Snabb hjälp

A

Aeternum

Ska rida lagtävlingen i östjämten imorn.
Ska dit och tävla en nvs/arab.
Han är sjukt stark och sticker när man rider.
Några snabba tips för att kunna hålla koll på honom på framridningen.
Lastning kommer ske med träns och hingstbett och även så när jag leder honom på området.
Men snabba tips, hur gör man med en skenande häst?

Sv: Snabb hjälp

När du kommer till en tävling ska hästen vara så väl förbered och välriden så att man inte ska behöva ändra någonting från träning till tävling. Är han stark och sticker krävs det mer markarbete och dressyr.

...det kanske du borde tänkt på INNAN du är på väg till en tävling...:crazy:

lite sent att tänka på nu som sagt.
lydnad tränar du inte upp kvällen innan precis....
rider du på tränsbett? kanske vore en idé att betsla upp till ex pelham el liknande. (detta är dock en ganska dålig idé då det ju är bäst att träna med den utrustning man ska tävla på.)

på framridningen kan du använda graman (hukar mig för pajkastningen) och på så sätt få mer kontroll, men precis som ovanstående...dålig idé om du inte testat innan....

lycka till iallafall.
och lär dig att vara ute I GOD TID i fortsättningen!

träning och åter träning. på marken och över hinder. och lite mer träning.

är detta en dra-ner-nervositeten-tråd? ;)

Går det bra när du rider hästen hemma så går det säkert bra på tävlingen också. Är det din egen häst eller är det en ridskolehäst? Är det en ridskolehäst så har ju säkerligen en ridlärare eller ngn annan person gett dig tillåtelse att tävla, det hade denne ju säkert inte gjort ifall ni inte hade varit redo.

Det går säkert bra! Lycka till! :)

hoppas verkligen inte du åkte, tänk på de andra stackarna som är där o tävlar :crazy: :crazy:

Man ska aldrig under några omständigheter ta med en häst som sticker på tävling.
Det är en fara för alla andra!
Väldigt oansvarigt!

Jag kan säga att de gick asbra!
Hästen uppförde sig utöver de bästa och var tillochmed bättre än de flesta som var på den tävlingen. Shit alltså :crazy:
Hästen ifråga är en ridskolehäst ja.
Jag fick ett nerslag i 90:n och i lagklassen var jag enda felfria i mitt lag.

Va kul att det gick bra!:D

Om det är en ridskolehäst så har du isf fått tillåtelse(hoppas jag:p) att tävla den så någon instruktör måste då tycka att du klarar av hästen så pass bra att du är klar att tävla den så jag tycker inte att du skulle stanna hemma. Träna bara mer markarbete om den fortsätter sticka och byt kanske till ett skarpare bett (om du vet hur man rider med det bett du väljer)
Dock ska jag inte ge så mycket mer råd om hur man gör med en häst som sticker för jag har bara haft en sån häst förr och han stack bara ibland.. (men sitt inte och dra hela tiden om den skulle sticka, ta och lätta eller ryck ordentligt en gång, den ska lyssna på en gång)

:) :)

Grejen är att han sticker inte för att vara dum.
Han gör det för att han kan.
Hästen i fråga är ganska ouppfostrad så och rids sällan ut pga. skötaren.
Ridläraren gav mig tillåtelse ja :p Det var hon som ville att ja skulle ta honom i laget för han är en av dom bästa.
Han rids på ett pessoa, mellanringen (jag hatar pessoa men inte mkt att göra åt) och lyssnar alltid bra, fin och mjuk i munnen om än något stark.
Rätt var det är så bara sticker han. För att få som han vill. Tillexempel ute i skogen. Han vill åt ett håll och jag ett annat. Då far han. Oftast gör han det bara halvhjärtat men ibland blir det på riktigt o då går det inte att stoppa honom.

Liknande trådar

Utrustning Hej! Tänkte kolla, då jag gärna vill ha varierade åsikter kring mitt lilla dilemma jag har.. Min häst, hon är en väldigt egensinnig...
Svar
7
· Visningar
965
Tävling Hej! Jag behöver hjälp att tolka TR 2023 Hoppning. Såhär står det: ”2. Träns / huvudlag 2.1. På tävlingsområdet ska hästen ledas i...
Svar
4
· Visningar
1 685
Senast: Sootie
·
Utrustning God kväll! Min kompis har en häst på fodervärdsavtal. Ägaren bor långt bort. Min kompis är en skogsmulle ryttare och inte av den...
2
Svar
20
· Visningar
2 196
L
Gnägg Hej! Jag skulle bara för kul vilja veta vad ni skulle ge tips om för häst om jag skulle ha en egen häst nångång i fram tiden! Jag hade...
2 3 4
Svar
63
· Visningar
5 216
Senast: LiviaFilippa
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar