Snälla, hjälp en vilsen själ i foderstatsdjungeln

Lilla_Gubben

Trådstartare
Jag gör mitt bästa att nu räkna ut foderstater och har fått ihop foderstater där programmet säger OK på de flesta punkter, men till ponnyn får jag inte till selenet, enligt programmet ska ligger balansen på -40% på selenet och att jag ska lägga till mineraler, men om jag lägger till de mineraler jag har så blir det fel på annat håll. Nu har jag en burk tokosel kvar, men hur vet jag hur mycket tokosel jag ska ge?
På inrådan av Kraffts foderrådgivning äter lille ponnyn pluss protein (dåliga proteinvärden i höt), betfor samt 5kg hö

Stora hästen som äter samma hö, men havre, lucern, betfor och kli, där brister kalciumdelen, men har klurat ut att jag bör ge ca 60g foderkalk per dag för att få ihop den delen, rimligt?

Båda hästarna får även halm som sysselsättning, men vad tillför den, är det något som bör tas med i beräkningen?
Sen när gräset börjar gro, är det då proteindelen man ska minska ner på först, dvs pluss protein för ponnyn och lusern för hästen och sist höt?

Spännande detta med foderstatsberäkning, helt ny värld för mig, har tidigare bara fodrat på känn, men ska väl försöka få till det optimalt denna gång:p

Sv: Snälla, hjälp en vilsen själ i foderstatsdjungeln

Dosera tokosel enligt förpacklingen eller ta lite mindre opm det ingår selen i mineralfodret. Selen är visserligen giftigt när man överdocerar, men det finns goda säkerhetsmarginaler.

Halm ger ungefär 5 MJ energi (vill du veta exakt krävs analys) äter de mer än försumbara mängder bör du nog lägga in det vid beräkning av foderstaten.

Nytt gräs innehåller mycket protein.

Dosera tokosel enligt förpacklingen eller ta lite mindre opm det ingår selen i mineralfodret. Selen är visserligen giftigt när man överdocerar, men det finns goda säkerhetsmarginaler.

Halm ger ungefär 5 MJ energi (vill du veta exakt krävs analys) äter de mer än försumbara mängder bör du nog lägga in det vid beräkning av foderstaten.

Nytt gräs innehåller mycket protein.

Tackar, vad gäller proteinet och nytt gräs känns det då som om jag är på rätt spår...

Lille ponnyn får inga mineraler då hans behov (förutom selenet) täcks av krafft pluss protein, så det är bara selen som ska ges. Har för mig det står ett mått i veckan för häst, så jag får väl ta ett halvt för ponnyn, eller det kanske räcker med ett kvarts, då 60% av dagsbehovet täcks av övrig mat:confused:

Det är ett helvete att räkna i program!

Din ponny och din häst har ett visst behov av selen beroende på deras vikt, behovet mäts i gram. Kan du se hur många gram ditt program säger att dina hästar ska ha eller visar det bara +/- % av behovet? Behovet läser man annars i tabell.

På Tokoselburken står det hur många milligram (gissar jag) selen Tokosel innehåller per gram (eller liknande enhet).

Min häst som ex (500 kg) har ett minimibehov av 1 mg selen. Han får 80 g Krafft mineral som innehåller 15 mg selen/kg. 0.08 kg*15 mg/kg = 1.2 mg selen får han i sig via mineralerna. Jag vill gärna ligga lite mer över minimibehovet eftersom mineralerna innehåller selen i en lite mindre lättupptaglig form (natriumselenit) och jag vill dessutom ge lite mer e-vitamin (utöver vad som oxå ingår i mineralerna) och det finns flera olika kombinerade tillskott av selen och e-vitamin. Jag har valt SeloE som innehåller 91 mg selen/kg och jag ger 22 g/vecka vilket ger 0.022 kg*91 mg/kg = 2.002 mg selen/vecka. Delat på 7 dagar så ger det ett tillskott på 0.286 g selen/dag. Han får alltså i sig 1.486 mg selen/dag via mineraler och SeloE, där selenet i SeloE är mer lättupptagligt (selenjäst).

Doseringen på förpackningen är endast om hästen inte får något annat foder som inne håller tillskottet! Mao kommer du som du tänker inte behöva ge lika mycket som det står där :) För att veta hur mycket som är mest optimalt behöver du antingen veta din hästs behov och räkna likt jag visade ovan eller kunna knappa in tokosel/tokosels värden enl förpackning i ditt program.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Jag önskar lite hjälp med att sätta ihop en bra foderstat till min häst, som är en fullblodsvalack på 10 år. Jag vill minnas att...
Svar
3
· Visningar
1 162
Senast: TinyWiny
·
Foder & Strö Jag har under alla år som hästägare varit en 'dålig' häst'ägare och fodrat med ögat, dvs utan foderstatsprogram, I år har jag för...
Svar
9
· Visningar
1 610
Foder & Strö Hej! Min hästs hö har analyserats och det såg ut så här: Torrsubstans (ts) 86% Råprotein (RP) 77 Smältbart råprotein 46...
Svar
7
· Visningar
1 328
Senast: Derring-Do
·
J
Foder & Strö Hej Jag har köpt en fölunge (sto storhäst) på 6 månader. Jag har haft henne hemma i tre veckor. Har påbörjat vaccinering (stelkramp +...
Svar
11
· Visningar
1 593
Senast: ameo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama