra, men när man red utomhus så kunde den inte det. Det lät som en gammal gubbe med andningsproblem ungefär. Jag testade att flytta den till en gård vid havet och i början blev det bättre, men efter ett tag blev det likadant i a f. Förmodligen hade den mått bäst av att stå uppstallad i en stad.
Den hästen kunde plötsligt börja hyperventilera, så som du beskriver. Det kunde den göra även i stallet när dörrarna var öppna. Även om jag sprejade en cortisonspray igenom en stor tratt i näsborrarna två gånger om dagen, 40 doser totalt. Jag kunde inte förstå varför hästen ibland var bättre och ibland sämre, men en god vän till mig som är läkare sa, när hästen redan var avlivad, att den medicinen som hästen fick verkar efter två dagar och inte är direktverkande. :crazy: Men jag tror inte att något annat än inlåsning så långt som möjligt ifrån all form av frisk luft hade hjälpt ändå i o f s.
Någon form av allergi låter det som om din häst har, men det går inte att spekulera i så här på internet, kan bara delge min egen historia. Lycka till med din häst, hoppas det löser sig.

Kan det vara någonting nytt i stallet som han reagerar på? Tänkte nu när du skrev att det kom när han stått inne en stund.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
14 594
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 357
Senast: Castellini
·
Kropp & Själ Varning för långt inlägg. Jag har haft problem med yrsel i tre veckor nu. Jag opererade bort en godartad tumör i armhålan en vecka innan...
2
Svar
33
· Visningar
4 142
Senast: tott
·
Hästmänniskan Jag har i stort sätt redan bestämt mig för att sälja min häst, har bokat in providing i helgen men självklart tvekar jag och har sån...
Svar
11
· Visningar
3 962
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Skottlossning på skola
  • Mens
  • Snabbmat?

Hund, Katt, Andra Djur