snälla ge en stackare tips!!!

H

hopptossa

ska vara med och tävla för första gången och är sjukt nervös. förlåt om det redan finns så många trådar om det:crazy: , jag skummade igenom några lite men undrar om ingen kan bidra med några goda TIPS om själva ridningen, eller allt runtomkring också för den delen... känner mig så otroligt rastlös:crazy:

vore snällt om någon kude hjäöpa mig:bow:

Sv: snälla ge en stackare tips!!!

Är det något speciellt du undrar över? Kan du specificera dina frågor så är det enklare att hjälpa dig! :)

tacktacktack:) hästen vill ibland svänga innan hindret(ganska sällan han gör det men men:smirk: ). vill inte dra honom i munnen eftersom att han är rätt känslig... försöker driva på men när sist svängde han ändå... om du vet något man kan träna/tänka på hemma UTAN häst vore det väldigt trevligt också:p :p
kommer inte få någan chans att hoppa med hästen innan tävlingsdagen:( :crazy:

Svårt att ge råd när man inte sett dig och hästen. Det låter mest som en träningssak. Rid rakt på hindret och håll om med benen är väl egentligen det tipset jag kan ge dig. Men jag vet ju inte hur du rider, hur hästen är, hur långt ni har kommit i utbildningen. Frågan är väl hur bra det är att åka på tävling när man har problem att styra mot hindret? Vad är det för tävling det handlar om?

Det verkar ju mer som om detta är en fråga om utbildning av häst och ryttare inom hoppning och inte en fråga om tävling, eller förstår jag dig fel?

jo jag förstår att det är svårt utan att ha sett men tack ändå! jo just den frågan kanske var på fel tråd:crazy:
det är ett km och vi ska hoppa 80cm/1m. han brukar inte vägra utan bjuder för det mesta bra:) men man blir ju så nervös OM det nu skulle gå åt skogen på tävlingen:crazy: :crazy:

Det kan alltid gå åt skogen, man kan inte utesluta möjligheten. Man har en dålig dag, hästen har en dålig dag, eller pga inverkan av något annat. Måla inte f*n på väggen än. Se det som en utmaning och försök att inte oroa dig (ok, lättare sagt än gjort). Ta det som träning, går det så går det, går det inte så behöver man inte bryta ihop för det. Då är det bara att ta nya tag och träna mer nästa gång! I vilket fall som helst önskar jag dig lycka till på tävlingen! :)

t*ck:)(antar att det är dags att börja tro på skrock nu:D)

Försök att tänka:
Träning, träning, träning.
Gör allt i god tid, och visa dig inte nervös. Gör iordning hästen som vanligt o.s.v. När du kommer upp på hästen och "gör ditt jobb" brukar det kännas lättare, men när man kommer in på banan får man ont i magen igen. Då är det bara att tänka:
Träning!
När du väl har börjat brukar det bli lättare!
Lycka till! :)

Hejhej. :)

JAg har inte haft det problemet du har... eller iallafall inte på samma sätt. ;)

När jag fortfarande tävlade var jag stallets filbunke... drog dagen innan runt o visslade och sjöng medans jag tvättade svans, flätade, smorde, galgade kavaj, ställde iordning ryktlåda osv.
lika cool på morgonen, på väg till stallet, när jag gjorde i ordning, reste, hoppade/red fram osv...
MEN jag fick ALLTID precis när starten innan mig gick in BLACKOUT, tappade minnet trodde jag inte visste banan, tänkte att jag inte kunde rida osv...allt släppte när jag red in och hälsade. då var jag och hästen ensamma i ridhuset ( för mig) och jag tänkte att det här har vi gjort på träning så mkt att det vore ju konstigt om vi inte grejjar det....

alla har olika sätt, olika hjärnspöken osv. så det är svårt att tipsa...

MEN hästar och ponnyer som bryter ut tycker jag i princip ALLTID att man måste tänka på att SITTA NER HELA VÄGEN TILL AVSTAMP. sitta ner, KÄNNA hur hästen rör sig och hålla om ordentligt...

hoppas det går bra för dig...

// Cassie

:p hehe cassie jag va tvärt om:D helt borta när vi väl skulle hoppa men gaaaanska nervös innan innan:D har inte hunnit in här på ett tag:( hoppade felfritt på 80 men vägrade två ggr på sista när vi hoppade 1m... NÖÖÖJD!!!:bump: :bump: :bump:

Grattis det verkade som att det gick jättebra:D har du inga filmer lr bilder? :p

tack:D har inte lyckats få in någon på datan än, e inte så teknisk...

Bra gjort! :bow: Då hade du ju inte behövt oroa dig så mycket! Och du skall se att nästa gång går det ännu bättre! :)

tack:D alla bilder blev svarta förstås:p men ungefär så här ser han ut i alla fall;)

sa ju att jag inte va så teknisk... :rofl:
skriftlig version: väldigt mörk bild där vi får en rosett efter clear round. han e sööööt(fux å fullblod:love: :love: ) som vanligt;)

Liknande trådar

Hästmänniskan Hej! Jag är 14 år och älskar hästar över allt annat (förstås);) Jag behöver tips och råd om hur vida jag ska göra med en svårhanterlig...
2
Svar
26
· Visningar
2 328
Hästmänniskan Hej! Skulle uppskatta lite tips och hjälp. Jag har ridit nu i några månader och älskar verkligen det. Har dock endast kommit till...
Svar
9
· Visningar
1 181
Senast: valy
·
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·
Hästmänniskan Hej, Jag vet att det finns många trådar om detta men av de som jag hittat är det många inaktiva och jag önskar verkligen stöd just nu...
Svar
10
· Visningar
3 004

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka