Snälla, Hjälp mig!! *Långt*

Sv: Snälla, Hjälp mig!! *Långt*

För mig är nervvrak ett vida omfattande begrepp, men dessa hästar har inte betett sig normalt och ffa inte som de brukar. Det brukar också kunna bli ganska törstiga, vilket oftast får ägaren att plocka saltstenen men även det utan resultat.

Hästen hade varierande konsistens på avföringen, inget dramatiskt i sig som någon veterinär reagerade på. Man ansåg bara så händer det ibland, utan att det för den sakens skull är onormalt. Kinkig i maten ena dagen, för att dagen efter kasta sig över den så vid ett tillfälle fick den foderstrupsförstoppning.

Man kan säga att symptomerna i sig inte verkade dramatiska eller onormala, mer än att hästen var galen mellan varven.:crazy: Detta förklarade veterinären att det handlade om smärta, en sådan som inte var konstant och hästen kunde förmodligen inte lokalisera varifrån den egentligen kom eller vem som åsamkade den det här. Då attackerar man i förebyggande syfte, hästar är ju flyktdjur och när de inte kan fly så sparkar eller bits dom.

För mig är nervvrak ett vida omfattande begrepp, men dessa hästar har inte betett sig normalt och ffa inte som de brukar. Det brukar också kunna bli ganska törstiga, vilket oftast får ägaren att plocka saltstenen men även det utan resultat.

Hästen hade varierande konsistens på avföringen, inget dramatiskt i sig som någon veterinär reagerade på. Man ansåg bara så händer det ibland, utan att det för den sakens skull är onormalt. Kinkig i maten ena dagen, för att dagen efter kasta sig över den så vid ett tillfälle fick den foderstrupsförstoppning.

Man kan säga att symptomerna i sig inte verkade dramatiska eller onormala, mer än att hästen var galen mellan varven.:crazy: Detta förklarade veterinären att det handlade om smärta, en sådan som inte var konstant och hästen kunde förmodligen inte lokalisera varifrån den egentligen kom eller vem som åsamkade den det här. Då attackerar man i förebyggande syfte, hästar är ju flyktdjur och när de inte kan fly så sparkar eller bits dom.

Detta var väldigt intressant att veta. Men måste vara otroligt svårt att komma fram till. Menar du att hästen hade "beteendstörningar" såsom ilsken, knäpp eller var den stressad/nervös/okontaktbar.
Kan tänka mig att det varierar från häst till häst såklart hur de reagerar.
Enligt min erfarenhet och min grundtanke är alla hästar snälla, om de inte är det så finns det alltid en anledning i miljö eller hälsa.

När det var som värst blev hästen ilsken, vid andra tillfällen var den bara stressad och väldigt nervös men var väl alltid kontaktbar utom när den blev arg. Men det var också tillfällen som hästen verkade ganska normal också, men för det mesta mest stressad och mot slutet kom aggressiviteten oftare tyvärr.

Därför tog det lång tid att lokalisera problemet, eftersom ägaren var fast övertygad om att något var på tok medan veterinär inte kunde finna orsaken förrän efter en längre tid.

Hejsan igen!
Idag var vi på kliniken i ramkvilla. Hästen var helt ohalt, markerade ingenting varken vid longering, ridning eller böjprov. Jätteskönt o få veta!:angel: Sen palperade hon igen ryggen o strechade den. hästen markerade vid ländryggen, men det har jag ju varit medveten om hela tiden. Röntgade även ryggen för säkerhets skull.
Diagnosen blev muskelinflammation i ländryggen. Fick laserbehandling där och med mig anti-inflammatoriskt hem o ska ge det i tio dagar. Arbete från marken i tre veckor o sen återbesök.
Lilla prinsessan var verkligen supersnäll hela dagen o bara stod helt still när de böjde o tryckte o höll på.:love: De var rätt imponerade faktiskt!;)

Det var så skönt att idag få höra att det inte var något "värre" än så här!:):D:banana:
Men tack för alla tips iaf!

:bump:Du bara en undran, trä:bump:ken är den okej, eller frågade du om den också. ha det Chik

jag sa att hon hade varit väldigt konstig i magen men hon sa att det kan ha varit med foderbytet eller att hon fick för lite fibrer... men hon är bra i magen nu o äter hö, hös o halm.

Vad trodde vet att det ryggonda berodde på, sadeln, eller annat? Om du kan ta med sadeln/sadlarna till vet vid återbesök så kanske de kan kolla vad de tycker, dock bör man rida i dem för att se hur de ligger.

Hon verkar ha ont i magen och det sprutar och rinner ut bajs ur rumpan på henne... (haha det lät roligt:p:angel::smirk:) Det är nästan som att hon kissar bajs fast att det är i en tunnare stråle.
- I boxen har hon oxå blivit aggresivare, så fort man stänger dörren kastar hon sig mot gallret.
- I både paddock och ridhus (inomhus oftast i samband med hoppning) kan hon flyga i luften helt utan anledning. Igår höll hon på att stegra över när vi bara stod still i paddocken o inte gjorde nånting.

Är hon så pass dålig i magen, så är det kanske inte så förvånande att hon är på ett grinigt humör, och att hennes samarbetsvilja tagit slut.
Hoppas ni får ordning på magen, och förhoppningsvis en häst på ett gladare och trevligare humör på köpet också!

Åk till kilnik direkt istället för att ta hem en vetrinär först. de kan göra en bättre utredning och om ryggen behöver kollas hamnar du säkert på klinik ändå..
Lycka till :)

Vad trodde vet att det ryggonda berodde på, sadeln, eller annat? Om du kan ta med sadeln/sadlarna till vet vid återbesök så kanske de kan kolla vad de tycker, dock bör man rida i dem för att se hur de ligger.

Men glöm inte bort att det är långt ifrån alla veterinärer som har så bra koll på hur en sadel ska ligga. Oftast inte så mycket bättre än en själv. Sadelprovning är ingen som ingår i utbildningen direkt.

om du hade läst lite mer av tråden hade du sett att jag var på kliniken i tisdags.
svar till fler: jag hade med mig sadlarna o jag red i dem med. vet tyckte att vi skulle ta ut nån som kollade den ena eftersom det verkade som att den rörde sig lite grann. syntes på att håren var lite kortare på det stället. o så till magen. den är i stort sett helt bra nu efter att vi ändrade så att hon får hö o halm oxå.

den är i stort sett helt bra nu efter att vi ändrade så att hon får hö o halm oxå.

Det sista förstod jag inte... var det halmen som saknades? För hö får hon ju?

Min häst blev tokig när jag hade en sadelutprövare ute och sadeln började glida. Hon reste sig skithögt flera gånger och vägrade gå vare sig framåt, bakåt eller åt sidorna. Öronen var slickade!

Innan fick hon bara hösilage, men nu får hon hö och halm också.
Vi har haft ut en sadelutprovare innan som kollade sadeln o den åker varken framåt eller bakåtutan det är enbart precis under bossorna längst bak som kanske "glappar" eller rör sig lite.

Hej! Bra att det verkar lösa sig! Många hästar är känsliga för hösilage verkar det som. Min häst är det och man märker stor skillnad på hennes avföring om balarna är torrare eller blötare. Ger min hö inomhus och så blir det hösilage ute och hon är mycket bättre. Det går sju hästar i hagen och det är hösilage som bjuds... Det bästa vore ju att bara ge hö men då skulle det innebära att hon får gå själv i mindre hage.... svårt dilemma!:confused: Men om hon skulle bli sämre igen så är det ju bara att inse att hon bara ska äta hö.

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 587
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 888
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 794
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka