Snälla hjälp mig med sadelgjordsskav!!!!

L

loka75

Jag har en gammal dam på 17 år som har fått skav precis där sadelgjorden går. Hon har alltid varit lite hårlös kring sadelgjorden då hon är känslig för friktion. Jag hade fårskinnstunneln hemma för tvättning och på dessa få dagar fick hon skav som blödde rejält, när det sedan fick läka (tog ca 1 vecka = barbackaridning) så satte jag på den rena fårskinnstunneln och det går bra så länge vi bara skrittas men så fort vi travar så går det upp, suck!
Något förslag??? Mjukgörande salva innan ridning??? Annan sadelgjordsskydd??? Någon pratar om sämskskinn---någon som provat???
Alla förslag är bra!! Ps! Saden sitter bra enl sadelutprovare och det är en sadel hon har haft de senaste 10 åren men på sommaren åker den fram pga magen, svanskappa kanske ???????? HJÄLP mig med förslag!!!!
Tack på förhand!
 
Sv: Snälla hjälp mig med sadelgjordsskav!!!!

Vad har du för sadelgjord?

Hade en arab inhyst hos mig i höstas. Ägarna hade samma problem som du. Stora skavsår efter en gjorden efter bara en timmes ridning.

De hade en resorgjord.. Jag rekomenderade dem att prova en fast gjord.

I just detta specefika fallet räckte det med att byta gjord.. från resor till fast.
 
Sv: Snälla hjälp mig med sadelgjordsskav!!!!

Jag har en enkel, ganska smal lädergjord och den har resår på ena sidan där man spänner, kanske ska prova en utan resår då.
Tusen Tack!!
Mer tips någon???


Vad har du för sadelgjord?

Hade en arab inhyst hos mig i höstas. Ägarna hade samma problem som du. Stora skavsår efter en gjorden efter bara en timmes ridning.

De hade en resorgjord.. Jag rekomenderade dem att prova en fast gjord.

I just detta specefika fallet räckte det med att byta gjord.. från resor till fast.
 
Sv: Snälla hjälp mig med sadelgjordsskav!!!!

Du kanske borde låta det läka ut helt innan du rider? Min häst har också problem och jag använder fårskinn och byter gjord emellanåt. Dessutom går det inte att rida henne varje dag, då får hon skav. Det hjälper också att spänna sadelgjorden ganska löst. Rekommenderas inte vid hoppning :p
 
Sv: Snälla hjälp mig med sadelgjordsskav!!!!

Vad har du för sadelgjord? Jag har haft jätte problem med mitt gamla sto som lätt får skav. Det underlättar ju inte direkt heller att hon är lite småfet:angel:

Men nu har jag en helt slät gjord i neopren och sen den införskaffades har det inte blivit några skav. Jag svampar med såpvatten om hästen blivit svettig och tvättar även gjorden i såpa minst varannan gång den blivit använd
 
Sv: Snälla hjälp mig med sadelgjordsskav!!!!

Prova en bred anatomiskt utformad lädergjord (med resår). Det brukar hjälpa.
 
Sv: Snälla hjälp mig med sadelgjordsskav!!!!

Jo vi provade anatomisk gjord det men då fläkte hon upp sig illa på armbågarna på frambenen:(, ja sadeln åker fram nu när hon är fet tyvärr.
Såret har varit helt läkt men gått upp ändå. Tycker ni att jag borde smörja med någon mjukgörande salva innan eller blir det bara mer friktion tror ni ?

Vad tror ni om svanskappa (snyggt på en stor häst).???

Tack alla för bra svar, ska prova allt!!!:bow:

Prova en bred anatomiskt utformad lädergjord (med resår). Det brukar hjälpa.
 

Liknande trådar

L
Utrustning Jag har haft problem nu i ett år lite drygt med sadelgjordsskav, just nu går hon på antibiotika för stora bölder hon har fått från...
2
Svar
29
· Visningar
6 513
Senast: palle
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp