snälla hjälp mig nu!!vad är problemet??långt :( :(

D

Donna

Min häst har varit rädd för bommar & hinder & jag har gått från att leda henne över träpinnar till att hoppa helt vanliga hinder med vanliga bommar & hinderstöd, även hoppat 2 hinder i följd & travat bommar utan problem, hon har alltid haft problem med första hoppet & man måste peppa henne ordentligt men sen då hon har hoppat 1 gång så hoppar hon utan problem, hon har lite svårt med hur hon ska komma in på hindret & det gör att hon kan riva ibland men förr förra gången vi tränade hoppade hon typ ett 70 cm hinder klockrent i både trav & galopp & hon tyckte det var jätte kul & jag var självklart jätte glad & stolt över våran utveckling men så förra gången vi skulle hoppa så tvärvägrade hon hur många gånger som hälst & var jätte stressad & rädd för hindrena som i början då vi ledde henne över pinnar, då hon väl kom över hindret som var jätte lågt så trodde jag att det skulle släppa men hon fortsatte vägra & då bytte vi ut hinderstöden till sockerbitar men hon vägrade endå så till sist la vi ner bommen helt & då kunde hon motvilligt hoppa jätte skutt över dom....en gång vägrade hon så illa att hon hoppade på hinderstödet hellre än att hoppa & jag flög av så jag kan bara undra varför hon beter sig såhär efter all framgång???:confused: :confused: Det är precis som hon aldrig sett ett hinder förr, hon växte bara fast i marken lr vägrade så snälla hjälp mej nu, vad är det för fel?varför gör hon såhär?vad ska jag göra??känner mig ganska uppgiven för de va första gången jag åkte av henne :(

tackar redan nu för svaren :bow: :bow:

Sv: snälla hjälp mig nu!!vad är problemet??långt :( :(

Jag kan inte svara på varför hon gör så men jag känner igen det du skriver. Det kan bli stora bakslag men de hästar som jag sett bete sig som din har alltid blivit mycket bättre.
Tappa inte sugen.
Hon kommer att bli bättre och nästa bakslag kommer inte att bli så stort.

ibland händer det att man får börja om på ruta ett, men det är bara att forstätta kämpa! Träna träna träna, med mycket beröm och uppmuntran. Forcera inte, då blir det offast värre. Ta det lugnt och lycka till :)

när jag var liten hade jag en medryttar häst som var så. kommer ihåg att det inte var speciellt kul ibland, och fick börja om på ruta ett ett par gånger, men så så småningom blev det bra. och vi hoppade tom en fel fri runda på 1m:D .
men till att börja med kan du lägge ut lite bommar och hindersöd i paddocken där du rider. Du behöver inte gå över dom eller någonting, och du behöver inte gå fram för att nosa på dom heller. bara rid som vanligt med volter och serpentiner runtom hinderstöden och bommarna. Om hon är spänd så rid tills hom slappnar av lite. Senare kan du ändra på var alla bommarna och hinderstöden ligger(så att det blir lite variation o så). när det känns bra kan du börja skritta över en bom eller två, sen trava, och så vidare. tänk på att inte bli spänd när du närmar dig bommarna, för då blir ju hästen också osäker(titta istället långt borta någon ananstans och inbilla dig att det inte finns några bommar framför er). Sen kan du öka svårighets graden därifrån.
kom ihåg att ha mycket tålamod och inte stressa hästen av att ställa för höga krav på henne. Hoppas detta hjälpte lite i alla fall. :). och lycka till!!!:D

Liknande trådar

Hoppning Hej, tänkte fråga om lite hjälp och råd. Jag har en häst och vi har haft det lite upp och ner, har har haft henne i lite mer än 2 år...
Svar
8
· Visningar
2 120
Senast: zarmino
·
Träning hej, har haft min ponny som är från irland i snart två år (blir 8 i år) o i början var han livrädd för bommar på marken, alltid jätte...
Svar
9
· Visningar
1 771
Senast: sorbifolia
·
Katthälsa Hej Jag provar att fråga här. Snälla inga påhopp, jag är här för att be om tips o råd. Jag gör det bästa jag kan för mina katter efter...
Svar
18
· Visningar
4 648
Ridning Hejsan! Jag har en D-ponny valack på 7 år som jag själv har ridit in och utbildat vilket gått super. (Jag är 14 år och har unghästvana)...
Svar
15
· Visningar
3 960
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Akvarietråden V
  • Lugnande medel till hund.