Vimsan

Trådstartare
Vad tycker ni om folk som vill spara in på skoningar? Vänta med att sko till 8:e veckan istället för 6:e veckan fast hästen verkligen behöver skos efter 6 veckor.

Jag tycker det är :devil:

Sv: Snål???

Jag tycker att det lite oklokt med tanke på hästen, ryttaren/ägaren samt ekonomin:

* Att det är taskigt mot hästen är vi nog alla här inne överrens om (dålig hovvård = sämre mående häst, t.ex. halt)
* Ryttaren/ägaren kommer att bli lidande om hästen inte mår bra
* Ekonomin påverkas av veterinärräkningar, diverse behandlingar etc. som dålig hovvård kan ge upphov till.

Vad ska man ha en dyr sadel till om hästen står pga tappskor.
Lägger man pengar på nya saker så är det väl bättre att sko hästen när det behövs!

Om hästen behöver skos om är det förkastligt att inte se till att det blir gjort.

Däremot fick jag tuff kritik från mina stallkamrater för att jag lät min kuse gå länge med skorna. Detta på order från hovslagaren som behövde horn för att kunna korrigera (hästen gick på inget sätt felställd p g a att hoven växte). I detta fall tyckte de att jag var småsnål som inte kunde "unna" hästen nya skor. Vilket alltså var på inrådan från proffs (hovslagare).

Vet en som skor om var 6:e vecka "vare sig det behövs eller inte" - som han själv säger. Tycker det är minst lika illa, och dåligt av hovslagaren att inte säga ifrån. Hovis byter bara skor, mycket mer finns där inte att göra...

Självklart ska hästen få det den behöver för att må bra.

Det är ju inte säkert hästen lider av att gå 9 veckor mellan skoningarna, det beror ju helt på hur hovarna växer och hur den sliter skor. Min går mellan 7-9 veckor beroende på hur jag har ridit, men i sommar har det bara gått 6 veckor för hovarna växte i ilfart och det blev mycket skritt på asfalt som slet ner skorna.

Men när skorna är tvärslut efter 6 veckor, varför vänta två veckor till??

Jag har haft ganska många hovslagare under årens lopp på mina islänningar. Samtliga har tyckt att 10 veckor varit lagom för dessa under vinterhalvåret. På sommaren brukar vi köra 8-9 veckor.

Att sko mer sällan än vad som behövs för hästens skull är fel sätt att spara pengar på, det blir förmodligen bara dyrare i längden i form av felbelastningar eller annat. Däremot så behöver inte alla hästar skos var 6:e vecka. Det gäller att se till individen, dvs hästen.

jaadu man spar ca 1600kr på ett år ( i skoningar asså )
Det är ca 133kr i månaden
alltså ca 4,50 kr om dagen.

jobbigt va? :confused:

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst skulle skos nästa vecka men tyvärr så har hovslagaren fått förhinder. Därför kommer han skos en vecka senare som blir 9 v...
Svar
7
· Visningar
732
Senast: Fibusen
·
Hästvård Hästen som är 8 år uppvisar inga rörelse avvikelser under longering och är generellt på bra humör i hantering i stall. Däremot uppvisar...
Svar
17
· Visningar
1 545
Senast: Liten
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
2 097
Senast: animalasia
·
Hästvård Är det någon annan som varit med om att hästen har tappat pälsen fläckvis eller som prickar över kroppen? Tänk ”trivselprickar” fast...
Svar
5
· Visningar
590
Senast: Bamburine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka