Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Status
Stängd för vidare inlägg.
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Jag skulle nog hellre ha lagt de 6500 kr på att stämma uppfödaren...Så kanske hon inte gör om det.
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Du borde stämma säljaren! Muntligt avtal gäller, och hon hade ju lovat att registrera hästen. Kostar det verkligen så mycket att regga en häst i ARAB?? Hur motiverar dom det? Finns det ingen högre instans som kan hjälpa dej att handskas med ARAB (SH?).
Jag kan inte se att du ska behöva betala, när en s.k.erkänd uppfödare säljer en häst, som du har kvitto på. jag har för mej att det enligt jordbruksverket inte är ens lagligt att sälja en häst utan pass/identitetshandlingar. Det är ju krav på pass numera. Lycka till!


Ja det kostar så mkt at regga en arab när den är över året... det kostar 3000kr+300kr för att dom ska föra in hästen i deras regg+1000kr i hingstlicens eftersom uppfödaren ej hade det,650kr för dna,400kr för pass. sen va det nån sto avgift osv så det drar iväg pga av att hon inte gjorde detta innan....

Sen om jag nu ska lägga alla korten på bordet och alla dessa år av tjat samt bråk så är nu uppfödaren död....
det va därför oxå jag frågade om jag kunde regga henne som ponny i stället eftersom nu ingen kan skriva språngsedel...
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Tycker du( och moderatorn )att det då är OK att skriva sådana inlägg här på Bukefalos???Hur ska uppfödaren kunna rentvå sitt namn nu!
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Usch, jag tycker synd om dej. och jag tycker din förening tar oförskämt och hutlöst betalt för en enkel registrering.... Du kan ju alltid registera den som "okänd härstamning" antingen i SH eller ASRP, för att få pass på henne, med visst är det trist, när det ändå finns en full härstamning. Jag har sett id-handlingar, (men minns inte från vilken förening) där det inte fanns språngsedel och på rader för fader stod det "okvalificerad hingst" och sedan hingstens namn och nummer inom parentes. Det borde ju kunna vara ett sätt att lösa en sån här knut.....
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Men försöker inte ARAB att vara lite mer tillmötesgående med detta nu när uppfödaren är död och inte kan skriva språngrullan? Vad har de på att förlora att din häst blir reggad? Ingenting! Det är ju bara positivt för dem. De får in en inkomst och en ny medlem! Vad är det för idioter som sitter där egentligen?

Prata med ARAB igen och se om det går att lösa detta på ett bättre sätt.
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Men försöker inte ARAB att vara lite mer tillmötesgående med detta nu när uppfödaren är död och inte kan skriva språngrullan? Vad har de på att förlora att din häst blir reggad? Ingenting! Det är ju bara positivt för dem. De får in en inkomst och en ny medlem! Vad är det för idioter som sitter där egentligen?

Prata med ARAB igen och se om det går att lösa detta på ett bättre sätt.

Jo jag är i kontakt med dom igen och det verkar vara en MKT bättre sektion som sitter där nu. Eller jag hoppas otroligt i alafall:bump: Han skulle verkligen se om det går att lösa sig.
Summan får jag väl betala, men det kan det ju kanske vara värt om jag får henne reggad som ARAB.
Frågan är bara, om han säger att det endast går att regga henne som partbred arab, vlket är då bäst- en ponny i "slask"reggen eller en partbred arab?
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Tycker du( och moderatorn )att det då är OK att skriva sådana inlägg här på Bukefalos???Hur ska uppfödaren kunna rentvå sitt namn nu!

Först undrar jag va du ser att jag nämt några namn på både häst eller uppfödare som gör att hon måste "rentvå" sig.. sen skulle jag vilja säga så här, detta kunde hon tänkt på innan!
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Kostnaden för registrering går ju att jämställa med betäckning av en godkänd hingst. Det är väl lite det som är meningen - det skall inte "löna" sig att använda ej godkända hingstar. Det man sparar i betäckningskostnader får man betala vid registrering istället.

En liten fundering från en som inte är så insatt i avel. Det verkar ju inte som att en hög avgift är avskräckande för oseriösa uppfödare utan en "oskyldig" köpare får ta smällen istället. Det borde tas fram något annan metod för att få bort detta. Det är ju inte första gången jag läser om det här på bukefalos.

Hoppas att det löser sig för dig med alla papper på hästen
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Jättesvårt... Alla här vet väl hur man tittar på någons profil...så jo du har gått ut med hästens namn.
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Jättesvårt... Alla här vet väl hur man tittar på någons profil...så jo du har gått ut med hästens namn.

ja vi har ju ett par st hästar:smirk: och alla är inte presenterade i profilen, och om hon är det så bryr jag mig inte ett smul om uppfödarens rykte i detta fallet, Hon får stå för sina fel precis som vi andra. Jag står för att jag va DUM nog att lita på en oseriös uppfödare.
Och jag anser att det finns väl inte spec många som kan spåra min häst här ändån med tanke på att hon inte är reggad någonstans:smirk:
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Först undrar jag va du ser att jag nämt några namn på både häst eller uppfödare som gör att hon måste "rentvå" sig.. sen skulle jag vilja säga så här, detta kunde hon tänkt på innan!
Jag kapar tråden lite här, tyvärr är ditt fall inte alls ovanligt! Vissa arabuppfödare, ingen nämnd och ingen glömd, finns bland både stora och små, säljer ibland föl/unghästar oregistrerade, vilket medför ett helsike när köparen upptäcker att dom inte får några handlingar. jag har precis hjälpt till i ett fall där en MKT välkänd uppfödare gjort precis samma sak som i ditt fall. Nu gick detta att lösa genom att hästköparen hade kvitto på hästen med namn och härstamning, och vi hotade att skicka kopior på kvittot och köpeavtal till alla i styrelsen i SAHF samt till utländska föreningar. Då gick det snabbt som attan att få korrekta handlingar på hästen, men ska det behöva gå så långt???/Madde
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Jag kapar tråden lite här, tyvärr är ditt fall inte alls ovanligt! Vissa arabuppfödare, ingen nämnd och ingen glömd, finns bland både stora och små, säljer ibland föl/unghästar oregistrerade, vilket medför ett helsike när köparen upptäcker att dom inte får några handlingar. jag har precis hjälpt till i ett fall där en MKT välkänd uppfödare gjort precis samma sak som i ditt fall. Nu gick detta att lösa genom att hästköparen hade kvitto på hästen med namn och härstamning, och vi hotade att skicka kopior på kvittot och köpeavtal till alla i styrelsen i SAHF samt till utländska föreningar. Då gick det snabbt som attan att få korrekta handlingar på hästen, men ska det behöva gå så långt???/Madde


Hej Madde!

Tyvärr är det FRUKTANSVÄRT tråkigt när det blir så här, till saken hör bara den att vi har skickat köpe avtalet/kvittot till SAHF där det står precis vem som är föräldrar samt när hon föddes samt att hästen är tillfullobetald- men ändå har SAHF stöttat denna uppfödare, jag hoppas INNERLIGT att det kan bli lite ändringar nu om det sitter andra i styrelsen :bump:
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Hej Madde!

Tyvärr är det FRUKTANSVÄRT tråkigt när det blir så här, till saken hör bara den att vi har skickat köpe avtalet/kvittot till SAHF där det står precis vem som är föräldrar samt när hon föddes samt att hästen är tillfullobetald- men ändå har SAHF stöttat denna uppfödare, jag hoppas INNERLIGT att det kan bli lite ändringar nu om det sitter andra i styrelsen :bump:


SAHF har inget med registreringar att göra, det är helt och hållet ARAB som gör detta.....Det går inte att blanda ihop dessa två!

Sedan att det sitter inkompetenta personer i båda styrelserna är en annan sak..............................................
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Tycker du( och moderatorn )att det då är OK att skriva sådana inlägg här på Bukefalos???Hur ska uppfödaren kunna rentvå sitt namn nu!
fram till det citerade inlägget har jag inte sett några problem med tråden

Efter det har jag raderat några inlägg och tycker nog att diskussionen har spårat ur lite för mkt, så jag sätter punkt här.
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag är klart ganska oerfaren av avel men är sugen på att betäcka mitt arabsto till sommaren, :love: och studerar o läser allt...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp