Snabb-uppfostring, hur?

salladfinger

Trådstartare
Jobbar med barnridning och djurfarm i sommar och som barnridningsponnier har vi tre små ädelstenar med olika personligheter, men russstoet på 10(?) år är problemet, hon sades vara jätteväl hanterad, orädd och lugn, men har visat rätta motsatsen, vi har tagit det lugnt med henne i tre veckor nu och visst, hon har blivit bättre, Men¨
Hon har ett riktigt ponny huvud. Kan börja takta med småbarn på ryggen, bryta iväg till nån grästuva lite huxflux, kastar med arslet trots att det står folk runt omkring, trampar och bogar på en och är allmänt skitjobbig ibland. Viljan av stål blänker igenom.

Till frågan:
Hur ska jag tillrättavisa henne på ett någorlunda snyggt sätt när ovana folk och småbarn ser hur hon beter sig?

Jag har fått i uppgift att komma dit innan öppning och ta ned henne till planen och träna lydnad, men hur?

Vill verkligen inte ta upp någon maktkamp med denna ponny.
Har fått rådet att vara hård och "säga ifrån ordentligt" när hon dummar sig, men jag har verkligen inte mage att spöa när hon drar iväg och liknande, känner som hon bara kommer bli nervös och stressad igen.
Jag kommer ha en timma på mig varje morgon. vad är erat tips? Hon viar INGEN uppmärksamhet eller respekt för mig, och säger jag åt henne på skarpen så tar hon upp kampen utan att tveka.
Vad göra?:confused:

Sv: Snabb-uppfostring, hur?

Ta henne ur verksamheten innan det händer en olycka, det där går inte att snabb uppfostra bort om ni inte har lyckats få till det på tre veckor.

Annars om du hade mer tid så hade det varit ide att lära känna henne, men jag tror att hon inte trivs och det hon gör kan orsaka onödiga skador så bort med henne därifrån, både för hennes, eran och ungarnas skull.

problemet är att det är försent att lämna tillbaka henne efter så lång tid, och vi är så illa tvungna att ha med henne i verksamheten, (de höga herrarna betalar inte för att få en till spilta uppfylld) vi har gjort så att hon bara får gå med äldre barn som sitter säkrare, och under dagar då det är lite folk. Men även om inte ungarna tycker det är så hemskt blir det jobbigt att gå med denna ponny 10-20 vändor om dagen när hon aldrig blir trött och ger upp utan fortsätter och fortsätter och fortsätter.

Inga snabba tips? :confused:

just det, vi har inte "uppfostrat" henne så mycket under dessa tre veckor utom enkla saker som att stå stilla och kunna stå uppbunden, just för att vi gett henne tid att vänja sig och försökt lista ut lite vad för slags häst hon är..

Ja snabba tips:crazy:

Kräv av henne det som du normalt kräver av hästar, dvs visa att du inte går med på hennes dumheter precis som ranghöga hästar i hagen hade gjort, i all hantering så är det du som bestämmer, gå med henne och stannar du så ska hon stanna, gå runt henne och hon ska följa, byt varv och hon ska följa.
Om hon inte stannar när du stannar så backa henne och börja om, det är du som bestämmer hela tiden.

Men jag hade nog ändå inte låtit henne vara bland folk, fy vad hemskt om det händer något:crazy:

Använd timmen varje dag till det som TinyWiny beskriver. Träna mentalt, lätta ledövningar är jättebra, Också vänd och flytta. Var ALLTID konsekvent och beröm när det blir rätt. Var lugn och tålmodig!

problemet är att det är försent att lämna tillbaka henne efter så lång tid, och vi är så illa tvungna att ha med henne i verksamheten.
Illa tvugna? Vem tvingar er och vad gör ni den dagen en olycka händer? Såvida ingen håller en pistol mot era huvuden är ni inte tvugna att göra ngt alls och att låta den här ponny gå i verksamheten när den så tydligt visar att det inte fungerar är att tigga om problem.

Låter fruktansvärt oseriöst i mina öron! :crazy:

Jag kanske har framställt det värre än det är, Hon far ju inte omkring hela tiden, och inte varje dag,men ibland blir hon ett riktigt litet ponnysto, om ni förstår. Visar noll respekt, som vilken ridskoleponny som helst egentligen, grejen är att jag vet inte hur eller om hon blivit ordentligt uppfostrad förr, och vill därför undvika att hamna i nån slags maktkamp med henne..

Jag kanske har framställt det värre än det är, Hon far ju inte omkring hela tiden, och inte varje dag,men ibland blir hon ett riktigt litet ponnysto, om ni förstår. Visar noll respekt, som vilken ridskoleponny som helst egentligen, grejen är att jag vet inte hur eller om hon blivit ordentligt uppfostrad förr, och vill därför undvika att hamna i nån slags maktkamp med henne..

Det låter ju som om det är precis vad som pågår hos er. I 3 veckor har det inte ställts större krav på henne, och då börjar hon ju givetvis lite testa vem det egentligen är som bestämmer. Börja genast med att visa ponnyn om vem som bestämmer genom enkla övningar. Låt henne aldrig ta överhanden, då är det STORA problem som inte går att snabbfixa. Lär henne att respektera ditt utrymme och gör ledningsövningarna som det tidigare skrivits om. Det behövs inte våld, bara envishet och koncekvent ledarskap från din sida. Lycka till med ponnyn!

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Stillsam sysselsättning?
  • Akvarietråden V

Hästrelaterat

• WE-tråden
  • Dressyrsnack 17
  • Banta/slimma ner shettis?

Omröstningar

• Tvättstugedrama