Snabba travintervaller...

• Trav
  • Trådstartare Trådstartare Stopek
  • Startdatum Startdatum
S

Stopek

Har en fundering och kan inget om trav. Har en häst som är travarkorsning som jag skulle behöva få bättre pulsåterhämtning på. Jag har inte bra underlag för galoppintervaller och hästen har heller inte huvud för att gå sådana.

Jag har dock insett att det är mycket travare i hästen och han kan - när jag några få gånger testat en kortare stund - komma upp i en ordentlig trav. (Vad man nu kallar det när hästen drar på i sin maximala trav?) Jag tror att hästen med snabba travintervaller skulle kunna nå effekt och få en bättre pulsåterhämtning. Vad jag dock inte alls vill är att riskera några skador på honom. Då är det bättre att han får behålla sin "dåliga" pulsåterhämtning och jag får ha den med i beräkningen när jag planerar mina tävlingar i distans.

Så till frågan. Hur pass stor risk för skador är det att låta en häst gå i maxtrav? Är det något jag skall våga mig på vid de fyra intervallträningstillfällen jag planerat införe tävlingsstart (ca. 2 veckor mellan varje)? Om jag gör det skall jag då våga mig på detta på en bättre grusväg eller bör jag se om jag kan få rida på närmsta travbana?

En fråga till. Travbanors underlag skiljer sig väl från galoppbanors och det är väl inte tillåtet att rida galopp på dem?

Hälsning Maja

Sv: Snabba travintervaller...

Att träna intervallträning är ju jättebra även för distanshästar.
Däremot är det ju inte så att man drar på i MAXtrav när man kör intervaller, det är en grov misuppfattning :smirk: , skulle du göra det varje gång skulle du nog definitivt få mycket skadeproblem och en häst som knappast håller för distans....
Det är inte genom att låta hästen springa för full rulle i några hundra meter flera gånger som man får upp flåset, man bör hålla en rimlig fart...

Sen vet jag inte vad du menar med att du tänkt köra 4 ggr intervaller med 2 veckors mellanrum eller? Är det 2 veckor mellan varje tävling eller 2 veckor mellan varje intervallträningsdag?
Att köra intervaller lär man åtminstone göra 2 ggr i veckan för bästa resultat....och INTE i maxtrav! En distanshäst villdu ju inte få ut farten av, utan styrkan. Då skulle jag rekomendera längre intervaller, fler intervaller och långsammare tempo.....

Hitta på en bra grusväg som inte är som betong så behöver du inte pallra dig iväg till en travbana :)
Lycka till! Och kör du bara med förnuft så tror jag inte du riskerar mer skador än du skulle gjort utan intervallträningen ;)

Givetvis distanstränas hästen och det även i intervaller av trav, galopp och skritt i olika tempon och distanser. Det jag däremot inte har gjort är att rida snabbjobb för att få upp pulsen över 200 under kortare sträckor och i intervaller. Den här hästen blir då för taggad av att rida galopp fort. Därför tänkte jag prova i trav då jag märker att det finns potential kvar för en ökad trav. Att bara köra snabbjobb och låta honom ösa i trav. Är osäker på vilket som sliter minst och stressar minst, snabb trav eller galopp.

Det jag var intresserad av att veta är om just den riktigt snabba traven sliter mycket och om underlaget på travbanor. Om det skiljer sig från galoppbanor?

Ja, snabbjobbsintervallerna har jag tänkt varannan vecka fyra ggr mot slutet av uppträningen inför tävlingssäsongen.

Hälsning Maja

Senast ändrad av en moderator:

Stopek skrev:
Givetvis distanstränas hästen och det även i intervaller av trav, galopp och skritt i olika tempon. Det jag däremot inte har gjort är att rida snabbjobb för att få upp pulsen över 200 under kortare sträckor och i intervaller. Den här hästen blir då för taggad av att rida galopp fort. Därför tänkte jag prova i trav då jag märker att det finns potential kvar för en ökad trav. Att bara köra snabbjobb och låta honom ösa i trav. Är osäker på vilket som sliter minst och stressar minst, snabb trav eller galopp.

Det jag var intresserad av att veta är om just den riktigt snabba traven sliter mycket och om underlaget på travbanor. Om det skiljer sig från galoppbanor?

Hälsning Maja

Jag tror att det blir ungefär samma effekt om du låter honom trava eller galoppera snabbt. De blir ofta väldigt "glada i huvudet" av det.

Min åsikt är att snabb trav med ryttare på ryggen frestar väldigt hårt på frambenen. Och jag vet att flera som rider monté håller med mig. Själv väljer jag andra sätt än att rida montéjobb om jag vill träna upp mina muskler och orken.

Sliter mest = snabb trav
Stressar mest = beror på hästen

Och banunderlaget då. På tävlingsbanorna är travbanan bättre för en travhäst pga doseringen, odoserade kurvor sliter hårt i trav. De rakbanor som finns varierar mycket i underlag, så där finns egentligen alla varianter.

Jag skulle kunna rida galoppintervaller på en rakbana om jag hade möjligheten och en häst att rida på.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 772
Senast: AbCdE
·
Anläggning står i ett dilemma, har blivit erbjudit en stallplats i ett stall som är närmare mitt hem & även har mycket positiva saker med sig men...
2
Svar
29
· Visningar
5 298
Islandshäst Ville så gärna börja rida igen, typ som medryttare. Såg en annons, bara 5 min hemifrån. Long story short- de har 2 islänningar. Back...
2
Svar
22
· Visningar
5 631
Senast: Boj
·
Anläggning Nytt användarnamn på Buke, då jag vill vara anonym och inte skriva det här under mitt vanliga användarnamn ifall någon skulle känna igen...
2
Svar
36
· Visningar
7 712
Senast: Karamello30
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka