Snabb hjälp- lydnad och antiskällhalsband!

Sv: Snabb hjälp- lydnad och antiskällhalsband!

Har du testat att lägga honom ner när han låter?

Vid varje ansats till skall så lägg honom ned. Kör inte med ditt vanliga platskommando, eftersom han kanske triggar på det med. Typ tänker "om jag ligger här stilla en stund så kommer belöningen". Det räcker kanske med att lägga honom ner hangripligen och använda "lugn" om du vill ha ett kommando. Sedan får han ligga tills du märker att han slappnar av. Du kan du försiktigt och lugnt ta upp honom. Inte tjoa igång honom utan var bara lugn och ha en låg röst. (Alltså låg som i lugn, inte låg som i bannande)

Lägg honom ned så fort han skäller, oavsätt var någonstans ni är i momentet. Meningen är att jobba bort stressen som gör att han skallar, att man jobbar bort den stressiga känslan han har i kroppen. Ge inte upp om han ligger aktivt länge, utan vänta ut honom. Tillslut börjar han kanske förknippa momentet med den lugna känslan som du har jobbat dit. Jag tror inte att det kommer påverka hans fart i övrigt utan just bara den där sista lilla överhettningen som gör att han skallar. Han har helt enkelt för stor förväntan på momentet.

Jag kanske är otyldigt, det var skitsvårt att formulera hur jag tänkte. :crazy:

Lycka till! Läten i eliten ses ju inte på med blida ögon direkt!

Jag förstår hur du menar :)
Jag är relativt säker på att resultatet skulle bli att han ligger aktivt upp emot en timme= vi fryser ihjäl under väntan ;)

Däremot skulle jag kunna bryta vid varje skall och "gå fot" eller göra annat tills han lugnar sej, frågan är hur tjatigt "fotet" blir då.. :crazy:

Redan när han ser att det vankas "ruta", alltså, redan när vi ställer upp framför konen så laddar han.
Sen framme vid konen så står han och stampar i väntan på att få komma iväg.
Kanske ska träna ännu mer på att sitta lugnt vid utgångsläget, stå stilla vid konen osv.
Inte alltid göra fullt skick till rutan.
Jag tränar redan massa, massa av det, men kanske ännu mer kan hjälpa?
Sen är det precis när han lämnar konen för att springa till rutan som skallen kommer (endast startskall).. Resten går kanonbra.

Men som du skriver, dom ser ju inte med blida ögon på skall direkt :(

Hur tränar du? Hur får du hunden att utföra det önskade beteendet allra första gången? Belöningen har du ju redan tagit upp och med en taggad och motiverad hund behövs i regel inte mer än godis och verbalt beröm.

Två förslag: (använder moment rutan som ex. men principen är den samma oavsett moment)

1. Detta är en form av genväg, lättare än nummer två. Timing är a och o. Du skriver att du KAN få tyst på honom om du kör med "NU är du tyst + kommando" och detta kan användas.

Du drar successivt ner på prefixet (NU ÄR DU TYST) med en bokstav i taget. Det kan låta simpelt, men det fungerar faktiskt bra. Målet är att du BARA ska behöva använda kommandot och inbakat i kommandot är innebörden TYST. Du lär bli tvungen att dra ner rätt långsamt för att det ska fungera. I slutfasen är man nere på TYST-RUTAN, därefter TY-RUTAN o s v. När du kommit så långt så är det i regel inte ett problem längre - du kan fortsätta att kalla rutan för ty-rutan på tävlingar, eftersom man själv får välja kommandon. Motsvarande blir det på andra moment, men förutsatt att du betonar "Ty-" ger du hunden en påminnelse om att den ska knipa, utan att få DK. Du kan även helt plocka bort prefixet och därmed lära in att varje kommando betyder dels "utför" men även att det ska vara under tystnad.

2. Om ovanstående inte är ett alternativ skulle jag baklängeskedja momentet. Detta kräver dock att du har tränat på ett visst sätt redan från början.
Du fokuserar här på hundens ingång vid din sida och avslutet i momentet och detta upprepar du och belönar varje gång ni tar er till slutet utan skall. Men du börjar givetvis inte från början momentet, utan från strax innan det är slut. Istället för att skicka honom så lägger du ner honom var som helst, går en bit och under march kallar in honom. Eftersom han har problem med utskicket så lär detta inte vara några större problem. Därefter placerar du rutan endast 2-3 meter ifrån er, går in och lägger ner hunden, gå infrån, kalla in och belöna. Nästa steg går ut på att du inte följer med in i rutan utan skickar de få metrarna. Kom ihåg att hela tiden ha fokus på tystnaden och backa direkt om det kommer skall, back to basic några gånger - tillräckligt enkelt för att du vet att skallet inte kommer. Du utökar nu mycket långsamt avståendet till rutan, så långsamt att han inte märker av att avståndet (och därmed den faktor som tidigare utlöste skall) återinförs.

Du bör även ha i åtanke att ett baklängeskedjat moment testas av hunden. Det är en fullkomligt normal reaktion och inget negativt alls! När test-fasen är över kommer du att ha ett otroligt befäst moment, en hund som utför allt med säkerthet och som hela tiden vet vad som komma skall - MEN aldrig försöker gå händelserna i förväg, eftersom belöning då uteblir. Hunden testar i regel genom att t e x inte gå hela vägen till rutan, utan återvända till dig innan och utföra slutfasen - eftersom det är efter slutfasen belöningen kommer. Var konsekvent så försvinner snart problemet.

Lånar min egen knapp lite:

Tänk även på att träna dogizen mycket. Att lära hunden självbehärskning är mycket viktigt, annars är det lite som att tävla med en bomb... :D

Kan du inte koppla i hopp ditt NU ÄR DU TYST med kanske dra med foten eller kli i panna, vore ju väldans smidigt :p

har du prövat att lägga han i bilen 5 min varje gång, jag vet skit trisst men vem vet :idea:

Jag har provat att lägga honom i bilen, fungerar inte.. Han är om möjligt ännu mer speedad när han får komma ut igen.
Att lägga in ett "smyg-dk" känns inte så kul, då försöker jag nog hellre med att korta ner "nu-är-du-tyst-rutan" ;)

Jag har försökt att skicka från väldigt kort avstånd till Rutan, för att sen succesivt öka avståndet.
Det är när jag kommer till steget där jag ska stå på avstånd ifrån honom som han börjar skälla. Är jag i närheten håller han tyst :mad:

Så, om jag kör väldigt många rut-skick i kombination med att jag själv står så nära att han håller tyst (ökar avstånd sakta sakta),
samt att jag tränar mycket att endast "sitta-lugnt-i-utgångsläget" och "stå-lugnt-vid-konen" och "springa-till-konen-inget-mer"
så kanske blir nån ordning på katastrofen ;)

Här är förövrigt en "tävlingsruta" UTAN skall, poäng 9,5 (slarv-jag tappar i slutet...). Så får jag bort skallet så finns det hopp :)

http://www.youtube.com/watch?v=yZombfhNOxg

Nu ska jag skriva en sak som inte handlar om rutan, men kan kanske vara värt att tänka på ändå.

Det var en tjej som hade ett startskall varje gång hon skulle gå fot med sin hund. Så de stod ½ år på lydnadsplanen och tog ett steg-skall. Då backade de tillbaka (belöningen uteblev så klart), ett steg-skall-back. Osv osv. Eftersom att hunden till slut insåg att det inte hände något roligt så kunde den till slut tagga ned. Men så lång tid tog det.

Ni kanske kunde träna på liknande sätt i ert moment? Hur många gånger har du avbrutit efter att skallet har kommit? 100 ggr efter varandra? Sen tror jag också att du är inne på rätt spår att ni kanske ska ställa upp er som för ett skick, utan att det blir ett skick. Det kanske är det ni ska göra 100 ggr?

Hm.. jag tror du missförstod vad jag menade. Jag tänker inte alls att du ska ha fokus på att korta ner avståndet till rutan, utan jag vill att du vänder om på hela skiten och tränar från slutet till början s a s (fan vad det är svårt att förklara!!:devil:)

Om vi delar upp momentet rutan:

1. Hund i US vid förare (sittandet)
2. Förare kommenderar framåt -> Hund till kon (rörelsen)
3. Hunden står stilla (ståendet vid konen)
4. Förare kommenderar rutan -> hund till rutan (rörelsen)
5. Hunden ligger ner (läggandet + ligg kvar)
6. Inkallningen (rörelsen)
7. Avslutningen (FF + US)

Nu har vi 7 delar istället för ett moment. Vid vilken siffra uppstår problemet???

Enligt vad du skrev tidigare så är det vid konen/rutan, d v s raka skick. Istället för att träna följden:
Utskick - stilla - skick - läggande - inkallning - avslut

så vänder vi, helt om:
Avslut - inkallning - läggande - skick - stilla - utskick.

Du tränar avslutet 3-5 gånger, eftersom han redan kan detta. Sen tänker du tillbaka, vad skulle han ha gjort 2-4 sekunder innan (i momentets gång).. Jo då skulle han ha kommit i hög fart på en inkallning - därmed lägger du till detta. Hög fart inkallning + avslut och upprepar detta några gånger.

Fortsätter du så genom hela momentet så får du en kedja:
1. Avslut -> belöning
2. Fritt följ + avslut -> belöning
3. ingång + fritt följ + avslut -> belöning
4. inkallning + ingång + Fritt följ + avslut -> belöning
5. nerläggning + inkallning + ingång + fritt följ + avslut -> belöning
6. skicket + nerläggning + inkallning + ingång + fritt följ + avlut -> belöning

Ja, jag tror du fattar ;) Du delar upp momentet i bitar. Först ser du till att han kan alla bitar (vilket filmen indikerar att han kan :idea:) och sen börjar du med att repetera det som kommer precis innan avslutet. När du kommer till 2.an et hunden att det kommer ett avslut. När du är på 3.an vet hunden att den kommer ett fritt följ och sen ett avslut. o sv. Om någon länk hoppas över uteblir belöningen. Bäst är att repetera varje steg 3-6 gånger. du måste hela tiden ta dig igenom hela kedjan på ett bra sätt för att hunden ska nå belöningen. Du kan aldrig avsluta mitt i kedjan och belöna, utan hela tanken går ut på att nu ska till avslutet och därmed belöningen. Detta ger hunden en målbild att ha i huvudet under hela momentets gång, vilket i sin tur tar bort fokuset att från det som kan utlösa skall.

SOm jämförelse: Du ska lära dig att spela en slinga på piano. Istället för att börja från början så trycker du ner sista tangenten några gånger. Sen tar du den nästsista och avslutar med den sista. Därefter den tredje sista och avslutar med den näst sista och därefter den sista. Då kommer du varje gång att stöta på en ny tangent, men när du tryckt ner den kommer du till ett stycke du redan tränat på innan, som du kan. Ju närmre slutet du kommer desto säkrare blir du, eftersom du upprepat detta steg så många gånger.

Usch.. FLUUUUM! Hoppas du orkade sega dig igenom inlägget! Fråga gärna om något är oklart!

Jag förstår precis hur du menar :)
Grejen är den att när jag kommer till att han står vid konen-skickar till rutan så skäller han ändå ... :crazy:

Har precis varit och tränat.
Delade upp momenten i samtliga som du skrev (så har jag gjort vid inlärningen också), fast jag gjorde allt "framlänges" ;))

Jag ställde dock konen närmare rutan samt att jag inte skickade från fullt avstånd till konen.
Fick inga skall alls :banana:
Så höll jag på med endast rutan, i lugn och ro, i 40min :eek::o

Så fort jag såg att han speedade ens pyttepytte-lite så delade jag momentet igen osv osv osv.

Sen kan jag ju lika gärna göra precis som idag fast "baklänges" :)

Vi har verkligen kommit in i en ond cirkel när det gäller skallet, helst i rutan.
Så målet med träningen ett par veckor framöver får vara att inte få ett endaste skall, förhoppningsvis kan jag "få ner honom på jorden" och det blir rutin att inte skälla istället för tvärtom!
Sen får jag ju vackert backa vad som krävs för att få honom tyst...

Jäkla hund, förutom skallen så gör han ju allt så himla bra, och är så himla rolig att jobba med :devil:

Ja, hoppas det funkar snart då! Så himla irriterande när man vill ha den där championatet och något litet skit fattas för att man ska lyckas plocka hem 1.a prisen :mad: Men det löser sig säkert till slut, han hade ju en härlig arbetsglädje på filmen.

Får man fråga var han är ifrån? (kennel) Hur gammal?

Ja, hoppas det funkar snart då! Så himla irriterande när man vill ha den där championatet och något litet skit fattas för att man ska lyckas plocka hem 1.a prisen :mad: Men det löser sig säkert till slut, han hade ju en härlig arbetsglädje på filmen.

Får man fråga var han är ifrån? (kennel) Hur gammal?

Han är från Evallens kennel (Evallens Chocolate Nicolas i stamtavlan).
Han är 3år nu, tror att han är strax över 2år på filmen :)

Och ja, ibland tappar jag verkligen motivationen till att träna, när man står och stampar på ett och samma ställe utan att komma nånstans...
För egentligen är det bara dom där förbaskade skallen som är problemet, bortser man från dom så tror jag att han har kapacitet att komma precis hur långt som helst :love:
Nu har vi dock legat nere med lydnaden sen i somras, vi har tagit lång-paus och tränat annat istället!

Liknande trådar

Övr. Hund Dra en snabb historia. För ca 2 månader sedan så tog jag över min killkompis rottwailer då han blivigt allergist, eller mer...
Svar
12
· Visningar
3 758

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Akvarietråden V
  • Valp 2025
  • Uppdateringstråd 31

Hästrelaterat

Tillbaka