Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
OBS: This feature may not be available in some browsers.
När hästen förstår vad man vill ha och vet att den inte har levererat så kan den bli oerhört samarbetsvillig av att bli avslöjad.
Att bli sur är en mänsklig förmåga som inte hör ihop med ridning eller annan hästhantering. Hästen förstår inte och gissar på något som kanske inte stämmer med det ryttaren vill.Jag har alltid strävat efter att vara "snäll" i min ridning, att be hästen göra det jag vill och försöka få den att vilja göra som jag vill utan press.
Igår blev jag sur på min häst som stretade i tyglarna, hängde med ryggen. klapprade med bakhovarna på framskorna och allmänt föll isär och vägrade jobba. Så för första gången någonsin använde jag sporrarna med flit och utan tvekan. Jag fick nog helt enkelt. Detta är en häst som slagits med sin tidigare ägare, och som i början av vår gemensamma tid stegrade och gjorde courbetter för att skrämma mig så fort jag krävde något ansträngande... jag förväntade mig därför protester.
Jag tog ett stadigt tag i tyglarna och petade till honom två gånger kvickt med sporrarna samtidigt som jag morrade lite.
Till min stora förvåning spetsade han genast öronen, samlade ihop sig och gick som en dröm resten av passet. Så fort han försökte hänga i min hand eller ramla iväg påminde jag honom med sporre eller morrning och han blev bara mer och mer villig, mer och mer nöjd.
Har ni upplevt detsamma? Att en häst faktiskt föredrar "sträng" ridning framför "snäll"?
Hm, det skulle passa in på hans psyke. Han är tuff utanpå men en riktig mjukis inuti. Jag tror att hans kraftiga motreaktioner i början var ett försvar, men nu kanske han börjar förstå att jag inte kommer att slåss tillbaka, så då behöver han inte börja slåss heller, utan han kan koncentrera sig på att våga försöka.
Jag får en stark känsla av att han känner sig mycket sårbar när han jobbar rätt. Om jag då är orättvis så stänger han av direkt. Men tydligen räknades inte min "stränghet" som orättvis... Kan det vara så?
Precis så känns det!Det är ett stort förtroende från en häst att våga vara eftergiven.
Det är ett stort förtroende från en häst att våga vara eftergiven.
När jag utövar alltför "snäll" ridning tenderar jag att sluta rida och börja åka häst istället. Då blir hästen fundersam och uttråkad och finner utrymme att hitta på saker - kanske ibland i all välmening om det är så att jag slutar rida, så tror hästen att den måste stå för underhållningen.Har ni upplevt detsamma? Att en häst faktiskt föredrar "sträng" ridning framför "snäll"?
Jag tror inte att någon häst föredrar att bli petad hårt i sidorna eller dragen i munnen. Faktiskt. Om det vid ngt tillfälle funkar beror det troligen på att hästen "vaknade till" av behandlingen eller ansåg att det var lättare att följa än att streta emot med risk att få nytt obehag.
Snäll ridning är tydlig ridning. Om man vill vara snäll finns risken att man blir otydlig. (Och då är det inte snällt alls).