Snabbt råd ang tävlingsschabrak o skav

T

traloppan

Please, behöver era råd o gärna omgående... Min pålle har skav på ryggen o är allmänt ömskinnad pga fällning. Vi tävlar på söndag och jag har nu hittat ett vitt schabrak med fårskinnsfodring under sadeln på nätet som jag funderar på att beställa.

Om jag ska hinna få det tills på tävlingen så behöver jag dock beställa det ikväll...
Är dock osäker på en del saker.. Dels tycker jag det ser lite kort ut, eller vad tycker ni? Är då rädd att det trycker istället.. Eller att det krymper ännu mer i tvätten..
Sen har ju jag en skimmel o det vete tusan hur snyggt det är att rida i ett HELVITT schabrak.. Föredrar ju att ha en passpoal åtminstonde, o hellst en svart sådan för att bryta av mot hästen..

Jag har ett liknande schabrak fast svart, vet ni om man får tävla i svart schabrak? Jag tror det men tror ni det ser okej ut? Jag menar, att rida George i? Domarna kanske blir sura och tycker vi är nonschalanta som kommer i något sådant, eller att vi tror att vi är något o ska skapa något nytt mode? :D

Jag har ridit honom med enbart fårskinn hela vintern för att undvika skav men det gjorde jag såklart inte.. :crazy:

Har ni några andra tipps?

Jag har själv problem med ridsår och brukar använda potatismjöl i förebyggande syfte.. Fungerar super.. Tror ni det skulle fungera på hans rygg också? Jag menar, det är ju inte riktigt samma.. Eller så.. :o

Har ni fler tipps o råd så mottages det tacksamt!

Provade att rida utan något men dels tycker jag han ser hemsk ut så, lång o dan.. o sen blir han lite spänd i galoppen tycker jag..

Har ridit barbacka hemma men det är verkligen ingen hit..

Gissar att fårskinn måste vara bättre än ett vanligt vitt schabrak som måste skära mot skaven..

TACKSAM FÖR SVAR!

.. O hoppas att inte tråden strider mot några regler.. :crazy:

Senast ändrad av en moderator:
Sv: Snabbt råd ang tävlingsschabrak o skav

Om det bara är fårskinn i kanten av schabraket så kan du ju köpa Fårskinnsnosludd och sy dit på ett snyggare schabrak? men svart passpoal eller liknande?
och om det är under hela så går det kanske att sy dit fårskinn själv? då får du ju det schabrak du vill ha? :p

Jag skulle ta en fårskinnsvojlock under schabraket eller ngt annat skinn.

:) Det har du faktiskt helt rätt i! Jag har egentligen inte alls råd att köpa ett dyrt schabrak just nu o låter hellst bli! Men jag vill ju att det går så bra det kan på tävlingen.. :crazy:

Det är fårskinn under hela detta, men hur som hellst blir det ju billigare att köpa ett nackludd i fårskinn - o de är ju ganska långa - o då borde det väl inte vara någon större skillnad om jag syr fast det i änden av mitt ordinarie schabrak? :idea:

Jag menar, han har ju bara skavet där där kanten på schabraket går, dvs efter sadelns slut, så om jag syr fast nackludd dä borde det väl bli lika bra som ett sånt här schabrak, fast billigare?

Jag hade förvisso streck i syslöjd men att trockla fast ett sånt här ludd borde väl tom jag klara av.. I värsta fall finns ju textillimm.. :angel:

Har ingen aning om du får tävla med svart schabrak, men har ett annat tips som alternativ.

Till min förra häst hade jag en "pad" i renskinn som jag lade under schabraket. Den var lite kortare än schabraket och syntes därför bara litegrann i framänden där det spretade ut päls. Funkade jättebra mot skav. Renskinn är mycket bättre mot det än fårskinn.

Det finns jättefina renskinnspaddar att köpa, men de kostar en halv förmögenhet. Min var bara en bit renskinn i padstorlek som jag satte kardborreband (finns att klistra på) på skinnsidan och sydde fast ett kardborrband i mittsömmen på schabraket. Då satt "padden" fast ordentligt och kunde inte kasa iväg. Det var smidigare när man skulle sadla också.

Edit: Om du kan göra på det viset kan du ha vilket som av dina vanliga schabrak.

Det här med renskinn låter ju super! Problemet blir väl att få tag i ett sådan.. O till ett vettigt pris.. Räcker ju som sagt med en padd.. O så är det det där med mina bristande sykunskaper.. :angel:

(försökte laga ett täcke med textillimm för ett tag sedan, alltså att limma dit lappar.. Till slut var jag helt yr av limmet, skitförbannad o hade lyckats limma fingertopparna så de helt saknade känsel o då gav jag upp.. syslöjd är jag verkligen helt kass på.. Tog nog en vecka innan allt limm försvunnit från mina stackars händer :crazy: )

Hur får man ren en renpadd om man nu skulle få tag i en sådan? Eller den blir kanske aldrig smutsig med tanke på namnet.. :D (kommer sånna här kassa skämt när jag börjar bli trött..)

Bra tips, fast om det är kortare än schabraket så kommer ju schabraket fortfarande att skava av sömmen...
Jag hade sytt fast fårskinnskant på ett vanligt schabrak.

Ofta beror det på att schabraket ej är uppe i tunneln eller att det är för styvt. Överbyggda hästar får det lättare.
Samla honom mer:devil:

Renskinn på vid fällning o utan på tävling- enklast:angel:

Jag menar, han har ju bara skavet där där kanten på schabraket går, dvs efter sadelns slut, så om jag syr fast nackludd dä borde det väl bli lika bra som ett sånt här schabrak, fast billigare?

Det kanske räcker med att hitta ett vanligt schabrak med tjockare och mer rundad kant.
Hade en häst som också fick skav på länden/korset efter schabrak men när jag köpte ett med rundare kant så blev det bra.

Det här med renskinn låter ju super! Problemet blir väl att få tag i ett sådan.. O till ett vettigt pris.. Räcker ju som sagt med en padd.. O så är det det där med mina bristande sykunskaper.. :angel:
Renskinnet köpte jag i en lokal ridsportaffär. Kolla där! Finns säkert på nätet också om du googlar. Kan t ex finnas hos sådana som sysslar med päls eller slöjd.

Du behöver nästan inte kunna sy alls för min konstruktion.;) Gå till en tygaffär. Köp lika mycket kardborrband som paden/schabraket är långt. Du ska ha två sorters band, sådant som har lim på baksidan (funkar som klistermärken) och sådant som sys på. Det med lim kan man i och för sig klistra fast under schabraket också, men det håller dåligt. Det som ska sys på räcker med att det får en kort söm över sig i vardera ände resp. en på mitten. Raksöm med maskin eller för hand.

Hur får man ren en renpadd om man nu skulle få tag i en sådan? Eller den blir kanske aldrig smutsig med tanke på namnet.. :D (kommer sånna här kassa skämt när jag börjar bli trött..)
Höhö! Konstigt nog blir de inte alls så äckliga som man skulle kunna tro. Fluffa till pälsen om den har blivit svettig och låt det torka med pälsen uppåt. Är det snö någon gång kan man gnugga pälsen i snön, men man bör inte tvätta det. Det fäller och skinnet blir stelt.

Bra tips, fast om det är kortare än schabraket så kommer ju schabraket fortfarande att skava av sömmen...
Jag hade sytt fast fårskinnskant på ett vanligt schabrak.
Man kan klippa till skinnet så att det ligger under schabrakets kant och skyddar om det är OK med TR att det sticker ut päls.

Jo, han är ju rätt sänkt i ryggen min lilla svankiga krake.. Hade gärna samlat mer men hinner nog inte lära mig det tills på söndag.. :D

Fast det gör kanske inte så mkt om renskinnet sticker ut under schabraket på tävlingen... Syns kanske inte så mkt med tanke på alla prickar o så.. (han är ju flugskimmel..).

Har hittat ett företag i Bjerred som säljer paddar.. Har för mig det ligger vid Lund.. Ska maila dem för har jag tur vill mina elever i Löddeköpinge rida på lördag så då hinner jag kanske åka o handla denna padd dagen innan.. :idea:

Fast de var väldigt dyra... Typ 800 så de var ännu dyrare än schabraket. Men det verkar dock vara en bra investering!

Läse att de inte skulle tvättas, men ni som har renskinn, blir de inte äckliga av svett o så?

TACK!!! :)

På buke får man min skäl hjälp med allt! :bow:

Du kanske har ngn jägare i närheten:idea:
Rådjurskinn är bäst- inte lika stora heller.:bow:

Har aldrig testat renskinn själv, men har flera kompisar som gjort det. Renens hår är vädligt specifika, varje hårstrå är ihåligt - därför är det så luftigt. Håren är väldigt "glatta" och hala, tror faktiskt inte att NÅGOT kan fastna på dem - inte ens svett :D

De haft problem med skav och testat renskinn brukar svära vid det och fullkomligt överösa med superlativ :)

Vassego! Det var så lite så.:)

När det behövs och jag bara rider hemmavid så använder jag ett större bit renskinn och bara det istället för schabrak. Om sadeln passar hästen bra så ligger skinnet i regel stilla trots att det inte har stroppar m m.

Genom Google hittade jag en del renskinn men ingenting på rådjur? :(

När man läser om renskinnspaddar så verkar de ha behandlat dem på något sätt när de garvar dem eller vad det heter för att de inte ska fälla?
Gäller detta rådjursskinn också tro?

De som jagar rådjur, brukar de fixa till skinnet o sälja det också? Någon som vet?

Mitt renskinn är inte äckligt och använt i två år. Jag hittade för en ok peng på en islandshästaffär på nätet. Jag borstar av det vid behov, aldrig tvättat.

(försökte laga ett täcke med textillimm för ett tag sedan, alltså att limma dit lappar.. Till slut var jag helt yr av limmet, skitförbannad o hade lyckats limma fingertopparna så de helt saknade känsel o då gav jag upp.. syslöjd är jag verkligen helt kass på.. Tog nog en vecka innan allt limm försvunnit från mina stackars händer :crazy: )

Renskinnet är som flera redan sagt i en helt annan klass när det gäller att skydda mot skav. anledningen är att håren på fällen som skall ligga mot hästen, rör sig i samma riktning som hästens egen päls, och därmed inte skapar friktion. Även lamm/fårskinn orsakar friktion helt enkelt pga ullens utformning - den rör sig inte med hästens päls på samma sätt som renskinnet gör.

ang. att få en tillklippt padd att ligga still brukar det inte vara ngra som helst problem. huden av renskinnet ligger ju mot sadelns undersida, och materialen "suger" fast i varandra rejält och glider därmed inte.
ang. smuts brukar det inte vara ngra problem alls. Jag har haft mitt i flera år och det har bara sköjts av i vatten ett par ggr, det är rent och fräsht trots att hästen svettats.

ett skinn räcker till iallafall 2 paddar.

Ja. Det går inte att köpa ett rått obehandlat skinn- då fäller det.

Liknande trådar

Utrustning 3 frågor i samma tråd.... tycker det är onödigt att skriva två skilda trådar då alla frågorna gäller samma sak: sadlar. 1. Jag har en...
Svar
3
· Visningar
1 229
Senast: Spyro192
·
Gnägg Skaffade en B-ponny till min dotter för 8 veckor sedan. Min dotter har ett utvecklingshandikapp och har sämre balans o koordination än...
2 3
Svar
56
· Visningar
13 385
Utrustning Jag är mitt uppe i en grym separationsångest. Jag har en dressyrsadel som jag verkligen trivs med, men som nu inte passar hästen längre...
Svar
0
· Visningar
847
Senast: Aureola
·
Kropp & Själ Långt men tacksam om någon orkar läsa.. Jag har haft mer eller mindre ständiga problem med ryggont sen en ridolycka 1999. Värken har...
2
Svar
31
· Visningar
5 421
Senast: Alexandra_W
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar