Sadelgjordsskav hjälp

Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Repsadelgjord i bomull? Den är väldigt snäll mot hästen och det finns ingen modern sadelgjord som andas lika bra.

Jag vet dock inte vart man får tag på sådana idag, mina har jag ärvt och dom är nog från 70talet typ.
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Har ockwså några sådana som jag inte har använt sen 80-talet.... Den äldsta är från sent 50-tal.....
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Varför har du inte använt dem sen dess? för att dom är fula/omoderna?

Jag tycker att dom är kalasbra, relativt breda och med många snören jämte varandra som anpassar sig efter hästen.
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Jag fick en lädergjord som jag sen använde.
Och sen kom textilgjordar som jag fortfarande har och som har varit jättebra på dom skavkänsliga hästar jag har haft sen dess, Gjordarna har varit av märket Aerborn. Använder fortfaranade mest lädergjordar med resårer eller Aerborngjordarna, utom som sagt till den gamla Lippan som numera har sina specialgjordar.
Men jag ska kanske ta fram dom gamla gjordarna och tvätta upp dom.... Fast nu kommer jag nog att tvätta dom i maskin i stället för att lägga dom på stenarna och tvätta dom för hand med såpa och skurborste som man gjorde förr...
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Jag har nu i tre veckor provat den där Wintec Cair sadelgjord som jag fick låna av Charpman. Gjorden ligger precis bakom ärret och jag får kolla detta flera gånger under ridturen och även sadla om emellanåt. Annars funkar den bra, nu har jag de två första veckorna bara haft sadel 2 ggr/vecka och resten red jag barbacka, förra veckan red jag 4 dagar, den 3:e dagen hoppade jag och det såg bra ut efteråt, éfter ridning dag 4 hade det gått upp lite igen, ett pyttelitet sår på 4 mm på själv ärret. Det som var konstigt var att gjorden inte låg på ??? Däremot kan överskottshuden klämmas lite när hon tar fram benet, det måste varit det. Nu vilar honm pga att jag fick ryggskott igår, då har det tid att läka. Nästa helg måste jag bestämma mig om jag ska köpa den beg gjorden av Charpman, hur mycket betalar man för en begagnad sån?? Den är tillverkad sept 2008. Det är en Wintec Cair lång gjord 140 cm.
Vad tror ni????

Kram
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Hej igen.
Det var länge sen denna tråd var aktiv men jag tänker svara hur jag har gjort.
Jag har kvar min häst, såklart. Hon är nu 20 år nu. Emellanåt har jag kunnat rida med sadel, i perioder, mestadels vintertid och en del av sommaren med sadel. Var på Sharpman och kollade sadel och det fanns ingen bättre sadel än den jag har. Däremot provade jag Wintec sadelgjorden med luftkanal som ska hålla den på plats och det fungerar för det mesta, hon får inte bli fet. Vår och höst går inte att rida, jag promenerar då mycket med henne och skrittar barbacka, däremot kan jag varken trava eller galoppera barbacka då jag har kronisk värk i i min rygg som kommer att bestå. Men det största är att min häst har fått en DIAGNOS! Hon har Aterom där hon har skavet, nån mer som varit utför det? Har gjort biopsi som visar detta. även om inte detta är ett roligt resultat så har jag fått svar varför det i stort sett aldrig läker. Har börjat ge linolja, mer vitaminer, bra för cellerna, men veterinären rekommenderar även fiskolja till henne? Animalusk tillskott till en växtätare? Nån mer som använder detta?

Med vänlig hälsning,
L
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Jag har också problem med gjord och jag har alltid svanskappa på dressyrsadeln på mitt halvblod har neoprengjord,
Hoppsadeln som min dotter rider i har en lädergjord och det fungerar när hon rider men hon väger också bara en bråkdel av min vikt, ska kolla på wintec cairen .
Mitt sto har fått flera föl och sadlarna är utprovade
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Wintec cair gjorden är suverän men jag har en diagnos på hästen och den funkar bara på vintern när det finns mycket päls och att hon inte blir svettig. Prova gjorden, den är den bästa hittils för ffa sadlar som åker fram, i mitt fall är det gjorden som åker fram pga hennes väl synbar sadelgjordsläge.

Lycka till

Med vänlig hälsning, L
 
Sv: Sadelgjordsskav hjälp

Det kan vara så att det inte är en bredare gjord hon behöver utan en smalare....

Våran Lipizzanare hade efter 4 dräktigheter så pass smalt sadelgjordsläge att jag fick dom 2 specialgjordarna jag tidigare visat tillverkade.

Dom har nu används till mina andra hästar sen hon togs bort och dom har speciellt på fullblodet fungerat perfekt.
 

Liknande trådar

Dressyr Alla sadlar på min stora glider bak. Förra ägaren hade samma problem och han har alltid gått med en förbygel för att hålla sadlarna...
2
Svar
35
· Visningar
7 816
Senast: Fiorano
·
Utrustning Jag har en islandshäst som är lite mer av sportmodellen, dvs byggd i uppförsbacke och inte så rund över ryggen. Han är tunn över bogarna...
2
Svar
22
· Visningar
4 078
Senast: CarEr
·
Utrustning På min häst åker sadlar bak. Han har liksom inget som "håller dem kvar" och känslan man får är att han "springer ur" dem. Han får aldrig...
2
Svar
33
· Visningar
4 259
Senast: bigganl
·
Utrustning Har fått problem med att lillskrutt blir nypt och får skav/svullnad av sadelgjorden. Han har ett dåligt sadelläge, för att uttrycka det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
7 818

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Valp 2025
  • Avels fråga
  • Hur är processen

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp