snabb fråga!

T

TildaK

Ett vanligt armbandsur, icke digitalt alltså sån med tim och minutvisare måste man väl endå få ha i terrängen?

och hur har det gått med tiden för er som ridit deb/lätt i¨år hitils?:D

Sv: snabb fråga!

Vad skulle det tjäna till med en vanlig klocka? Du hinner inte titta på den iaf och kunna se hur du ligger till.

Jag red första start i helgen, optimaltid 4,09, min tid 4,08. I de lätta klasserna handlar det bara om att rida på framåt hela tiden så klarar man oftast tiden om banan inte är enormt backig.

Jag frågade en domare om det då jag alltid har klocka på mig. Han sa att det var bäst att jag tog av den så det inte blev några missförstånd.

jag skulle nog också plocka av mig klockan om jag vore du. som tidigare sagt har ju regen kommit dit av en anledning och sen är de ju tråkigt att bli diskad för en sånn sak

På min häst har det än så länge bara vart o galoppera på så fort det går så har jag antingen klarat tiden eller så har jag det inte, de två ggr jag inte klarat tiden hade jag förmodligen inte gjort det med klocka heller då jag red i det tempot som jag tyckte passade banan.

Ett vanligt armbandsur, icke digitalt alltså sån med tim och minutvisare måste man väl endå få ha i terrängen?

och hur har det gått med tiden för er som ridit deb/lätt i¨år hitils?:D

Det är EJ tillåtet att rida med tidtagningsur i klass upp tom lätt klass/100.

Såklart det kan vara en tolkningsfråga MEN en klocka är ett ur som man tar tiden med så jag vet inte hur snäll man kan vara. :p

Jag slipper rida men döttrarna gör det med bravur. Storasyster red 2 i lätt klass. 2 storgalopperande, stora hästar som är totalt olika. Den ena "backar" hon nästan hela tiden och den andra har precis kommit in i "galopp framåt". Den ena red hon på 1 sek under och den andre 2sek under optimaltiden. Tur? Nja. Då har hon haft tur länge nu. :D

Ofta struntar man helt i tiden med gröna hästar till en början, när man hittar rätt tempo på dem och nollar så är de klara iallafall med terrängen på den nivån.

För några veckor sedan var vi i Danmark. Då fick man rida med klocka. Hanna struntade i det. Hon låg på placering men tycket inte det var så viktigt. Hon och en annan tjej hade exakt samma straff och det slutade med att tiden i terrängen avgjorde. Den andre tjejen red 15 sek snabbare i terrängen och placeringen var Hannas då hon red 5 sek under optimaltiden. Det noterade en dansk som ofta är i Sverige och tävlar. Hans kommentar var:- de dumma svenskarna har säkert ett chip inopererat :rofl:

Så jag tror helt klart att man kan lära sej hitta tempot. Och det är en viktig kunskap att kunna för högre klasser sen kan klart allt hända och man missar med sekunder men det är ju bara deb/lätt. :D

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 845
Senast: mars
·
Hästvård Min häst är född 2005 och är alltså 19 år. Jag har haft henne i 9 år. Hon kommer från Irland med okänd historia och har haft en del...
Svar
1
· Visningar
991
Senast: Sirap
·
Anläggning Hej! Hade behövt få råd kring vad jag som ridskoleelev kan göra när jag ser att en häst på ridskolan rids även fast den visar tydliga...
2
Svar
20
· Visningar
2 889
Senast: BornAgain
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 739
Senast: Lavinia
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Vad gör vi? Del CCVII
  • Badrumsrenovering
  • Tips på Fiskmiddagar