Snabbkoppling + strålsamare = ?

Ellajsa

Trådstartare
Hej!

Igår så fick jag en bänkdiskmaskin inkopplad, och vattnet kommer in genom snabbkoppling på vattenkranen som man då sedan bara kopplar ur. Problemet är att vattnet som kommer ut ifrån kranen sedan då fullkomligt stänker ner halva lägenheten pga strålen som blir, så jag behöver någon form av strålsamlare att fästa på snabbkopplingen då, tänker jag (för att skruva loss snabbkopplingen och skruva dit strålsamlaren varje gång känns som väldigt onödigt jobb).

Jag har googlat mig blå, och blir inte direkt klok på detta. Är det någon som haft detta problemet själv, eller bara är smartare än vad jag är? :D

Är det en engrepsblandare eller en med två kranar?

Det finns en adapter till tvågreppsblandare som man sätter mellan blandaren och kranen.

När det gäller engreppsblandare är det nog bäst att byta blandare till en som är förberedd för diskmaskin. IKEA har en som kostar runt 600:-

@Ellajsa: Ta inte IKEA. De pengar man tjänar in på att köpa blandare där förlorar man snabbt med råge när det blir en vattenskada. Gå till en riktig VA-butik och fråga vad som är lämpligast.

@Tjôta @athena_arabians
Hmm, alltså... Jag kanske är för okunnig, men jag trooor inte att vi pratar om samma sak? :o

Jag har alltså en vanlig kökskran, som jag har satt på en grej på själva "där vattnet kommer ut" för att koppla en slang till diskmaskinen. Så "uttaget" till vattnet för diskmaskinen är alltså själva kranen, där vattnet normalt sett rinner ut. Men problemet är att när jag kopplar bort diskmaskinen så gör det nya "munstycket" (kopplingen) så att strålen blir hård så det studsar vatten ifrån diskhon och ut överallt när jag sköljer av någonting osv.

Förstår ni...? Jag tänker alltså att det egentligen bara borde behövas ett nytt "munstycke" (vilket jag tror heter strålsamlare..?), men ett vanligt passar inte på själva kopplingen nu, utan det verkat behövas något annat.

@Tjôta @athena_arabians
Hmm, alltså... Jag kanske är för okunnig, men jag trooor inte att vi pratar om samma sak? :o

Jag har alltså en vanlig kökskran, som jag har satt på en grej på själva "där vattnet kommer ut" för att koppla en slang till diskmaskinen. Så "uttaget" till vattnet för diskmaskinen är alltså själva kranen, där vattnet normalt sett rinner ut. Men problemet är att när jag kopplar bort diskmaskinen så gör det nya "munstycket" (kopplingen) så att strålen blir hård så det studsar vatten ifrån diskhon och ut överallt när jag sköljer av någonting osv.

Förstår ni...? Jag tänker alltså att det egentligen bara borde behövas ett nytt "munstycke" (vilket jag tror heter strålsamlare..?), men ett vanligt passar inte på själva kopplingen nu, utan det verkat behövas något annat.

Som sagt, gå in på en VA-butik och fråga ;) :)

Det där var väldigt onödigt @athena_arabians, IKEAs VVS-artiklar håller samma standard som vilka andra tillverkare som helst.

@Ellajsa kan du ta ett kort på det du har idag och visa hur det ser ut?

Jag gissar att du behöver en gängadapter som kopplas mellan din adapter och strålmunstycket.

I övrigt håller jag med ovanstående, gå in på en VVS-butik och fråga. Ta gärna med dig kort på det du har idag, då blir det lättare för dom att ge dig rätt information.

Det där var väldigt onödigt @athena_arabians, IKEAs VVS-artiklar håller samma standard som vilka andra tillverkare som helst.

@Ellajsa kan du ta ett kort på det du har idag och visa hur det ser ut?

Jag gissar att du behöver en gängadapter som kopplas mellan din adapter och strålmunstycket.

I övrigt håller jag med ovanstående, gå in på en VVS-butik och fråga. Ta gärna med dig kort på det du har idag, då blir det lättare för dom att ge dig rätt information.

Nej. De uppfyller EU-standard men trycket i svenska vattenledningar är i de allra flesta fall högre. Googlar du så hittar du massor av exempel. När jag renoverade badrummet nyligen berättade rörmokaren att om jag använde en IKEA-blandare så skulle de skriva in en avvikelse. Du kan tänka dig vad försäkringsbolaget säger om det. Visst, det är upp till var och en att välja men att påstå att IKEA håller samma standard som tex FM Mattsson är fel.

Min ena kusin jobbar som rörmokare och gjort i över 20 år, han har IKEA-kranar hemma hos sig där de passar in. I badrummet t.ex. har han det inte då de inte har den designen han ville ha. Han hävdar alldeles bestämt att det är onödigt att köpa dyrare än man måste.

Det klart att rörmokaren inte vill sätta in grejor som du själv köpt på IKEA, det tjänar denne inte nått på.

Googlar man så hittar man massor av exempel på att rörmokare bara rekommenderar FM Mattsson/Mora ;)

Så länge inte försäkringsbolagen går ut och säger att de inte täcker för skada orsakad av ett specifikt märke så kommer de att ersätta vad din rörmokare än säger.

Min ena kusin jobbar som rörmokare och gjort i över 20 år, han har IKEA-kranar hemma hos sig där de passar in. I badrummet t.ex. har han det inte då de inte har den designen han ville ha. Han hävdar alldeles bestämt att det är onödigt att köpa dyrare än man måste.

Det klart att rörmokaren inte vill sätta in grejor som du själv köpt på IKEA, det tjänar denne inte nått på.

Googlar man så hittar man massor av exempel på att rörmokare bara rekommenderar FM Mattsson/Mora ;)

Så länge inte försäkringsbolagen går ut och säger att de inte täcker för skada orsakad av ett specifikt märke så kommer de att ersätta vad din rörmokare än säger.

Helt OT (förlåt TS) men har du överhuvudtaget googlat på IKEA-blandare?! Min rörmokare sa ingenting om att jag måste köpa av honom dvs jag kunde köpa en FM Mattsson från en webshop om jag ville. Jag kommer snart att få betala närmare 30 000 för en vattenskada som täcks av försäkringen, att snåla på en knapp tusenlapp som jag skulle ha sparat på att köpa en IKEA-blandare är ren idioti. Skit samma om försäkringen täcker det hela, vet du hur kul det är att ha en duschbod ute i -25?

Faktum är att IKEAs blandare är inte provtryckta med det tryck som kan förekomma i svenska ledningar. De har inga reservdelar utan om den slutar fungera är det bara att köpa nytt. För mig är inte det vettigt.

Vi har alla vitvaror och kranar mm från Ikea på jobbet. I totalt sex lägenheter (dvs det är 6 st kök, fullt utrustade, sex stycken badrum etc).

Är det en sak jag lärt mig av jobbet är det att INTE köpa Ikea. Huset är byggt 2011. Jag tror vi är inne på tredje kranen i personalutrymmet, och i vissa av lägenheterna är det också bytt.

Dessutom är kökskranarna sjukt veka - man kan böja hela skiten med handkraft. Lätt.

(Även spisar, kylskåp och diskmaskiner är lagade/bytta etc. Jag får ett mindre hysteriskt utbrott av eländet varje gång jag jobbar)

@Ellajsa nu vet jag inte hur din kran ser ut, men googla på övergångsnippel och se om du är hjälpt av det.

Jag rekommenderar dock att du byter blandare till en med uttag för diskmaskin. OBS att din blandare beroende om typ kan vara förberedd för det, då behöver du inte byta utan bara komplettera med ett uttag. Men att du inte bör ha den på kranen är för att de är inte gjorda för att stå under tryck. Så mycket bättre med uttag.

Jag hade på kranen förr. Gick kanonbra. Länge. Sen fick jag en pool på köksgolvet, det blir mycket vatten fort när kranen släpper :S

Googlad bild. Men det på hö sida som ser ut som en stor skruv - det är förberett för att kunna ansluta tex diskmaskin. På vä sida sitter ett utkast till diskmaskin (där hat alltså varit samma "skruv" men man har monterat ett utkast). Kolla om du har sådana någonstans på kranen.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=90455&d=1376300451&thumb=1

Senast ändrad:
@Ellajsa nu vet jag inte hur din kran ser ut, men googla på övergångsnippel och se om du är hjälpt av det.

Jag rekommenderar dock att du byter blandare till en med uttag för diskmaskin. OBS att din blandare beroende om typ kan vara förberedd för det, då behöver du inte byta utan bara komplettera med ett uttag. Men att du inte bör ha den på kranen är för att de är inte gjorda för att stå under tryck. Så mycket bättre med uttag.

Jag hade på kranen förr. Gick kanonbra. Länge. Sen fick jag en pool på köksgolvet, det blir mycket vatten fort när kranen släpper :S

Googlad bild. Men det på hö sida som ser ut som en stor skruv - det är förberett för att kunna ansluta tex diskmaskin. På vä sida sitter ett utkast till diskmaskin (där hat alltså varit samma "skruv" men man har monterat ett utkast). Kolla om du har sådana någonstans på kranen.
https://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=90455&d=1376300451&thumb=1
Ja min röris fixade snabbt och lätt ett uttag för diskmaskin utan att byta blandare men jag hade redan hål i diskbänken så vi behövde inte göra åverkan.
Sen satte han extra avstängning för diskmaskinen under diskbänken så jag kunde strypa vattnet.
Hade jag inte gjort det och fått vattenskada hade jag fått betala det ur egen ficka

Ja min röris fixade snabbt och lätt ett uttag för diskmaskin utan att byta blandare men jag hade redan hål i diskbänken så vi behövde inte göra åverkan.
Sen satte han extra avstängning för diskmaskinen under diskbänken så jag kunde strypa vattnet.
Hade jag inte gjort det och fått vattenskada hade jag fått betala det ur egen ficka

Har man en sån blandare som är förberedd som den på bilden behövs heller inga hål tas. Mitt F-bolag hade inga synpunkter på det heller - däremot på att slangen ligger i diskhon (fastsatt i silen så den inte kan åka ur, men fastsätt ingen fick underkänt då den går att skruva lös.. Så släpper slangen så returvattnet orsakar vattenskada ersätter ej försäkringen.

Hej!

Igår så fick jag en bänkdiskmaskin inkopplad, och vattnet kommer in genom snabbkoppling på vattenkranen som man då sedan bara kopplar ur. Problemet är att vattnet som kommer ut ifrån kranen sedan då fullkomligt stänker ner halva lägenheten pga strålen som blir, så jag behöver någon form av strålsamlare att fästa på snabbkopplingen då, tänker jag (för att skruva loss snabbkopplingen och skruva dit strålsamlaren varje gång känns som väldigt onödigt jobb).

Jag har googlat mig blå, och blir inte direkt klok på detta. Är det någon som haft detta problemet själv, eller bara är smartare än vad jag är? :D

Fixa en blandare med separat kran till diskmaskinen. Om du får en vattenläcka och har det kopplat som du beskriver så gäller inga försäkringar i världen och vattenläckor blir snabbt dyra.

Vi har över 300 lägenheter i vår BRF och vår vaktmästare avskyr Ikes-kranar. De som har en sådan kran kan inte begära hjälp med den. Det har varit så mycket strul. Mina kompisars Ikea-kran släppte tex inte på varmvatten.

Liknande trådar

Hemmet Ja, jag måste erkänna nu att det nog är första gången jag fått se mig besegrad i en installationskamp där man ska montera två slangar...
Svar
7
· Visningar
9 014
Senast: Megatron
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• DIY hästvård
  • Atletix