Snabb hjälp, Kieffer på denna rygg?

A

armando16

Vad tror ni om en Kieffer på denna rygg? Jag hade en Kieffer på min förra häst, och gillade den. Jag har på nuvarande häst en Knights Lady Hawk, som är ngt för rak.
Har provat en Harry Dabbs (:mad:) som var för svängd. Hubertus ligger hyffsat men något för svängd.

Här är bilder på hästen i fråga, vad tror ni en Kieffer Europe CT på denna rygg ?
24070793.jpg

Knights Lady Hawk:
http://www.pixbox.se/pic_show_id24070755.html

Harry Dabbs:
24088057.jpg

Hilfe mir, bitte!:D

Sv: Snabb hjälp, Kieffer på denna rygg?

det skulle inte vara :mad: efter Harry Dabbs, utan efter att den inte passade. Tyckte Dabbsen var jättefin att rida från.

Du måste nästan se under och efter rörelse hur sadeln fungerar. Kan vara helt annorlunda jämfört med när hästen står stilla!

Absolut. Vad jag funderar över är om den kan tänkas passa alls. Jag har för mig att Kieffer pasar raka, lite överbyggda ryggar och har plats för manken. Har jag rätt?:confused:

Ja iaf de äldre modellerna. Hur just den modellen du nämner är vet jag tyvärr inte.

kieffer är för raka ryggar, många modeller har extremt stora kilbossor. tror den blir för rak men du kan ju testa...

sen är kvaliten på kieffer inte alls bra och dom är väldigt obekväma så inte direkt nåt jag rekommenderar...

finns mkt bättre sadlar som passar en normal rygg!

Räknas Kieffer som en av de tråkigare mellanpris sadlarna? Jag tycker lädret på min gamla Kieffer var trevligt, dock är det 5-6 år sedan jag sålde denna sadel och sadeln hade många år på nacken. Jag har fn en syntet Knights Lady Hawk, det måste ju vara värre att sitta i än en Kieffer? Min dressyrsadelbudget är just nu begränsad, har en trevlig hoppsadel men vill även ha en dressyr. Tycker du Kieffer är hårda i sätet? Brukar de vara sneda i bommen? ojämna i stoppningen? Vilken är den vassaste kriteiken som riktas mot K?

kieffer är för raka ryggar, många modeller har extremt stora kilbossor. tror den blir för rak men du kan ju testa...

sen är kvaliten på kieffer inte alls bra och dom är väldigt obekväma så inte direkt nåt jag rekommenderar...

finns mkt bättre sadlar som passar en normal rygg!

Ehrm... jag har haft kieffer i 20 år - toppkvalitet! Inga sneda bommar eller problem alls. Sedan, vad som är en bekväm sadel eller inte, är kanske en smaksak? :grin:

Jag tycker Kieffer är helt ok för pengarna! Jag har bl.a. haft en under en mellanperiod där jag väntade på att hästen skulle bygga om sig och bredda på sig. Och både jag och hästen trivdes bra med den. Jag tyckte inte alls att den var obekväm. Fungerade bra på min häst med hög manke, ej helt spikrak rygg samt på gränsen till överbyggd.

Jag tycker man får mkt sadel för pengarna. Största nackdelen är att deras bommar inte går att få så väldigt vida.

Kritiken jag hört mot Kieffer är just att de ska vara "musdödare" (:D) och sen har jag även hört att det tydligen är plastbommar (vet inte om det är så på alla modeller) som tydligen lätt kan bli skeva. Men det har jag bara hört från ett håll och aldrig stött på någon annan som kunnat belägga att det förhåll sig så.

Så med en begränsad budget hade jag absolut provat med Kieffer.

Haha, tja, min mus är i alla fall högst levande och jag får inga orgasmer på hästryggen heller! :D

Kanske en ball-killer snarare? ;)

ball-killer :p.

Tack för era åsikter. Flera?

dom riktigt gammla ska vara bättre. men kieffer är ökända för att ha sneda bommar..

Har du provat de nya modellerna? Jag tycker de är fantastiska.
Rusty och kür är gillar rekomenderar jag ur ryttarsynpunkt.
Däremot äldre modeller är ju ingen höjdare.

Jag hade nog testat Frank Baines på den hästen.

Kieffer är ju kända för sneda, veka bommar, men är sadeln ordenligt genomgången ska det väl inte vara något problem. Förutom att de här kallas för "musdödaren" ;)

Hej!

Jag gillar wien dressyr sadlarna och berbaum hoppsadeln, de ligger jätte bra på mitt KWPN sto och gillar dem kanon. Jag har inte super ekonomi men vill jag ha ngt annat (dyrare) skulle jag köpt det istället. Min häst har inte fått ont i ryggen eller några problem av dessa sadlar, bommen är hel o rak, stoppningen fin.. Allt är en smaksak både för ryttare och häst =) varför skulle det ananrs finnas så stort utbud?

Det jag gissar är att din hästs rygg är lite i båge för en kieffer som har som signum att rakaryggar med markerande manke a la holländare är deras målgrupp men de har även (tror jag?) gjort sadlar anpassade för övriga men de har jag dålig koll på.

Lycka till i sadel djungeln och hoppas ni finner er ett vettigt träningsredskap =)

Liknande trådar

Utrustning Alltså nej nej nej och åter nej! Nu är jag nere i sadelträsket, rejält! :banghead: Hur svårt ska det vara att hitta en passande sadel...
Svar
14
· Visningar
2 594
Senast: Equilina
·
Utrustning Har ett stort problem som jag inte ser lösning på :confused: Har nu åkt skyttetrafik till min butik för att prova sadlar. Här om dagen...
Svar
11
· Visningar
3 325
Senast: moon
·
Utrustning Har en treåring under inridning och har som säkert många andra det delikata problemet att jag hittar inget vettigt att lägga på hans...
Svar
9
· Visningar
1 748
Senast: oki
·
A
Dressyr Har ridit ett par gånger i en HArry Dabbs och gillade den väldigt mycket. Nu sitter jag med egen häst och fick ögonen på en Harry Dabbs...
Svar
11
· Visningar
1 502
Senast: feel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka