Snabba svar önskas!!!

Itzyditzy

Trådstartare
När jag kom till stallet och skulle mocka nu tog jag ut hästen i gången så jag skulle kunna mocka ordentligt. Hon ställer sig och ska kissa men det kommer bara en skvätt med vit/gul slemmigt kiss. Så jag släppte in henne i boxen. Där hon stod lääänge i "kissposition" men där kom inget. Sen började hon ställa sig och slå baken mot väggen men fortsätter att stå i position. Jag går ut en runda med henne och när jag kommer tillbaka kommer det små skvättar hela tiden och hon fortsätter slå med baken.
Mitt i allt går hon och äter av sitt hö som inget hade hänt och sen börjar hon med skvättandet slåendet igen...

Är det brunst eller sjukdom? Hon har ALDRIG uppträtt såhär vid brunst tidigare..

Nu har hon även börjat stoskrika då och då

Senast ändrad:
Sv: Snabba svar önskas!!!

Jag tycker det låter som ett klassiskt brunstbeteende men om hon inte gjort så innan låter lite konstigt? Hur gammal är hon? Finns det någon snygg valack i närheten?

Vad menar du med slå? Sparkar hon?

Senast ändrad:

Det kanske hade stått en snygging i gången innan henne? ;):D

Hur gammal är hon? :)

Okej då kan jag va lugn! Nä här är för det mesta bara ston. Iallafall runt om henne, hon är snart 15!

Men tack för snabba svar :)

Ibland kan den första riktiga brunsten på våren vara jättekraftig och helt kajko med hormonerna :)

Eller så har hon - som tidigare föreslagits - fått problem med reproduktionsorganen. Du sade tidigare att hästen var färdigbrunstad när vi föreslog att problemen kunde vara något brunstrelaterat. Nu brunstar hon för fullt och har ändrat brunstbeteende. Känns verkligen som fog för en rejäl koll hos veterinären.

Du får lägga till gynekologisk undersökning på listan av det som veterinären ska kolla upp.

Alltså jag vet inte riktigt när hon brunstar. Hon brunstar typ lite alltid känns det som.

Men ska be dom kolla henne över lag. Hon äter och dricker som vanligt. Jag vet inte om det hade hjälp att hänga in en hink med vatten då hon vant sig vid att använda den automatiska vattenkoppen.

man hänger i regel alltid in en extra hink vatten som komplement till vattenkopp om ngt är vajsing med hästen och man vill säkra ökat vätskeintag. de flesta hästar dricker hellre, och naturligare ur hink än kopp i sig.

Ja okej, får väl hänga in en och se. För säkerhets skull.. Om hon nu ska fortsätta skvätta runt är det ju bäst att hon får så mycket som möjligt.

Vår tokbrunstar också just nu, småskvätter konstant och attackerar alla stackars oförstående valacker...

Min brunstar också, men att de slår rumpan mot väggen har jag aldrig sett.
Däremot så räcker det att jag rycktar min vid virveln/rumpan så försöker hon trycka upp rumpan mot mig.
Ser rätt kul ut, men man får passa fötterna :P

det är brunst, fick panik första gången min häst brunstade så ordentligt :p har bara varit med om att hästarna blir lite slöare eller surare. min blir helt slut, myser med allt och alla och brunstkissar så fort ngn går förbi. första året så var det inte lika extremt med brunsten dock.

Min står i grusad (sjuk)hage nu och brunstar något fruktansvärt. Hagen luktar pissoar, för inte nog med att hon gör så som din gör, hon kissar hela tiden också. Uschauscha. Men min är alltid sådan här på våren. Hon brukar ju dock inte stå på grushage, så jag har aldrig riktigt fattat att hon kissar SÅ mycket :banghead:

Det är sjukt skumt, idag gjorde hon inget alls.. Ville inte äns in och kissa i boxen när jag tog in henne.. I boxen va hon som vanligt sen. Dom har sina dagar alltså ;)
Ämne visst hon är slöare nu än vad hon brukar va, ställer sig och sover så fort jag hoppat av!

Mitt sto har rejäla brunster och förutom att hon skvätter lite då och då står hon även och luftsparkar (eller mest bara hoppar upp i luften med rumpan - hon sparkar egentligen inte). Piper gör hon oxå. Hon är kollad gynekologiskt av veterinär men inget hittades så de kan bete sig så ändå - men jag håller med om att det kan vara bra att kolla då det är ett nyuppkommet beteende!!

Liknande trådar

Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 568
Senast: Freazer
·
Hästhantering Hej! Jag känner att jag måste få bolla lite med folk som har mer vana av sånna här typer av hästar än mig. I ungefär ett år nu har jag...
Svar
6
· Visningar
1 265
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 818
Senast: Lavinia
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 809

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka