Snabbfråga: Träckprov

Sunny

Trådstartare
Trodde det skulle vara enkelt att googla men verkar tydligen finnas massa varianter o sånt, så jag postar en snabb fråga här ist.

Mammas häst har magrat av, och fri tillgång har inte gjort nån skillnad över huvudtaget. Så vi tänkte börja med att kolla om det är mask, och har ingen aning hur o var man beställer träckprov, eller vad för typ av prov o.s.v. Någon som vill informera mig eller bara säga exakt vad jag ska beställa och var? Om man inte får länka här kan ni ju PM:a :)

Jobba på fler fronter, tänker jag. Fri tillgång säger inte så mycket, vad är det för värden på grovfodret och vad är det för häst?

Köp kolla masken på apoteket, kostar typ 300. Följ instruktionerna som är medskickade. Plättlätt! Svar samma dag som provet inkommit!

Jobba på fler fronter, tänker jag. Fri tillgång säger inte så mycket, vad är det för värden på grovfodret och vad är det för häst?

Ja absolut men man vill ju börja nånstans och det var längesen hon avmaskade så det är nog bäst att kolla :) det är en varmblodig travare, 14 år, som alltid haft lite svårare att hålla hullet. Värdena har jag ingen koll på här o nu tyvärr

Det är viktigt att inte låta det gå tid i väntan på åtgärd. En häst som synbart tappar i vikt ska omgående följas upp. Jag hade inte ridit en häst som har svårt att lägga på sig, innan det vänt och stabiliserats. All energi och protein måste gå till muskelbyggnad, annars bryter man ner hästen.

Det är viktigt att inte låta det gå tid i väntan på åtgärd. En häst som synbart tappar i vikt ska omgående följas upp. Jag hade inte ridit en häst som har svårt att lägga på sig, innan det vänt och stabiliserats. All energi och protein måste gå till muskelbyggnad, annars bryter man ner hästen.

Jo men absolut, det är ju det vi gör (följer upp omgående). Men ja, tack för info :) hästen rids inte alls

Låter som en bra flerfrontsattack. Sedan är ju tänderna en viktigt bit, vet ni hur mycket hästen får i sig på fri tillgång?
Flerfrontsattack? Vad betyder det?
Jo jag vet, tänderna har jag också tänkt på att det kanske kan va, och nämnt för henne, men jag gissar att hon kommer göra maskkontroll först, tar tydligen bara en dag att få svar där.
Omöjligt att säga. Det är en torr rundbal i hagen och två hästar går där. Den förra tog slut på 10 dar men jag vet ändå inte vad den väger, så...

Flerfrontsattack? Vad betyder det?
Jo jag vet, tänderna har jag också tänkt på att det kanske kan va, och nämnt för henne, men jag gissar att hon kommer göra maskkontroll först, tar tydligen bara en dag att få svar där.
Omöjligt att säga. Det är en torr rundbal i hagen och två hästar går där. Den förra tog slut på 10 dar men jag vet ändå inte vad den väger, så...

Ni planerar flera åtgärder. Attack på flera fronter s a s.

Då vet ni inte varken hur många kilo eller innehåll? Rätt farligt med en häst som går ner i vikt. Får hästen komma åt balen? Hur mycket åt kusen innan fri tillgång? Bytt stall nyligen? Andra förändringar?

Ni planerar flera åtgärder. Attack på flera fronter s a s.

Då vet ni inte varken hur många kilo eller innehåll? Rätt farligt med en häst som går ner i vikt. Får hästen komma åt balen? Hur mycket åt kusen innan fri tillgång? Bytt stall nyligen? Andra förändringar?

Jag håller med dig och bryr mig om hästen, men det är inte min häst så jag har lite svårt att svara på allt detta. Hon kanske har bättre koll ang mängd eller i alla fall innehåll, det ver jag inget om (jag ger inte av samma hö till Sunny nämligen). Men bytt stall har han ju inte i alla fall, och han kommer alltså åt en öppen rundbal dygnet runt. Hm, nä tror jag inte, bytt hagkompisar lite men tror inte det är det :0

Då känns det definitivt oroande. Inte helt osannolikt dåligt proteinvärde i grovfodret, det brukar visa sig så här års.

Fast det var inte så länge sen han börja få fri tillgång, han kan ju fått för lite innan helt enkelt. Vet inte hur snabbt man borde märka skillnad där men hon har ju börjat anstränga sig (bett mig kolla var man beställer träckprov t.ex.) så jag tror det ordnar sig ;) ville mest kolla var man beställer det

Åh, ser toppen ut, tack :) borde man beställa till en bandmaskanalys eller vad är bandmask? Nån med tips om det?
Ja, beställ för bandmask oxå om det nu inte är så att maskarna fortfarande har vintervila. Kolla Masken har en facebooksida där man kan fråga allt mellan himmel och jord. När kollades tänderna senast?

Ja, beställ för bandmask oxå om det nu inte är så att maskarna fortfarande har vintervila. Kolla Masken har en facebooksida där man kan fråga allt mellan himmel och jord. När kollades tänderna senast?

Tack för svar, fick ett pm från en kolla masken informatör så jag har koll på det nu :) inte vet jag, haha, inte min häst, ville eg bara hjälpa mamma att kolla var man beställer träckprov ;)

Trodde det skulle vara enkelt att googla men verkar tydligen finnas massa varianter o sånt, så jag postar en snabb fråga här ist.

Mammas häst har magrat av, och fri tillgång har inte gjort nån skillnad över huvudtaget. Så vi tänkte börja med att kolla om det är mask, och har ingen aning hur o var man beställer träckprov, eller vad för typ av prov o.s.v. Någon som vill informera mig eller bara säga exakt vad jag ska beställa och var? Om man inte får länka här kan ni ju PM:a :)

Finns ingen säker test for Bandmask. Du måste gå igenom veternär oavsätt vad provsvaren är så att du få ut rätt maskmedal, det kan innebar att veternären få komma ut och titta på hästen.

Liknande trådar

• Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Det är tydligen ston som gäller för mig nu. Förra veckan fick jag sitta på Dunja och Arnica, och denna veckan blev det Parma och Arnica...
Svar
0
· Visningar
299
Senast: cassiopeja
·
Avel Hej! Hoppas att det är okej att göra så här :) Är väldigt ny här, så skäll på mig (snällt, tack! ;) ) om jag gör något knasigt...
Svar
17
· Visningar
4 798
Senast: Görel
·
Kropp & Själ Vill börja med att säga att den som vet eller har en aning vem jag är får gärna behålla det för sig själv.:) Ska försöka skriva så...
2
Svar
31
· Visningar
4 937
Övr. Katt Mammas siames (som jag har ansvaret för) har sedan hon kom som omplacering i våras varit väldigt mager. Och inte bara smal eller tunn...
2
Svar
30
· Visningar
9 095
Senast: Heidi
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar