Snabb hjälp- lydnad och antiskällhalsband!

L

liten82

Till problemet..

Jag har en Kelpie som jag tävlar på Elit-nivå i lydnad.
Problemet är att han alltid haft väldigt väldigt lätt att ta till skall, jag har fått bort de mesta, dock skäller han fortfarande i alla moment som innebär "skick", dvs Rutan, Dirigeringsapportering, Vittring, hopp osv.

Jag har provat ALLT, de sista jag gjort är att avbryta momentet vid varje skall, tagit honom till mej och börjat om från början.
Enda gången han är tyst är när jag säger åt honom
"NU-ÄR-DU-TYST+ kommandot", men de blir ju DK så de smäller om det ;)
Och då skäller han ändå oftast vid första skicket, och på tävling får man ju inte flera försök... :crazy:

Det har gått så långt att jag skickar honom till ex rutan, han skäller, och avbryter SJÄLV och kommer till mej.
Precis som om han tänker "shit, just ja, jag ska ju inte skälla..."

Han triggar upp sej av skall och blir ännu mer "speedad" och det blir en ond cirkel.

Att jag blir arg på honom gör saken ännu värre så det fungerar inte heller.
Att ignorera funger inte heller då han bara fortsätter och skäller, triggar sej mer och mer..

Nu överväger jag på fullaste allvar att prova ett antiskällhalsband, för att se om det fungerar.
Är det dumt?

Sv: Snabb hjälp- lydnad och antiskällhalsband!

(grejen är ju den att jag "kommit undan" med några skall ända tills nu. Med bra resultat i övrigt så har vi fått första pris. Men nu i Elit är dom mkt hårdare= jag är fast i ett andra pris så länge jag inte får nån bukt med problemet...)

Känns som att det är lätt att det blir ett obehag sammankopplat med arbetet han utför och att han då kanske inte kommer att vara jättepositiv till att utföra övningen till slut.

Du skriver att han i dagsläget bryter själv när han skällt efter att du tränat genom att avbryta och börja om när han skällt. Det visar ju att den metoden inte heller var speciellt bra och att du uppenbarligen har en mycket läraktig hund, på gott och ont... Du vill ju inte att han ska avbryta om han skäller på tävling, då ska han ju fortsätta iaf.

Jag har ingen bra lösning på ditt problem, ligger garanterat långt under din kunskap vad gäller träning också men detta är mina spontana tankar.

Hade det varit så att det "bara" var viktigt att få honom tyst så hade jag testat anitskall-halsband men eftersom jag antar att du vill fortsätta tävla så skulle jag nog inte våga prova. Tänk om hunden sammankopplar det hela med övningen så att den inte jobbar bra sedan (men förhoppningsvis är tyst :D).

Jag hoppas att du får bättre svar än mitt, jag följer med spänning.

Jag tänker också som dej... Att tänk om han förknippar obehaget med själva momentet.

Samtidigt så känns det som att jag verkligen provat ALLT annat jag möjligen kan komma på, och tävling är ju inte aktuellt ändå, så länge jag inte får bukt med problemet.

I början kommer han säkert inte att förstå VAD det är som ger obehaget och miss gissning är att det blir såhär...

1. Han skäller och får vatten på nosen
Han blir förskräckt och osäker och kommer till mej och fjäskar.

2. Jag får backa i momentet, lägga det på en nivå som inte framkallar skall, succesivt öka svårigheten tills skallet kommer igen, och han återigen får vatten på nosen..

3. Förhoppningsvis så "kopplar" han och förstår att det INTE är skicken som är negativa utan skallet.

Så, jag kommer nog att få backa och mixtra lite med belöning och så!
Men de känns som om att de får bära eller brista :crazy:
Jag blir TOKIG av att träna och träna och inte hitta nån lösning, jag tycker inte att det är kul..

Ja, jag förstår dig! Svårt läge.
Är det ingen på klubben som har några tips om hur du ska få bort beteendet?
Det kan ju inte vara den första hunden som inte kan hålla tyst ;)

Hej!
Vad gör du innan tävling eller träning? Har du testat att köra uppletande innan? Så att han får ur sig det värsta.
Om min hund börjar gnälla eller skälla bryter jag helt enkelt.
Jag bröt tom på en tävling. Tack och adjö och tillbaka till bilen.

Hej!
Vad gör du innan tävling eller träning? Har du testat att köra uppletande innan? Så att han får ur sig det värsta.
Om min hund börjar gnälla eller skälla bryter jag helt enkelt.
Jag bröt tom på en tävling. Tack och adjö och tillbaka till bilen.

Jag har provat att köra uppletande eller gått ett spår innan, fungerar inte de heller.
Provat att träna allt annat innan alla "skick" för att han ska vara trött, det blir i allafall skall första skicket (och andra och tredje om jag har otur...)
Det fungerar heller inte att bara bryta, de enda reslutatet blir att jag aldrig kan träna för att jag får bryta hela tiden ;)

Ja, jag förstår dig! Svårt läge.
Är det ingen på klubben som har några tips om hur du ska få bort beteendet?
Det kan ju inte vara den första hunden som inte kan hålla tyst ;)

Jag har provat alla vettiga tips, inget fungerar :crazy:

Jag vet att jag har en stor del till att problemet uppstod från första början.
Visst, han ÄR en lättstressad hund och har alltid varit, men jag har haft en alldeles för "speedad" nivå på träningen, jag har dragit upp honom för mycket.
Tyckt att det mest varit roligt med en hund som tycker att det är "kul" :o
Förstod inte förrän senare att alla hundar inte behöver bollar, leksaker och sånt i tid och otid...
Men, man lär sej av sina misstag ;)
Nu är jag väldigt väldigt lugn på träning, inget stojj och stim och nästan uteslutande godis som belöning.
Men de är som att det inte räcker..
Jag måste få ner honom på jorden på något sätt, för att sedan kunna bygga upp de moment med problem därifrån!

Loka är en väldigt "gnällig" hund. Hon kommer upp i varv så börjar genast pipande, gnyande, ylande, visslande (som en delfin).
Jag har fått bukt på det genom att träna vid helt andra situationer än vid vanlig "träning" just för att inte sabotera den. Jag antar att din hund skäller även vid andra tillfällen?

Jag kan nu få henne tyst genom att säga "tyst". Eller genom att lägga en hand på hennes nacke. Då lugnar hon sig och tystnar.

Men en idé jag fick om din hund. Om du tar hjälp av en medarbetare som håller belöning "där framme". Skicka hunden - om skall - ingen belöning. Börja med korta avstånd så han inte hinner börja skälla. Utöka.
Vad tror du om det? Så han lär sig att han ska springa OCH vara tyst.

Midas skäller inte i vanliga fall, bara under träning.. :crazy:
Eller, han kan ju skälla annars också, om han blir speedad, men då blir han tyst om man säger åt honom.
Han piper, ylar eller gnäller inte heller.
Endast skall, och då bara ett eller två.. Vilket gör att jag inte hinner säga åt honom att vara tyst.

Eftersom att Midas är så sjukt störningskänslig så är jag rädd för att blanda in andra personer i träningen.
Han har varit väldigt "fladdrig" och intresserad av både människor och hundar, och risken är nog stor att han blir alldeles till sej om han kommer på att belöning kan komma från andra också ;)

risken är nog stor att han blir alldeles till sej om han kommer på att belöning kan komma från andra också ;)

:rofl::rofl:

Ursäkta att jag skrattar åt eländet men den där meningen fick mig att se hunden i full fart checka av alla människor i närheten av planen medan matte står i mitten, uppgiven och försöker få nåt arbete gjort. :D

Hunden:
Belöning?!? Nähä, nästa---
Godis?!? Nähä, nästa--- racerstart---
Har jag kommit rätt? Är det här jag får godis?!? Nähä, nästa--- springer vidare---

:rofl::rofl:

Jag har lite dålig koll på vad det egentligen är som ska utföras i skicket, tränar inte för tävling själv utan har mest bara en riktigt jävla bra allmänlydnad på mina och spårar lite för aktiveringens skull.

Tänker lite som med spåret, man vill ju inte att de ska gå för fort så att de missar. Skulle du inte kunna träna in att han ska gå skicket långsamt (kanske är en övnign som absolut inte går att göra så, jag har som sagt inte koll på vad som ska utföras). Tänker som så att om han får en ny uppgift i uppgiften så borde han få lite mer att tänka på och kanske lugna sig lite iom det. Om han dessutom ska gå långsamt så kanske han inte varvar upp sig så mkt att han skäller? Kanske du kan jobba utifrån det och sedan höja tempot igen när det funkar utan skall?

*snillen spekulerar* häng mig inte om detta är en övning som inte kan varieras på detta sätt.

Till problemet..

Jag har en Kelpie som jag tävlar på Elit-nivå i lydnad.
Problemet är att han alltid haft väldigt väldigt lätt att ta till skall, jag har fått bort de mesta, dock skäller han fortfarande i alla moment som innebär "skick", dvs Rutan, Dirigeringsapportering, Vittring, hopp osv.

Jag har provat ALLT, de sista jag gjort är att avbryta momentet vid varje skall, tagit honom till mej och börjat om från början.
Enda gången han är tyst är när jag säger åt honom
"NU-ÄR-DU-TYST+ kommandot", men de blir ju DK så de smäller om det ;)
Och då skäller han ändå oftast vid första skicket, och på tävling får man ju inte flera försök... :crazy:

Det har gått så långt att jag skickar honom till ex rutan, han skäller, och avbryter SJÄLV och kommer till mej.
Precis som om han tänker "shit, just ja, jag ska ju inte skälla..."

Han triggar upp sej av skall och blir ännu mer "speedad" och det blir en ond cirkel.

Att jag blir arg på honom gör saken ännu värre så det fungerar inte heller.
Att ignorera funger inte heller då han bara fortsätter och skäller, triggar sej mer och mer..

Nu överväger jag på fullaste allvar att prova ett antiskällhalsband, för att se om det fungerar.
Är det dumt?

Han kanske blir så upphetsad utav momentet och ger ifrån sig glädjeskall. Vet ju inte hur ditt beteende är eller hunden heller för den delen, men skällande brukar ju vara ett sätt att få uppmärksamhet på. Så han kanske, menar det som "titta på mig, titta på mig" så man kan ju försöka att berömma när han är på väg att utföra uppgiften och så kanske han glömmer bort att skälla, när du "skäller" istället för honom. men du berömmer säkert redan, men nåt sätt finns det väl :P

Jag har provat alla vettiga tips, inget fungerar :crazy:
Jag måste få ner honom på jorden på något sätt, för att sedan kunna bygga upp de moment med problem därifrån!

Om du bestämmer dig för att använda antiskallhalsband i träningen är mitt starka råd att du satsar på ett med fjärrkontroll. Börja med att låta hunden ha det på sig en vecka eller två när du tränar utan att utlösa duschen vid skall. Sedan kan DU bestämma exakt när det är otillåtet att skalla, och hunden kommer inte att koppla ihop halsbandet med skallförbud. Slutmålet måste ju vara att hunden inser att kommando innebär tystnad och utförande, och det ska ju alltid funka - inte bara när halsbandet är på.

Tänker lite som med spåret, man vill ju inte att de ska gå för fort så att de missar. Skulle du inte kunna träna in att han ska gå skicket långsamt (kanske är en övnign som absolut inte går att göra så, jag har som sagt inte koll på vad som ska utföras). Tänker som så att om han får en ny uppgift i uppgiften så borde han få lite mer att tänka på och kanske lugna sig lite iom det. Om han dessutom ska gå långsamt så kanske han inte varvar upp sig så mkt att han skäller? Kanske du kan jobba utifrån det och sedan höja tempot igen när det funkar utan skall?

*snillen spekulerar* häng mig inte om detta är en övning som inte kan varieras på detta sätt.

De skick som framkallar mest skall är de som är på avstånd från mej.

När han står vid en kon 10 meter från mej och kommenderas att springa till rutan/apportbocken.
Tanken är att det SKA gå så snabbt som möjligt ut dit han nu ska, men jag förstår din tankebana och skulle hellre se att han utför momentet inte fullt så fort, bara han är tyst :)
Då till frågan, hur jag ska få honom att springa sakta.. Han är en hund som gör allt han kan så snabbt som möjligt :crazy:
Då misstänker jag att jag måste gå in med lina, alternativt lägga in ett "sakta kommando"..
Men han HAR ju faktiskt ett "sakta-kommando" så det kanske vore värt att prova :)

Ja, han blir upphetsad av momentet, men det sitter mer i frustration och stress än i glädje.
Jag är också ganska säker på att det inte sitter i uppmärksamhet.
Mer som;

"Åååååh, ja, ja, ja, ja, jag måste måste måste skyyyyyynda till Rutan.... WEEEEIIII *skall-hopp-studs*" ;)

Om jag ger kommandot typ såhär:

"ruuuuutan-tyyyyyst-såååååjaaaaaa" med mörk röst och väldigt lugnt så kan han möjligen vara tyst, men det finns inga garantier.

Och det är samma sak som när jag säger

"NU-ÄR-DU-TYST-RUUUUTAN", då är han också tyst, men de blir ju världens största DK på tävling ;)

Om du bestämmer dig för att använda antiskallhalsband i träningen är mitt starka råd att du satsar på ett med fjärrkontroll. Börja med att låta hunden ha det på sig en vecka eller två när du tränar utan att utlösa duschen vid skall. Sedan kan DU bestämma exakt när det är otillåtet att skalla, och hunden kommer inte att koppla ihop halsbandet med skallförbud. Slutmålet måste ju vara att hunden inser att kommando innebär tystnad och utförande, och det ska ju alltid funka - inte bara när halsbandet är på.

Ja, de halsbandet lät ju bättre än de som "korrigerar" själv..
Hittade ett halsband som heter jetcare-antiskäll, med fjärrkontroll, för (:eek: 2500kr)!!
Ingen bukefalist som har ett liggande i en låda å kan tänka sej att sälja? ;)

Senast ändrad av en moderator:

Ja, de halsbandet lät ju bättre än de som "korrigerar" själv..
Hittade ett halsband som heter jetcare-antiskäll, med fjärrkontroll, för (:eek: 2500kr)!!
Ingen bukefalist som har ett liggande i en låda å kan tänka sej att sälja? ;)

Jag hittade ett med räckvidd 300m för 2100:-, och ett med räckvidd 85m för 1895:-. Bägge på http://www.jamihundsport.se Knappast billigt, men inte lika dyrt i alla fall.

Kanske finns det billigare någon annanstans, eller så kanske det finns någon som kan tänka sig att hyra ut sitt. Du kanske kan gå ihop med någon och köpa ett? Tanken är ju att hunden ska lära sig, inte att man ska behöva det jämt, och då kan man ju vara flera på samma halsband.

Lite uppdatering :) :

Jag har provat att använda antiskällhalsband på honom vid "skick-träning".
Började med att låna ett "vanligt" (utan fjärrkontroll) för att se om det fungerade överhuvudtaget.
Men icket :crazy:

En sak kom jag iallafall fram till, vilket ju känns bra.
Han VET att han skäller när han hör det, men han kan inte kontrollera skallet.
De är mer som
"oj fan, kom de där skallet från mej?!"

Alltså, resultatet blev att han givetvis reagerade på citron-sprayen, men skällde likförbannad varje gång ändå...

Så, väldigt snabbt insåg jag att det inte lönas att beställa nåt med kontroll heller.

Plan B är att köra minst 20 skick/5dgr vecka med "normal" belöning.
Hoppas att träning, träning och träning får honom tyst!
Annars vet jag inte riktigt vad jag ska ta mej till :confused:

vad belönar du honom med? Godis är ju lugnande och som du skriver verkar han en aning stressad, såpass att han inte riktigt märker själv att han skäller. Jag skulle nog göra som du, träna många gånger i följd. Även om han skäller så gör hela momentet. Belöna med godis=lugnande men inget mer (typ du gjorde det,bra) men när han väl gör momentet utan att skälla så belönar du extra. Dock bör ju även den extra belöningen vara lugn. Vet inte hur han reagerar på klappar/kel men det kan ju vara en del av den "dubbla" belöningen om det funkar.

Gissning från min sida

vad belönar du honom med? Godis är ju lugnande och som du skriver verkar han en aning stressad, såpass att han inte riktigt märker själv att han skäller. Jag skulle nog göra som du, träna många gånger i följd. Även om han skäller så gör hela momentet. Belöna med godis=lugnande men inget mer (typ du gjorde det,bra) men när han väl gör momentet utan att skälla så belönar du extra. Dock bör ju även den extra belöningen vara lugn. Vet inte hur han reagerar på klappar/kel men det kan ju vara en del av den "dubbla" belöningen om det funkar.

Gissning från min sida

Jag belönar endast med godis och lugn röst.
Jag ska köra hela momentet trots skall och belöna även om han skäller.
Jag tror dock inte att extra belöning kopplas ihop med att han är tyst, i så fall skulle jag sluta belöna skick med skall och endast när han är tyst.
Men det är det enda sättet jag kan komma på just nu, som eventuellt kan fungera :)

Liknande trådar

Övr. Hund Dra en snabb historia. För ca 2 månader sedan så tog jag över min killkompis rottwailer då han blivigt allergist, eller mer...
Svar
12
· Visningar
3 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

• Airbag väst