Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Status
Stängd för vidare inlägg.

Casper

Trådstartare
Hejsan!

Jag behöver hjälp.. jag ska försöka göra historien mkt kort men kan bara säga att man lär sig av sina misstag:smirk: jag ska ALDRIG mer vara så oerfaren när jag köper en häst som jag va då vi köpte min arab.... tyvärr finns/fanns det mkt oseriösa arabhäst-uppfödare som ändå hade ansiktet utåt och "kämpade" för rasens bästa osv..:smirk:

men men.. nu till saken.. jag har ett arabsto som INTE är reggat som det, men som är blodtypad och efter en hingst som inte va avels-godkänd vid betäckningstillfället, men han är dna-typad.. stoet som är mamma till min häst är efter Probat (godkänd arabhingst)och även hon är dna typad så min häst är "spårad" om vi ska kalla det så och jag skulle kunna få henne reggad som arab men det kostar mig 6500kr och det känner jag inte för att betala..

så nu till min fråga, kan jag regga henne som svensk ridponny i stället där hennes härstammning syns i passet, för "okänd" e den ju inte så sätt.

Och vad händer med mitt föl om jag ev skulle ta ett på henne i framtiden? Kan vi visa sto med föl eller liknande på premieringar?

Snälla kan någon förklara detta för mig? Jag e snurrig just nu:confused:
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Kan aldrig tänka mig att du kan regga henne som ridponny.
Hade hon haft pass i Arab o med rp föl vid sidan hade du kunnat stamboksföra henne hos ASRP....om jag inte är helt fel ute.
Du kan möjligen regga henne hos ASRP under deras "slaskregister" med härstamning okänd. Men då försvinner allt ev avelsvärde.
Knepig sits.
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Kan aldrig tänka mig att du kan regga henne som ridponny.
Hade hon haft pass i Arab o med rp föl vid sidan hade du kunnat stamboksföra henne hos ASRP....om jag inte är helt fel ute.
Du kan möjligen regga henne hos ASRP under deras "slaskregister" med härstamning okänd. Men då försvinner allt ev avelsvärde.
Knepig sits.

hmm, ok. ja knepig sits minst sagt.. hur hade du gjort? lagt 6500kr?
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

hmm, ok. ja knepig sits minst sagt.. hur hade du gjort? lagt 6500kr?

Är det den enda chansen att få korrekt stam på stoet så är jag ganska övertygad om att hon stiger mer i värde med stam, iallafall som avelssto än som okänd. Jag hade tyckt det vart värt det.
Jag tycker dock det är ganska märkligt att uppfödaren inte registrerat avkomman. Fått någon förklaring till detta? Fick du hästen extra billigt eftersom den inte var registrerad? Eller hur kommer det sig att du inte visste hur dyrt kalaset skulle bli? Probat är väl ingen direkt dålig hingst att ha som morfar om jag fattat det rätt, och ska du ev sälja avkommor så är det bättre att ha en ok stam än ingen alls, iallafall om du inte ska sälja en färdig tävlingsponny.
U
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Jag antar att du har försökt deala med uppfödaren. Rimligen kunde ju denna betala halva kostnaden för registrering t ex. Men det beror givetvis på vad ni kom överens vid köpet. Hur som helst förstår jag inte arabs kostnader :confused:. Finns det ingen EU regel som förjuder denna prissättning :smirk:
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Hon kan aldrig bli ridponny. Men hon kan som sagt reggas hos ASRP slaks-registret, dock tror jag inte att hon behöver bli utan stam om stammen finns.Att säga att hela avelsvärdet försvinner tycker jag är att ta i lite, hon kan ju ha ett stort avelsvärde om hon presterar även om stammen inte är "godkänd"
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Hejsan!

Jag behöver hjälp.. jag ska försöka göra historien mkt kort men kan bara säga att man lär sig av sina misstag:smirk: jag ska ALDRIG mer vara så oerfaren när jag köper en häst som jag va då vi köpte min arab.... tyvärr finns/fanns det mkt oseriösa arabhäst-uppfödare som ändå hade ansiktet utåt och "kämpade" för rasens bästa osv..:smirk:

men men.. nu till saken.. jag har ett arabsto som INTE är reggat som det, men som är blodtypad och efter en hingst som inte va avels-godkänd vid betäckningstillfället, men han är dna-typad.. stoet som är mamma till min häst är efter Probat (godkänd arabhingst)och även hon är dna typad så min häst är "spårad" om vi ska kalla det så och jag skulle kunna få henne reggad som arab men det kostar mig 6500kr och det känner jag inte för att betala..

så nu till min fråga, kan jag regga henne som svensk ridponny i stället där hennes härstammning syns i passet, för "okänd" e den ju inte så sätt.

Och vad händer med mitt föl om jag ev skulle ta ett på henne i framtiden? Kan vi visa sto med föl eller liknande på premieringar?

Snälla kan någon förklara detta för mig? Jag e snurrig just nu:confused:

Det här kan jag faktiskt svara på för jag har ganska nyligen tagit reda på exakt vad som gäller vid registrering av renrasiga hästar hos ASRP.

ASRP har några renrasiga araber i sitt register, men de är i samtliga fall efter arabhingstar med RP-nummer. Övriga rasrena araber skall registreras hos arabhästföreningen.

Svaret på din fråga är alltå: Nej, hon kan inte registreras med stam hos ASRP. Däremot kan hon teoretiskt i framtiden - efter goda meriter på tävlingsbanan - föras in i stamboken hos ASRP.

Jag skulle utan tvekan registrerat henne med stam, det är så olyckligt med alla hästar/ponnyer registrerade utan härstamning även om man vet om den. Kostnaden för registrering går ju att jämställa med betäckning av en godkänd hingst. Det är väl lite det som är meningen - det skall inte "löna" sig att använda ej godkända hingstar. Det man sparar i betäckningskostnader får man betala vid registrering istället.

mvh
Jenny
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Hon kan aldrig bli ridponny. Men hon kan som sagt reggas hos ASRP slaks-registret, dock tror jag inte att hon behöver bli utan stam om stammen finns.Att säga att hela avelsvärdet försvinner tycker jag är att ta i lite, hon kan ju ha ett stort avelsvärde om hon presterar även om stammen inte är "godkänd"

om du menade mitt inlägg om att det antagligen var större avelsvärde med stam än utan så var det det jag menade. Jag kan absolut väldigt lite om arabstammar och vet inte hur attraktiva linjerna är, dock skulle jag som köpare hellre köpa icke godkänt än okänt. Jag menar absolut inte att hela avelsvärdet skulle försvinna om stammen inte är godkänd.
U
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Är det den enda chansen att få korrekt stam på stoet så är jag ganska övertygad om att hon stiger mer i värde med stam, iallafall som avelssto än som okänd. Jag hade tyckt det vart värt det.
Jag tycker dock det är ganska märkligt att uppfödaren inte registrerat avkomman. Fått någon förklaring till detta? Fick du hästen extra billigt eftersom den inte var registrerad? Eller hur kommer det sig att du inte visste hur dyrt kalaset skulle bli? Probat är väl ingen direkt dålig hingst att ha som morfar om jag fattat det rätt, och ska du ev sälja avkommor så är det bättre att ha en ok stam än ingen alls, iallafall om du inte ska sälja en färdig tävlingsponny.
U


Hela jävla skiten är absurd om jag får säga mitt.. ursäkta ordspråket:o
Jag vet inte i min vildaste fantasi hur jag ska få denna historia kort och utan att det ska bli helt oförståligt..
Min pappa skulle köpa en häst till mig av en uppfödare han blev vän med under en utbildning. Allt va frid o fröjd och alla papper skulle ordnas och det va INGA problem!
Sto ägaren hade även hingsten.. han va aldrig ställd vid dom tillfällen hon släppte in honom hos stona och som sagt, två föl blev det i allafall..
fölet va två timmar gammal första gången vi såg henne.
Pappa berättade att hon va min och sen flöt hela den sommaren perfekt! eller ja, nästan i allafall. Vi skulle betala 8000kr för henne och hon berättade att alla papper va inskickade men att det dröjde innan dom kom.. Dumma som vi va så trodde vi på det.
I Köpekontraktet står även att mitt sto är efter den hingsten och det stoet samt deras reggsiffror och födelsedatum på mitt föl.
Till slut började pappa tröttna på allt väntande och i samma veva flyttade vi hästen därifrån pga av att vi blev oense om hästens papper, för vi fick alltid samma svar, "att hon ringt och stressat på dom men att inget händer"
När vi flyttat henne ringde pappa dom och fick då reda på artt inga papper alls var inskickade:mad: då tog det ju hus i helvete! han ringde upp uppfödaren som då står o säger "att detta va en tjuvparning och det visste ni om"-DETTA HAR VI ALDRIG HÖRT!!
nu i efterhand säger hon att hingsten hoppade över sitt staket, sprang ca 2km, betäckte stona och sen hoppade tillbaka in till sin andra hingstkompis, låter troligt va????

Hur som helst blev vi så jävla trötta på skiten för ARAB är inte heller spec lätta att prata med då denna "seriösa uppfödare" även hade mkt bra kontakt med dom då hon satt me i vissa saker som har med arabhästar att göra..

Så i allafall så struntade vi i det, vi accepterade att hästen skulle vara oreggad och hon e ju helt klart lika bra och snäll häst för det, MEN det vore trevligt att ev lägga föl på henne bland annat.

Hur som helst så jobbade även pappa på krogen på den tiden och givetvis stötte han ihop med uffödarkvinnan en kväll på krogen och hon bad om ursäkt o ville inte att det skulle vara tjaffs. Hästen va ju fin.. efter nån timme kröp det fram vad hon ville, hon ville använda vårt sto i avel.. hon ville leasa magen på henne... nej tyvärr svarade pappa, det går inte hon är utan stamtavla...:devil:

" det är inga som helst problem- det kan vi fixa sa hon. Kom hem i morgon så skriver vi hennes registrerings papper o skickar in!"

" detta får du ta med min dotter sa pappa, det är hennes häst!"

Dum som jag va, inser jag nu i efterhand så sa jag " det får du absolut inte" - vilket oxå innebar att jag fortfarande står kvar utan papper....

Jag har erbjudit mig att betala reggistreringen själv om hon bara fyllde i språngsedeln, men det ville hon inte så Arab kontaktade henne, då säger hon att vi inte har betalat hästen????:eek::eek:

Hon har ju för f*n själv skrivit på kvittot att hästen är "tillfullo betald de och de datumet"

Fattar ni att jag är förbannad?+???? lika arg som jag är på mig själv som litade på henne, vi va för godtrogna helt enkelt.

Ja och hästen har fin stam, det är det som är sååå irriterande..

Men jag får väl bita i det sura äpplet och betala 6500kr för att få det redigt:smirk:
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

du har ju kvitto på att du har betalt henne, som den personen oxå har skrivit på då är det ju inga problem, ellerhur?
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Vilkan jäkla soppa rent ut sagt !

Jag tycker att du får se de 6500 kronorna som nån sorts läropeng. Eller får du räkna att inköpet istället för 8000 var 14500...
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

du har ju kvitto på att du har betalt henne, som den personen oxå har skrivit på då är det ju inga problem, ellerhur?

JO tyvärr är det problem eftersom uppfödaren VÄGRAR skriva språngsedel då hon själv inte fick ha min häst i avel så då roade hon sig med att sätta käppar i Hjulen för oss..
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Vilkan jäkla soppa rent ut sagt !

Jag tycker att du får se de 6500 kronorna som nån sorts läropeng. Eller får du räkna att inköpet istället för 8000 var 14500...

Soppa- det är fan milt sagt!:smirk: ja jag får väl kanske göra det...betala och se glad ut:smirk:
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

men det står ju in kontraktet att den hästen är pappa och att du har betalt den, då måste hon! hon har inget val!
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

men det står ju in kontraktet att den hästen är pappa och att du har betalt den, då måste hon! hon har inget val!

Ja du, trots detta så har arab stått bakom henne :mad: vi har skickat kopior och dna testat min häst, allt för att bevisa stammen men INGET har hjälpt då uppfödaren ej skriver språngsedeln.. så vi sitter i en rävsax
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

hmmm... konstigt... har du ringt och frågat varför? på ett trevligt sätt?
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

hmmm... konstigt... har du ringt och frågat varför? på ett trevligt sätt?

Ja absolut! jag har varit trevlig varje gång man ringt men efter en stund har jag blivit irriterad för hon som svarade för arab då va ALLTID så :devil:-a otrevlig!

Nu har jag samlat nya krafter och ska snart ge "mig på dom igen":p jag vill ju ha en häst med papper när jag VET att hon har det, annars hade jag lika gärna reggat henne som partbred arab- det va ju betydligt billigare!
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Hejsan!

Jag behöver hjälp.. jag ska försöka göra historien mkt kort men kan bara säga att man lär sig av sina misstag:smirk: jag ska ALDRIG mer vara så oerfaren när jag köper en häst som jag va då vi köpte min arab.... tyvärr finns/fanns det mkt oseriösa arabhäst-uppfödare som ändå hade ansiktet utåt och "kämpade" för rasens bästa osv..:smirk:

men men.. nu till saken.. jag har ett arabsto som INTE är reggat som det, men som är blodtypad och efter en hingst som inte va avels-godkänd vid betäckningstillfället, men han är dna-typad.. stoet som är mamma till min häst är efter Probat (godkänd arabhingst)och även hon är dna typad så min häst är "spårad" om vi ska kalla det så och jag skulle kunna få henne reggad som arab men det kostar mig 6500kr och det känner jag inte för att betala..

så nu till min fråga, kan jag regga henne som svensk ridponny i stället där hennes härstammning syns i passet, för "okänd" e den ju inte så sätt.

Och vad händer med mitt föl om jag ev skulle ta ett på henne i framtiden? Kan vi visa sto med föl eller liknande på premieringar?

Snälla kan någon förklara detta för mig? Jag e snurrig just nu:confused:

En arab som ÄR spårad som Du beskriver och befunnen vara äkta Arabiskt Fullblod kan ALDRIG ochg FÅR inte reggas i ASRP....Detta finns domstolsutlåtande på detta under striden mellan ARAB och ASRP.

Du skriver att det finns/fanns oseriösa uppfödare....Då tycker jag själv att Du är det som inte "offrar" pengarna och får Din häst registrerad med FULL stam.....Bit i det sura äpplet och regga i ARAB så kan Du med gott samvete ta föl med fulla stammar sedan OM det visar sig att Ditt sto även har något avelsvärde rent exteriört och "innehållsmässigt" (prestation, temperament o.s.v.). Samt röntga henne.....
Seriös avel kostar och eftersom Du nu köpte en oreggad häst så.....ja, bit i det sura äpplet...
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

En arab som ÄR spårad som Du beskriver och befunnen vara äkta Arabiskt Fullblod kan ALDRIG ochg FÅR inte reggas i ASRP....Detta finns domstolsutlåtande på detta under striden mellan ARAB och ASRP.

Du skriver att det finns/fanns oseriösa uppfödare....Då tycker jag själv att Du är det som inte "offrar" pengarna och får Din häst registrerad med FULL stam.....Bit i det sura äpplet och regga i ARAB så kan Du med gott samvete ta föl med fulla stammar sedan OM det visar sig att Ditt sto även har något avelsvärde rent exteriört och "innehållsmässigt" (prestation, temperament o.s.v.). Samt röntga henne.....
Seriös avel kostar och eftersom Du nu köpte en oreggad häst så.....ja, bit i det sura äpplet...

ja som sagt så trodde vi ju på uppfödaren att vi skulle få papperna men det är lätt att vara efterklok, eftersom hon själv hade fina hästar och mitt föl hade fin stam så kunde jag aldrig tänka mig annat än att hon skulle regga henne- men hon behövde väl pengarna och struntade därför att regga henne:smirk:

Jag kan absolut offra pengarna på henne, men min TANKE va att det kanske hade varit mer värt pengarna att regga henne som ridponny OM det funnits en möjlighet, en ponny som tävlat osv står ju i högre pris än en arab, samt att jag sluppit kontakten med uppfödaren.
och jag KAN BETALA hästen OM UPPFÖDAREN skriver på den förbannade språngsedlen- men det gör hon ju inte!
 
Sv: Snälla, förklara för mig! Ridponny sto...

Du borde stämma säljaren! Muntligt avtal gäller, och hon hade ju lovat att registrera hästen. Kostar det verkligen så mycket att regga en häst i ARAB?? Hur motiverar dom det? Finns det ingen högre instans som kan hjälpa dej att handskas med ARAB (SH?).
Jag kan inte se att du ska behöva betala, när en s.k.erkänd uppfödare säljer en häst, som du har kvitto på. jag har för mej att det enligt jordbruksverket inte är ens lagligt att sälja en häst utan pass/identitetshandlingar. Det är ju krav på pass numera. Lycka till!
 
Status
Stängd för vidare inlägg.

Liknande trådar

Avel Hej! Jag är klart ganska oerfaren av avel men är sugen på att betäcka mitt arabsto till sommaren, :love: och studerar o läser allt...
Svar
1
· Visningar
647
Senast: Fredag
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp