Snabba och kloka råd om livsarrende - tack!

nexxa

Trådstartare
Hejsan!

Jag hyr förnärvarande en gård med något hektar (lånar mer av grannan) huset har ett värd på ca 750 000 kr och ägare fösöker kräva det dubbla (finns en anledning till att det aldrigt blir sålt då.. :crazy: )

Jag har nu tagit beslutet - jag ska flytta därifrån (trots att jag bara hyrt sen januari i år)

Jag står nu med ett alternativ som jag tror kan vara bra, men innan jag kastar mig in i virrvarret vill jag ha goda råd!

En gård jag har varit lite intresserad av (att först köpa) som finns på hemnet la jag lite på is. Mycket renovering och vatten är inte dragit till hus än (men nästan klart) Det finns säkert 500 000 kr att bara lägga i renovering och vitvaror. 4 ha finns också.

Nu fick jag ett mail om att jag kan få livsarrendera detta (50 år) . Är detta en god idé? Jag bor ensam och kan inte hur lätt som helst få lån trots en god inkomst.
Mannen som äger huset ör 80+ , när han dör och någon ärver vidare , hävs kontrakt då eller gäller detta livsarrende tills det går ut?

Tackar för snabba svar!! :bow:

Sv: Snabba och kloka råd om livsarrende - tack!

Ett arrende gäller på de åren som skrivits oavsett vad som händer med ägaren av gården. Dvs i detta fall kan gården byta ägare iom dödsfall men har du ett arrende på gården kan arvtagarna inte kasta ut dej förrens arrendet går ut.

frågan är ju om det verkligen är värt att arrendera..
tänk på hur mycket hyra du kommer att lägga ut på denna gård och garanterat renoveringskostnader. vad får du tillbaka den dagen arrendet går ut eller du vill flytta??

ingenting! jag skulle hellre valt att köpa gården och ta ett lån. då betalar du ju till dig själv när du betalar tillbaka på lånet istället för dyr hyra på något du inte får ett öre i gengäld för den dagen du lämnar stället.

Hej igen! Mannen med huset hade misstolkat mitt mail och trodde jag ville köpa vilket det nog blir ist ! Tack för era svar! :D

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka