Snabb HJÄLP!

Sv: Snabb HJÄLP!

Håller tummarna att allt går bra!!!

Mina hästar blev utsläppta:mad: någon gjorde sönder staketet och jagade ut dem med pisk:( de hade märken i flera dagar efteråt, så när jag hittade dem stod de och åt i en kornåker:crazy: de tips jag fick då var att ge betfor med mycket vatten så att de drack och vanlig bakjäst.

De klarade sig bra, ingen av dem fick ont i magen:bow:
Den ena hade dessutom haft fång flera år tidigare och den andra var kolikhäst, jag som fixat hästvakt för att vara borta två nätter körde dem till en kompis istället, jag vågade inte låta hästvakten ta så stort ansvar, om något skulle hända. (hästvakten är hästvan men har inte så stort eget kunnande utan var instruerad att ringa ovan nämda kompis om det skulle vara något)

Vad det finns för människor eg.. :crazy: Tur att det gick bra med dina kusar!

Uppdatering...igen;

Fick komma ut i hagen för någon timme sen, men fortfarande är det så här;

* Inte rört vattnet i hinkarna
* ingen feber
* ingen skit
* stod och sov
* Knorrar och låter i magen

Gav torrhö, och det högg han i på engång, tycker han borde bli törstig? :crazy:
Ska testa betfor med massor av vatten! :bow:

Ut på en timmes promenad igen?

envisa häst! han MÅSTE ju bajsa! :mad:(;))

låt honom gå i hagen en stund nu o se vad som händer, där rör han iallafall på sig:)

Fick jag i honom en halv hink med betforvatten+ några dl solrosolja, men det gick trögt.
Far min sa dock att han hade sett någon häst vid badkaret tidigare, så mycket väl att han har varit där och druckit! Han är enligt vet. råd på "fasta" nu och får endast äta torrhö.

NU ska jag försöka få mig lite sömn och försöka få ner febern och hostan innan man måste till jobbet.. :crazy:

Tack alla för stöd, tips och alla tummar som hållts, detta ska nog gå vägen! :bow: :bow:

vad alldeles jättestrålande!:) nu har du gjort vad du har kunnat, och jag är jätteimponerad:eek:
hoppas du fick sova lite innan jobbet vännen...
*bautakram*:love::love::love:

Tack alla för stöd, tips och alla tummar som hållts, detta ska nog gå vägen! :bow: :bow:

Det tror jag också, har han inte visats sig må dåligt än så är nog faran över.
Ta och vila dig ordentligt nu så du inte blir sämre, jobba kan ju inte vara det bästa när man varit vaken mer eller mindre hela natten och dessutom är sjuk :crazy:

*kram*

Skriver en liten uppdatering igen innan jobb (ja, jag måste trots att jag är sjuker) :crazy:

Tog ut honom i lina för någon timme sen, skrittar på bra och rör sig normalt. Men så fort jag ville att han skulle trava så tog han max 5-6 travsteg och sen saktade han av igen, trots att jag försökte hålla igång honom. Detta är inte normalt för grabben (som trots sina 24år är riktigt pigg).

Bör jag vara orolig för fång nu?!
Ingen feber, dricker vatten och äter torrhö normalt. Inte varm om hovarna, men jag tycker att han är ytterst lite varm vid kronranden på alla fyra.

Kvällsuppdatering om matvraket;

Fått i honom ca 1½ liter solrosolja, borde smörja kanalerna bra nu. Ingen feber, inga som helst tecken på några smärtor i magen. Låter och knorrar i magen. Tog ut honom ikväll nu efter jobbet, gick en sväng och tog honom sedan på lina, nu var det inga problem med traven. Lite allmänt seg bara.

Den värsta paniken borde väl vara över nu, borde jag vaka inatt också, eller vad tycker ni?

Har han skitit så borde det vara lugnt,annars så skulle jag nog iallafall kolla till han 1-2 ggr under natten..

Sent nu, men till nästa gång, så ska du ge olja så ska det vara paraffin, som smörjer. Annan olja är inte bra ge i så stor mängd (hästens mage inte gjord för att ta emot så stora mängder fett på en gång, så du kan göra problemet värre)

Har han skitit skulle jag fortsätta hålla koll men i övrigt avvakta. Kolla tarmljud, puls och andningsfrekvens.

För att få dem att skita, så förutom en veterinär i långrock och rektalhandskar :devil: så att lasta de små djuren brukar kunna ge resultat. Även resvana hästar brukar kunna lägga en hög vid åsynen av släpet. Jag brukar köra hela proceduren, koppla och öppna släpet (gärna så de ser), nogsamt klä på resutrustningen och sen lasta. Sviker sällan =)

Jag skulle rekomendera nåt för magen. Mag o tarm eller proviva-juice tex.
Tarmfloran kan ha blivit rubbad och då är det viktigt att få tillbaka dom bra bakterierna så fort som möjligt.
/T

Jag tror han lämnade en hög i hagen nu efter senaste promenaden, den var en hel del havrekorn i, och högen var inte lika stor som nordisens elefanthögar :p
Lastning finns det inte en möjlighet till, då jag varken har krok på bilen eller äger en transport, men ett bra tips till framtiden! :bow:

Ska hålla koll på honom, men inte springa ut varje halvtimme som det blev inatt, jag måste kurera mig.

Nu har jag över 5mil till närmaste nattöppna mack, så åker en sväng imorgon och ser vad jag kan hitta för något att återställa balansen i tarmfloran.

Tack Tez för att du påpekade det, jag hade inte alls tänkt så långt.. :o

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 31
  • FÅRtråden
  • Bråkande hundar

Hästrelaterat

Tillbaka