Snabba råd om elstängsel!!

Jonas All Mighty

Trådstartare
Tacksam för snabb hjälp.

På anläggningen vi står på har vi en rymmare av största slag. Det är inte helt obefogat då det inte är någon el alls i tråden!
Jag har försökt att få el men de funkar f-n inte.

`Min fråga.. Hur viktigt är det att strömmen går runt? Nu tänker jag sätta enbart elen i en av trådarna, bara på den sträckan han alltid går ut. Bara så han får så stor stöt som möjligt.

Saken är att de är helt nya staket och tråd och inte ens där strömmen går från agregatet kommer det någon ström. Jag vet att det är dåligt jordat men de borde ju komma NÅGONTING eller?

Kan jag sätta el på bara en tråd som är c:a 150 meter och sen helt enkelt bara koppla av den så den inte går runt? i min logik bör de funka men va sjutton gör man in inte det heller funkar?

Har testat byta agregat men ingen skillnad..

Nu ska jag käka frukost och sen testa ALLA ideer ni har så nu får nu skynda att svara ;)
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Jag kanske är trög, men om du inte ens får någon ström från aggregatet så spelar det ju ingen roll hur du drar tråden??? Får du ström från aggregatet så går det ju att sätta en tråd utan att den går runt, men du måste nog fixa bättre jord om du ska få det att fungera.
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Du ger nog själv lösningen på problemet dvs dåligt jordat. Då blir det heller inte någon ström i tråden! Jorda om ordentligt så tror jag det löser sig!
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Många tror att det endast räcker med en jording, så många det krävs för att få ut maximalt från aggregatet ska man kunna räkna ut genom att se hur starkt aggregat är.

Jordningarna ska sitta såpass långt ner i backen att inte tjärlen når samt att jordningen ska sitta där man vet att marken brukar vara som fuktigast. Jordningen kräver bra kontakt mellan aggregat å jord, använd inga rostiga jordspett.

Kolla så du har kopplat in aggregatet rätt!

Har du någon stängseltestare?

En rymmare tappar bara mer å mer respect för tråden å vintern är trälig just fr man kan tappa mkt ström.

Lycka till :laugh:
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Som skrivet innan jorden är viktig och det kräva fler djupare spett ju kraftigare aggregat man har. Sedan en bit som inte är helt ovanlig är att aggregatet gått sönder. Lätt att missa för det kan se och höras helt utan att det går någon el. Kan hända t ex vid åska att något kretskort går. Enklast kollar man det genom att mäta direkt på aggregatet/uttaget man sätter tråden i. Tuffast är att själv hålla i både jord och uttag för att känna. Men det är inget att rekommendera speciellt inte om det är ett kraftigt aggregat.
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Strömmen måste väl gå "runt"? Hur skulle det annars gå till? Om den inte går runt, då bryts ju strömmen någonstans och resultatet blir att det inte blir någon ström någonstans. På vintern kan man jorda på annat sätt än genom jordspetten, eller koppla på något annat sätt så att man får ström. Jag har gjort det en gång men minns inte hur det var. Jag fick det där tipset av någon där dom säljer elstängsel.
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Enda rätta , bra jordning , annars får du aldrig nån el. slå ner ett antal jordningsspett , ex tre , koppla på och du ska se att len flödar . lycka till
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Är det snö på backen kan det vara väldigt svårt att få jordningen att räcka till, eftersom snön isolerar. Det man kan göra då är att dra en extra tråd som man kopplar till jord på aggregatet. När hästen kommer åt jordtråden samtidigt som en spänningsförande tråd, så kommer den garanterat att få en smäll. Jordspett ska fortfarande användas, dvs aggregatets minuspol kopplas både till jordtråden och jordspett.
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Strömmen måste väl gå "runt"? Hur skulle det annars gå till? Om den inte går runt, då bryts ju strömmen någonstans och resultatet blir att det inte blir någon ström någonstans. På vintern kan man jorda på annat sätt än genom jordspetten, eller koppla på något annat sätt så att man får ström. Jag har gjort det en gång men minns inte hur det var. Jag fick det där tipset av någon där dom säljer elstängsel.

Strömmen måste inte "gå runt". Det bildas en sluten krets när hästen vidrör eltråden samtidigt som den har kontakt med jord. Strömmen går från eltråden, genom hästen, genom jorden till jordspettet och tillbaks till aggregatet. På så sätt går elen runt även om man bara har kopplat till en enkel trådsektion.

Har inte hästen kontakt med jord, t ex pga snö mellan jord och hoven, så bildas ingen sluten krets och hästen får ingen stöt. Det är då man har glädje av att koppla en av trådarna i staketet till jordspettet, för då går strömmen från eltråden, genom hästen, till jordtråden, tillbaks till aggregatet.
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Ja, jag tänkte mera på att det är ett kretslopp, så att elen ska gå runt, och att den inte får avbrytas någonstans.

Men hur var det nu man gjorde på vintern? Var det en extra tråd som man kopplade till jord på aggregatet?
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Ja, jag tänkte mera på att det är ett kretslopp, så att elen ska gå runt, och att den inte får avbrytas någonstans.

Förr fanns det aggregat som krävde att det gick "runt" man hade då tre olika uttag i aggregatet. Ett för "utström", ett för den tråd som kom tillbaka från staketet och en för jord. Men det handlar om minst fyrtio år sedan. Dagens matar ut och sedan behöver den tråden inte komma tillbaka för att ge ström till den som rör vid den.
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Förr fanns det aggregat som krävde att det gick "runt" man hade då tre olika uttag i aggregatet. Ett för "utström", ett för den tråd som kom tillbaka från staketet och en för jord. Men det handlar om minst fyrtio år sedan. Dagens matar ut och sedan behöver den tråden inte komma tillbaka för att ge ström till den som rör vid den.

:crazy:

Vad dryg du låter!

Inte har jag väl något agregat som är 40 år!
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Dryg och dryg dom fanns när jag var liten och var gamla redan då, sedan dess har jag inte träffat några av den sorten.
Vad du har för något har jag ingen som helst aning om men jag tror inte att den typen finns att köpa eller har funnits att köpa på ganska länge.
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Dryg och dryg dom fanns när jag var liten och var gamla redan då, sedan dess har jag inte träffat några av den sorten.
Vad du har för något har jag ingen som helst aning om men jag tror inte att den typen finns att köpa eller har funnits att köpa på ganska länge.

Du verkar övertygad om att jag är intresserad av den sortens agregat! :D
 
Sv: Snabba råd om elstängsel!!

Som de andra sagt, det behöver inte gå runt. Ett stängsel kan sluta vart som helst och ha hur många utlöpare som helst.

MEN, ett elstängsel består av många olika saker och alla måste de fungera i samspel, felar ett så felar hela stängslet. Aggregat, jordning, grindöppningar, matarledningar, skarvar, isolatorer och ledarna.

Skulle tro erat stängsel brister i jordningen. En enkel vinterjordning kan man göra genom att dra ut jorden i stängslet. Enklast är att dra en tråd från spettet eftersom detta oftast sitter närmast stängslet, sedan lindar du bara tråden runt stolparna så nära strömtråden som möjligt, dock ej närmare än en centimeter, för då hoppar strömmen emellan. Isolatorer behövs ej till jordtråden.
 

Liknande trådar

Hästhantering Nu behöver jag alla tips jag kan få! Har en ny häst här hemma, en unghäst närmare bestämt. Tidigare ägare (och uppfödare) har haft...
Svar
17
· Visningar
4 207
Senast: Cattis_E
·
Anläggning Jag har nyligen flyttat till en liten gård och planen är att mina hästar ska flytta med upp hit i sommar. Än så länge är de kvar hos min...
Svar
6
· Visningar
1 337
Senast: __sofia__
·
  • Låst
  • Artikel
Dagbok (VARNING! Det här kommer att handla om mens. Ingående, detaljerat, närgånget och kladdigt. Är du det minsta känslig bör du sluta läsa...
2
Svar
33
· Visningar
8 113
Senast: cassiopeja
·
Hästmänniskan Håller på att smått få frispel här på alla andras lösa hästar som springer runt på vår gård. Köpte för några år sedan ett hus och...
2 3 4
Svar
64
· Visningar
10 151

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Kattsnack 11 🐈‍⬛🐈
  • Senast tagna bilden XV
  • FÅRtråden

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp