Snabbtorka ved?

aprilmaj

Trådstartare
Upptäckte att en del av min ved blivit genomblöt efter senaste stormen. Finns det något sätt att snabbtorka, så att den går att elda med? Björkved om det har någon betydelse.
 
Sv: Snabbtorka ved?

Om veden var torr, men blivit blöt är det enkelt. Ta in den och den är torr på några dagar. Det är bara ytskiktet som är vått.

Är det brasved eller ved till pannan?

Om det är till pannan så ta in någon kärra och låt torka där.

Jag har min ved under tak men den blir ju fuktig i alla fall. Efter några dagar i pannrummet är den lika torr som den ved som varit där länge.
 
Sv: Snabbtorka ved?

Jag hade alltid en hög i köket på torkning när inte fick tag i annat än surved. Funkade bra som tanten säger
 
Sv: Snabbtorka ved?

gräv längre ner i högen så brukar det vara torrt och de blöta bitarna lägger du åt sidan så de får torka igen
 
Sv: Snabbtorka ved?

Tack allihop för svar! Jag var bara lite lat för den blöta veden låg mest lättillgänglig och jag ville slippa flytta på den för att komma åt den torra veden. Men nu är det gjort.

Får jag passa på att fråga om en sak jag hörde: En bekant sa att man inte får elda med enbart björkved, för då blir det för varmt (i skorstenen?). Man skulle blanda löv- och barrträdsved. Stämmer det?

Ska väl tillägga att jag inte har panna utan tilläggseldar i kamin, vedspis och öppen spis. Det sistnämnda mest för trevnaden dock.
 
Sv: Snabbtorka ved?

Tack allihop för svar! Jag var bara lite lat för den blöta veden låg mest lättillgänglig och jag ville slippa flytta på den för att komma åt den torra veden. Men nu är det gjort.

Får jag passa på att fråga om en sak jag hörde: En bekant sa att man inte får elda med enbart björkved, för då blir det för varmt (i skorstenen?). Man skulle blanda löv- och barrträdsved. Stämmer det?

Ska väl tillägga att jag inte har panna utan tilläggseldar i kamin, vedspis och öppen spis. Det sistnämnda mest för trevnaden dock.

Jag vet många som eldar enbart med björk. Så var din bekant fått den infon skulle jag bra gärna vilja veta ;)

Du kan dessutom få väldigt hett om du matar på med gran och lite lagom om du eldar försiktigt med björk. :)
 

Liknande trådar

Hemmet Jag bor i ett 75 kvm stort hus (1.5 plan) på landet. Jag har idag ett värmesystem med en vedpanna i köket som går till ett vattenburet...
2
Svar
27
· Visningar
1 507
Senast: __sofia__
·
Hemmet Är det någon som har erfarenhet av gasolkamin och vill berätta om hur det funkar? Eller etanolkamin? Eller annat alternativ som inte är...
2
Svar
29
· Visningar
1 591
Senast: farin
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har sagt det förr. Jag har mitt drömboende. Det har allt jag önskar mig. Eller ja, jag skulle behöva ett bättre rum att slunga...
Svar
11
· Visningar
1 429
Senast: Wille
·
IT & mobiler Jag är så otroligt missnöjd med hur både Gmail och Outlook sorterar mail! Fattar inte om det bara är kassa inställningar (tycker jag...
Svar
16
· Visningar
626

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp