Snabbfråga gällande nytt bete:)

Aquakatt

Trådstartare
Hej Buke!
Det är som så att jag för närvarande hamnat i ett litet dilemma ang beteshagarna för min häst.
Hästen är en ganska lättfödd mindre storhäst som rids dagligen. För ett par veckor sedan så gick hon ut på bete dygnet runt efter försiktig invänjning, och det gick bra :). Gödslat bete (inte jättehögt dock).
Nu är det så att betet i nuvarande hage är helt slut, och det har beslutats att hästarna flyttas till hagen brevid som är helt obetad, även den gödslad på samma sätt, och gräset räcker dem till magen.
Saken är den att min häst har lagt på sig en ordentlig mage och jag är orolig att flytten till denna obetade hage kan bli "förmycket av det goda". Jag står inackorderad och kan inte styra över hagarna, men har tillgång till rasthage att flytta henne till under dagen eller liknande om jag inte vill ha henne i hagen hela tiden.
Frågan är då, tror ni att detta gräs är "farligare" än det hon släpptes på för några veckor sedan, iom att det är så mycket högre?
Vågar jag ha henne ute dygnet runt, eller halva dygnet, hur skulle ni ha gjort? Kan tillägga att vi befinner oss i halland.
(hästen i fråga är 14 år och har aldrig haft fång, jag har bara ägt henne sedan i januari).

tackar på förhand!:bow:
 
Sv: Snabbfråga gällande nytt bete:)

Beror kanske på vad man är orolig för, men ur fångperspektiv brukar ju folk säga att det är bättre med övervuxet gräs än nedbetat, vilket väl också hör ihop med näringsvärdet. Men det är klart, rent logiskt borde dom ju ändå sätta i sig större volymer = större buk, och någonstans tycker man ju att gränsen borde gå för att dom faktiskt blir tjockare på helt fräscht bete.

Men jag skulle inte vara orolig, hade hästen varit i riskzon för fång borde den redan ha fått det (alltså, risken finns såklart, men då har du redan utsatt dig för den, och det lär ju inte bli större risk med nya betet), att magen sväller är väl möjligen opraktiskt, och att hullet ökar är svårt att komma ifrån, men nog kan det öka lika mycket på gamla betet också. Jag personligen hade hellre valt det nya övervuxna betet för att minska risken att dom går och äter sånt dom normalt sett skulle undvika när den goda maten är borta.
Alternativt - om du är riktigt orolig eller vikten skenat iväg för mycket - ställ i gräsfri hage och fodra med hö istället för gräs så man kan ha koll på vad de sätter i sig. Eller kanske betesreducerare?
 
Sv: Snabbfråga gällande nytt bete:)

Har hästen lagt på sig hade jag absolut varit orolig. Hade definitivt valt att ha hästen i rasthage del av dygnet istället.
 
Sv: Snabbfråga gällande nytt bete:)

hade hästen varit i riskzon för fång borde den redan ha fått det (alltså, risken finns såklart, men då har du redan utsatt dig för den, och det lär ju inte bli större risk med nya betet)

Hur menar du då? Fång, enligt min uppfattning, kan slå till när som helst och ju mer hästen lägger på sig i vikt ju större torde risken för fång bli.
 
Sv: Snabbfråga gällande nytt bete:)

Tror du hästen skulle gå upp mer i vikt av det högre vuxna betet? Jag är ingen expert utan det var mest en tanke att det nog mer är maginnehållet som ökar än att näringsvärdena blir såvärst mycket högre än i den nedbetade hagen, som borde bli högre i näring/sockermängd i det nya som växer upp.
Att det snarare är en bedömning om det redan har gått för långt nu och hästen inte borde gå längre på bete, än en bedömning om det är ok att flytta från den nedbetade hagen till en obetad.
 
Sv: Snabbfråga gällande nytt bete:)

Om hästen redan nu är fet, kommer den sannolikt att lägga på sig mer när den får fri tillgång till mer mat. Må vara att det gräset inte är LIKA näringsrikt, men det är fortfarande fri tillgång och det är fortfarande återväxt på det som betas ner.

En fet häst skulle jag inte våga låta gå var på bete, det är inte första kusen som får fång en bit in i betesperioden.
 
Sv: Snabbfråga gällande nytt bete:)

Min häst svällde som en ballong på nytt bete i våras. På 4 veckor gick han från slimmad till fet. Dålig koll från min sida tillsammans med att få ihop logistiken med hagar.
Nu har han gått ned i vikt och ser ok ut.
Just nu går han på uppväxt/ slått bete på dagen och resten i hårt betad hage.
Vill inte svälta honom heller och jobbet styr dagarna så jag hoppas detta fungerar.
 
Sv: Snabbfråga gällande nytt bete:)

Svar till er alla:
Tack för era åsikter och erfarenheter!
Jag är orolig över fång, så har nu valt att ha henne i beteshagen halva dygnet - under natten går hon där och under dagen står hon i rasthage. Detta tillsammans med daglig motion hoppas jag skall hålla vikten i schack. Märker jag att hon lägger på sig mer så får jag fundera på en annan lösning, tex stalla in på natten och halvdagar i beteshagen resp rasthagen.
 

Liknande trådar

Anläggning Jag vet att rekommendationer ofta är minst 1 ha/häst på gårdar. Satt och mätte och räknade lite på Eniro, och jag har i ärlighetens namn...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
11 301
Anläggning Hej! Ni som är inackorderade eller har inackorderingar.. Har funderingar kring både prissättning och formulering.. Jag har2 st...
2
Svar
31
· Visningar
2 950
Hästvård Vi står i ett kollektivstall vi har haft ganska fasta och bra avmasknings rutiner har kollat masken och gjort odlingar på våren ...
Svar
6
· Visningar
1 867
Foder & Strö Sökte bland trådarna och hittade bara bantningstrådar från 2014 så jag tänkte att det kanske var dags att starta en ny. För ett tag...
2
Svar
35
· Visningar
3 245
Senast: mahlmt
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp