Snabbare i benen

Iddefixen

Trådstartare
Har en häst som har en ganska stor och långsam galopp. Hon klarar alltså inte att trampa om när avståndet blir lite fel. Hon är för långsam i benen helt enkelt.

Kan man öka upp rappheten i steget och hur?
Eller är det den krassa sanningen att en häst med sådan här galopp inte kan bli någon bra hopphäst?

Sv: Snabbare i benen

Klart att mycket går att träna upp!
Finns massor med bra övningar!

När du rider dressyr får du helt enkelt träna på att stärka galoppen, små tempoväxlingar, träna på att vända något språng, sedan rakt fram och öka LITE, sedan vända ett språng igen (med ganska rak häst).

I hoppningen kan du träna travhoppning med markbom framför hindret, börja med lågt hinder och höj sedan.
Studs är också bra, ja alla kombinationer.

Finns hur mycket som helst.

Tänk på att inte träna samma övningar flera dagar i rad, där hästen använder samma muskler, utan varva med uteritter i skritt på lång tygel/tömkörning mm.

Det tar lång tid att ändra träningen!
Lycka till!

mkt serier och studs!
och träna på att korta å länga galoppen, även ute!

ut i skog och mark, klättra över kalhyggen(finns mängder nu efter stormen) På fina skogsvägar, rid 20steg kort galopp/20 steg ökad... när han kan det minska med stegen tills du är nere på 5 av varje...
noga med halvhalterna...
Studs och bomträning är också bra....
Att i hörnen av ridbanan försöka sätta honom på bakkärran och byta varn (bakdelsvändning i galopp)... Det viktigaste är att du "spääner fjädern" i din häst, inte låter honom mala på bara. Väck honom med EN stark skänkel, sitt inte och gnag - då blir han lätt död för skänkeln...

som de andra sagt; studs! Om hon gärna river när han kommer för nära så kan man komma nära med vilje på småhinder så tränar hon upp bakmusklerna..

Iddefixen skrev:
Har en häst som har en ganska stor och långsam galopp. Hon klarar alltså inte att trampa om när avståndet blir lite fel. Hon är för långsam i benen helt enkelt.

Kan man öka upp rappheten i steget och hur?
Eller är det den krassa sanningen att en häst med sådan här galopp inte kan bli någon bra hopphäst?

lite kortare stuts gör att hästen blir rappare i benen.

Min unghäst ( som nu är 7 år) va ganska långsam i benen från början. Men blev enormt bra efter att jag tränat på höga cavaletti i trav och studs serier i galopp. Men man måste ge det tid det går inte på en vecka men jag märkte skillnad på ca två månader. Hästen tävlar i dag 1,20 och är nu klar för 1,30.

Håller me dde andra: Kort studs gör att hästen blir rappare i benen

Lycka till//Erica

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 463
Utrustning Är medryttare och hästen jag rider går barfota. Ägaren kommer inte att sko hästen, såvida hovslagaren inte propsar på det, och hästen...
Svar
12
· Visningar
717
Senast: Miingla
·
Dressyr Ja alltså, det här är tyvärr ”som vanligt”. Han började med det här på förra stället och 80 % av alla pass kastar han sig minst två...
Svar
19
· Visningar
1 004
Senast: tuaphua
·
Dressyr Någon som har några kloka råd om ni skulle rida en häst som skjuter ut ena bogen (i detta fallet vänster bog) när ni rider? Stor och...
Svar
14
· Visningar
1 866
Senast: JohannaB
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka