Snälla, Hjälp mig!! *Långt*

Jazzper

Trådstartare
Jag vet knappt var jag ska börja...

Mitt sto på sex år som jag köpte i juni i år har blivit "konstig".

- Hela sommaren har hon vid uteritt stegrat o backat ner i dikena; "ok, tänkte jag, hon testar mig." Men hon har inte slutat med det än trots att jag aldrig låtit henne "vinna".

- I både paddock och ridhus (inomhus oftast i samband med hoppning) kan hon flyga i luften helt utan anledning. Igår höll hon på att stegra över när vi bara stod still i paddocken o inte gjorde nånting. Hon kan bocka järnet och bara köra upp huvudet, tappa ryggen o springa iväg. Vid dressyr vill hon knappt galoppera alls och så fort jag petar på henne med spöt sparkar hon bakut.

- I boxen har hon oxå blivit aggresivare, så fort man stänger dörren kastar hon sig mot gallret.

- Hon verkar ha ont i magen och det sprutar och rinner ut bajs ur rumpan på henne... (haha det lät roligt:p:angel::smirk:) Det är nästan som att hon kissar bajs fast att det är i en tunnare stråle. När hon bajsar vanligt är det bara lite lösare än vanligt, inte mkt. Vi har försökt att ändra så att vi ska hitta något som passar, men det verkar inte lyckas. Har nu provat med "magochtarm" , men tror inte att det hjälper...

- Hon haltar inte, är inte ovanligt varm i benen, ömmar inte i ryggen... Hon är blank o fin i pälsen, klar i ögonen o uppenbart alert eftersom att hon flyger rakt upp på nolltid.

Jag har inte en aning om vad det är för fel, men kanske ni vet?
Kom med vilka tips och råd som helst!

Behöver inte skriva att jag ska kontakta vet dock för det vet jag redan att jag ska... tänkte bara att ni kanske visste vad det kunde vara...?

Sv: Snälla, Hjälp mig!! *Långt*

Låter ju som om hon skulle ha ont nånstanns, kolla upp det med veterinär

Nej, när det är så stora uppenbara problem (som kan bero på så enormt mkt) så är det bara en stor vet undersökning (på klinik) som gäller.

Hoppas det ordnar sig!

Håller också med, gå igenom hästen hos vet.

Mitt hblsto var totalt oridbar på slutet, men ömmade inte nånstans och hade inte en spänning i kroppen; men jag hade ridit henne halt i en sadel med för trång bom...

knapplån!

jo, jag vet att vi ska kontakta veterinär!
men jag tänkte att ni kanske visste nåt som det kunde vara?
de olika sakerna behöver inte hänga ihop, de har ju trots allt kommit vid olika tidpunkter.

knapplån!

jo, jag vet att vi ska kontakta veterinär!
men jag tänkte att ni kanske visste nåt som det kunde vara?
de olika sakerna behöver inte hänga ihop, de har ju trots allt kommit vid olika tidpunkter.

Nä, det är svårt att gissa.... men det är klart att hennes problem kan visa sig på olika sätt. Hur som helst så önskar jag er lycka till! :)

Låter som hästen har riktigt ont nånstans.
Rid för 17 inte på den mera, utan låt den vara tills en Vet tittat på den och gått igenom den grundligt.
Kan ju vara nått i ryggen som gör ont eftersom hon flyger i luften utan anledning.
Ta ut veterinär!!!

Tror precis som andra att den har ont någonstans, antagligen i ryggen.
Låt en veterinär kolla upp henne ordentligt, och kolla med sadelutprovare så sadeln säkert passar osv.

sadeln passar alldeles utmärkt! ha köpt en ny dressyrsadel o hade då ut en utprovare som även kollade den gamla sadeln.

Jag tror det kan hänga ihop med magen ändå. Hästen verkar ju oförklarligt aggressiv även i boxen när den kastar sig mot gallret. Det låter verkligen inte normalt med träcken. :(

Åk med hästen till klinik omedelbums, om inte annat så för att få henne utredd.
Att hon är lös i magen kan vara en effekt av stressen som kommer när hon rids, men det kan ju faktiskt vara något "riktigt fel" också.
Det låter som att hon har ont någonstans, men det behöver inte alltid vara så.

Oavsett vad så ska du nog inte rida på hästen förrän hon faktiskt blivit grundligt undersökt.

*KL*

Har ni kollat tänderna? Kan vara en olycklig vargtand kanske??

Jag kan säga så här, de gånger som hästar haft problem med sina magar har de flesta betett sig som rena nervvrak. Den sista hästen jag träffade som hade magproblem, visade sig sen ha en massiv inflammation i tunntarmen. Hästen blev ett total psykbryt pga av sin åkomma, med aggressivt sätt på alla plan.

Jag tror inte att hästen har direkt ont någonstans..det som jag skulle gå på är att hon har en obalans i magen och det gör ju vem som helst retlig..på kliniken kan de kolla med blodprov mm vad som kan vara fel.. lycka till!

Jag håller med om att hästen behöver utredas för att se vad man kan hitta fysiskt. Att kolla ryggen efter Kissing spines borde vara en del av utredningen, du skriver att hon tappar ryggen ibland? och reagerar huvudsakligen vid ridning. Även om sadeln är utprovad av en sadelutprovare, så hjälper det inte om hästen har kissing spines. Dessutom kan man bli sadelutprovare efter någon helgs utbildning, så kvaliteten på sadelutprovare skiljer sig mycket åt, så att sadeln är utprovad av sadelutprovare är tyvärr ingen garanti. Det finns väldigt duktiga, och mer eller mindre inkompetenta sadelutprovare efter min erfarenhet.

Kanske kunde vara nåt sånt... magsår är ju vanligare nu med...vad är symptomen på det? nån som vet?

Kanske kunde vara nåt sånt... magsår är ju vanligare nu med...vad är symptomen på det? nån som vet?

När min hade magsår verkade han deppad, stod och hängde för sig själv, och han slutade äta efter ett tag. Rasade i vikt. Stackarn..... :(

jaha...ok vad jobbigt...:crazy:
nej min äter ju bra o är inte deppig direkt... hon var hängig i två dagar för nån vecka sen men nu är hon pigg o "glad" igen.
men symptomen kanske är olika?

Svar ja, symptom kan vara olika från en individ till en annan precis som hon oss människor.

Jag kan säga så här, de gånger som hästar haft problem med sina magar har de flesta betett sig som rena nervvrak. Den sista hästen jag träffade som hade magproblem, visade sig sen ha en massiv inflammation i tunntarmen. Hästen blev ett total psykbryt pga av sin åkomma, med aggressivt sätt på alla plan.

Hade den fler symtom eller var den "bara" ett nervvrak? Intressant att veta..

Liknande trådar

Fritid Hej Om en vecka ska jag och mannen flyga till Storbrittanien och ingen av oss är särskilt vana vid att resa, så jag tänkte kolla om det...
2 3
Svar
54
· Visningar
2 587
Senast: KesoNeso
·
Hundhälsa Vet att det finns många duktiga hundmänniskor så skriver här i hopp om bra synpunkter på vår situation :bump: ber om ursäkt för wall of...
Svar
4
· Visningar
1 366
Senast: Castellini
·
Hästvård Uppgiven var nog ordet och efter att sökt och letat efter liknande problem ger jag upp. Veterinärerna kliar sig i huvudet och jag vet...
2
Svar
35
· Visningar
5 888
Senast: Josofinito
·
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 794
Senast: Boj
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka