Snabbt foderbyte

Shaggy

Trådstartare
Nu när hösten kommer så kommer givetvis den vanliga frågan. Hur fort vågar man föra in silaget innan man tar in från betet. Iår så är problemet att jag inte har chans att föra in succesivt alls. När jag tar hem hästen från betet så blir det vinterhage direkt och då även full giva sialage från bara bete :crazy:.
Jag planerar att ge mag/tarm balans men räcker det eller hur ska jag göra?

Sv: Snabbt foderbyte

Ge probimin eller liknande för att underlätta för magen. Du kan inte ge ngt silage alls på betet nu?
Lite b-vitamin kanske vore bra också.

Nej tyvärr kan jag inte ge silage på betet, den andra hästen på betet ska inte ha silage. Det jag kan göra är att ge henne 1 kg när jag är där på kvällen. Det kanske hjälper upp situationen något :crazy:.

Har ett liknande problem. Om sisådär 12 dagar flyttar jag mina hästar till min nya gård, från att ha gått på bete hela sommaren. Hagarna på gården är förvisso igenvuxna, med gräs och brännässlor m.m., men jag kommer nog få börja fodra med hösilage ganska omgående. Så det blir inte många "övergångsdagar" där inte... :(

Hösilaget jag har beställt kommer till gården i näst-nästa vecka - jag har det alltså inte nu, så jag kan inte börja "fuska" med det redan nu. :confused:

Var hittar man probimin? Hur bra är det att ge, egentligen? Om magen redan är orolig, ska man verkligen tillföra mer nya grejer då?

Foderjäst har fungerat bra för oss, tidigare fick flera av pållarna gaskollik vid installningen/början med ensilage men sedan vi började med det så är de helt symptomfria.

Gisburne skrev:
Var hittar man probimin? Hur bra är det att ge, egentligen? Om magen redan är orolig, ska man verkligen tillföra mer nya grejer då?

Probimin balanserar bakteriefloran i tarmen i en orolig mage, som ju hästen kan få vid foderbyten. Är enl. mig det bästa man kan ge vid mag/tarmstörningar.
Finns att köpa hos veterinärer, eller så kan man beställa härifrån:

http://www.top-speed.se

Det låter jättedyrt! (Att köpa från veterinärer, alltså.) Men vad kostar det? Hur mycket går åt? Hur länge ska man ge? Törs man ge till små ponnyer också?

Hade en fundering att köpa foderjäst, faktiskt, eftersom de ska börja sätta vinterpäls nu. (Har väl redan börjat, egentligen.) Använde alltid foderjäst förut, när hingsten ställdes ut. Pälsen blev jättefin! Men nu vet jag inte var man köper det längre, jag köpte ifrån en liten hästbutik förut, men den ligger cirka 18 mil hemifrån nu... :angel:

Gisburne skrev:
Det låter jättedyrt! (Att köpa från veterinärer, alltså.) Men vad kostar det? Hur mycket går åt? Hur länge ska man ge? Törs man ge till små ponnyer också?

Probimin innehåller bara nyttigheter (mjölksyrakulturer), så storleken på häst spelar ingen roll;)
Jag köpte en burk bara för några veckor sedan, men jag kommer inte ihåg exakt hur mkt jag betalade:o Runt 300:- tror jag. Man ska ge 1-3 tsk/dag så en burk räcker rätt länge. Blir billigare att ge än Kraffts magtarm iaf.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med... 2
Svar
21
· Visningar
3 208
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen... 2
Svar
36
· Visningar
7 911
Senast: Karamello30
·
R
  • Artikel Artikel
Dagbok Har svårt att klura ut vad som är bra för mig och vad som är rimligt, så jag skriver ned mina funderingar för att se om det blir... 2 3
Svar
44
· Visningar
9 542
Senast: Raderad medlem 142658
·
Hästmänniskan Gammal användare - nytt nick för att få helt utomstående åsikter på problemet, som inte grundar sig på inlägg jag skrivit tidigare... 2
Svar
38
· Visningar
12 754
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Tårna hoppar ur led, råd?
  • chimera/chimär